Specifické metody sociální práce 2. ročník 2014/2015 – souborná ročníková zkouška 1. a) Definujte případovou práci s klientem, její východiska, hodnoty, cíle b) Terénní sociální práce, její kořeny, principy a formy práce 2. a) Popište proces (fáze) případové práce s klientem. b) Vysvětlete legislativní souvislosti, institucionální zajištění, sociální služby a programy zaměřené na rizikovou mládež. 3. a) Vysvětlete co znamená „mapování sociální situace klienta v rámci individuální práce s klientem“ , cíle a obsahové zaměření b) Sociální práce s lidmi bez přístřeší, legislativní zakotvení, sociální služby, role NNO 4. a) Popište vhodné vnější podmínky pro vedení rozhovoru s klientem. b) Sociální práce s lidmi v průběhu trestního zařízení nebo VTOS, s lidmi propuštěnými z VTOS nebo ústavních zařízení legislativní zakotvení, institucionální a profesní zajištění 5. a) Vysvětlete profesionální vztah mezi soc. pracovníkem a klientem, jeho hranice, hodnoty. b) Role sociálního pracovníka v péči o zdraví, cílové skupiny na pomezí zdravotně sociálním. 6. a) Vysvětlete pojem aktivní naslouchání, vyjmenujte některé techniky. b) Sociální práce ve zdravotnických zařízeních, doprovázení těžce nemocných a umírajících,hospicová péče 7. a) Popište průběh rozhovoru s klientem, jeho fáze. b) Sociální práce se starými lidmi, přístupy, metody, sociální služby 8. a) Charakterizujte terapeutické skupiny, uveďte příklady. b) Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním, institucionální zajištění, mezioborová spolupráce, sociální služby. Institucionální a komunitní model péče. 9. a) Definujte skupinovou práci. b) Sociální práce s uprchlíky, legislativní a institucionální zabezpečení 10. a) Vysvětlete etické aspekty individuální práce s klientem, uveďte příklady etických dilemat. b) Krizová intervence 11. a) Vsvětlete co je skupinová dynymika b) Mediace a její využití 12. a) Komunitní plánování sociálních služeb (vysvětlete smysl, proces, účastníky) b) Vysvětlete komunitní model péče. Kterých cílových skupin se týká ? 13. a) Vyjmenujte a vysvětlete techniky aktivního naslouchání b) Video trénink interakcí, možnosti využití v sociální práci 14. a) Vysvětlete principy terénní sociální práce b) Supervize v sociální práci, funkce, cíle a zaměření, formy 15. a) Skupinová struktura a dynamika, koheze a tenze ve skupině, vysvětlete pojmy a význam pro skupinovou práci b) Plánované propouštění a plánování přechodu jako součást dlouhodobé péče a sociálního začleňování 16. a) Bezpečné prostředí ve skupině, význam, jak je zajištěno, co ho ovlivňuje b) Sociální služby a programy pro uživatele návykových látek, role NNO 17. a) Svépomocné skupiny (charakteristiky, typologie) b) Služby sociální péče, pojetí (podle zákona č. 108/2006 Sb.), cílové skupiny, cíle, druhy služeb a způsoby poskytování, proces transformace a deinstitucionalizace, důvody, smysl 18. a) Definujte komunitní sociální práci b) Standardy kvality v sociálních službách, význam a účel, legislativní zakotvení, oblasti, 19. a) Vysvětlete v čem spočívá „komunitní přístup“ pře řešení sociálních problémů. b) Zákon 108/2006 Sb. o sociálních službách, předmět úpravy, základní zásady 20. a) Sociálně vyloučené komunity, vysvětlete pojem, možnosti a způsoby sociální práce b) Služby sociální prevence (z. č. 108/2006 Sb.), pojetí, cílové skupiny a cíle, druhy služeb a způsoby poskytování