Specifické metody sociální práce

2. ročník 2014/2015 – souborná ročníková zkouška


1.

a) Definujte případovou práci s klientem, její východiska, hodnoty, cíle

 b) Terénní sociální práce, její kořeny, principy a formy práce


2.

 a) Popište  proces (fáze) případové práce s klientem.

 b) Vysvětlete  legislativní souvislosti, institucionální

     zajištění, sociální služby a programy zaměřené na rizikovou mládež.


3.

a) Vysvětlete co znamená  „mapování sociální situace klienta v rámci individuální práce s klientem“
,  cíle a  obsahové zaměření

b) Sociální práce s lidmi bez přístřeší, legislativní zakotvení, sociální služby, role NNO


4.

 a) Popište vhodné vnější podmínky  pro vedení rozhovoru s klientem.

 b) Sociální práce s lidmi v průběhu trestního zařízení  nebo VTOS, s lidmi propuštěnými

    z VTOS nebo ústavních zařízení  legislativní zakotvení, institucionální a profesní zajištění


5.

 a) Vysvětlete profesionální vztah mezi soc. pracovníkem a klientem, jeho hranice, hodnoty.

 b) Role sociálního pracovníka v péči o zdraví, cílové skupiny na pomezí zdravotně

     sociálním.


6.

 a) Vysvětlete pojem aktivní naslouchání, vyjmenujte  některé techniky.

 b) Sociální práce ve zdravotnických zařízeních, doprovázení  těžce nemocných a

     umírajících,hospicová péče


7.

a) Popište průběh rozhovoru s klientem, jeho fáze.

b) Sociální práce se starými lidmi, přístupy, metody, sociální služby


8.

a) Charakterizujte  terapeutické skupiny, uveďte příklady.

b) Sociální práce s lidmi  s duševním onemocněním, institucionální zajištění,

mezioborová spolupráce, sociální služby. Institucionální a komunitní model péče.


9.

a) Definujte skupinovou práci.

b) Sociální práce s uprchlíky, legislativní a institucionální zabezpečení





10.

a) Vysvětlete etické aspekty individuální práce s klientem, uveďte příklady etických dilemat.

b) Krizová intervence



11.

a) Vsvětlete co je skupinová dynymika

b) Mediace a její využití


12.

a) Komunitní plánování sociálních služeb (vysvětlete smysl, proces, účastníky)

b) Vysvětlete komunitní model péče. Kterých cílových skupin se týká ?


13.

a) Vyjmenujte a vysvětlete techniky aktivního naslouchání

b) Video trénink interakcí, možnosti využití v sociální práci


14.

a) Vysvětlete  principy terénní sociální práce

b) Supervize v sociální práci, funkce, cíle a zaměření, formy


15.

a) Skupinová struktura a dynamika, koheze a tenze ve skupině, vysvětlete pojmy a význam

    pro skupinovou  práci

b) Plánované propouštění a plánování přechodu jako součást dlouhodobé péče a sociálního

    začleňování


16.

a) Bezpečné prostředí ve skupině, význam, jak je zajištěno,  co ho ovlivňuje

b) Sociální služby a programy pro uživatele návykových látek, role NNO


17.

a) Svépomocné skupiny (charakteristiky, typologie)

b) Služby sociální péče,  pojetí  (podle zákona č. 108/2006 Sb.),  cílové skupiny, cíle, druhy

    služeb a způsoby poskytování, proces transformace a deinstitucionalizace, důvody, smysl


18.

a) Definujte komunitní sociální práci

b) Standardy kvality v sociálních službách,  význam a účel, legislativní zakotvení,  oblasti,


19.

a) Vysvětlete v čem spočívá „komunitní přístup“ pře řešení sociálních problémů.

b) Zákon 108/2006 Sb. o sociálních službách, předmět úpravy, základní  zásady


20.

a) Sociálně vyloučené komunity, vysvětlete pojem, možnosti a způsoby sociální práce

b) Služby sociální prevence (z. č. 108/2006 Sb.),   pojetí,  cílové skupiny   a cíle, druhy služeb

    a způsoby poskytování