Krizová intervence Specifické metody SP LS 2014 Pojem a definice krize •Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů •Součást života každého člověka (i dítěte) •Proces, nebezpečí, příležitost •Vynucená změna (zlom, už nelze jít dál stejným způsobem) •Emocionální náročnost Příčiny a typy krizí •Dlouhodobě trvající, opakovaná stresová situace („poslední kapka“) •Nepředvídatelná událost – neštěstí („blesk z čistého nebe“) •Typologie krizí (situační, přechodové, vývojové, traumatické, pramenící z psychopatologie,………..) • • • Ukazatelé krize •Emoce •Bezmoc, ochromení •Nestandardní, nápadné projevy chování • •(„ zhroucení, sesypání, složení se, přerostlo to přes hlavu , je na dně, ……………..“ ) • Krizová intervence •Specializovaná pomoc osobám, které se ocitly v krizi •Dovednost poznat kdy už jde o krizi •Schopnost provázet člověka „propadem a vynořením“ •KI je provázení člověka procesem krize, pomoc najít stabilitu, ztracený pocit kompetence k řízení vlastního života •KI není řešení problému ani poradenství Principy krizové intervence •Aktuálnost, okamžitá pomoc •Snadná dosažitelnost •Kontinuita a návaznost péče, adekvátní následné odborné služby, (pomoc při vyhledání a navázání kontaktu) •Minimální cíle, podpora klienta “aby běžně fungoval“ •Kontext klientových vztahů • • •Prevence možného zhoršení stavu (signály ohrožení, agresivního nebo autoagresivního chování) •Aktivní, popř. direktivní pomoc (direktivní postup pokud snižuje riziko ohrožení K) •Bezpečné prostředí, okamžitá redukce ohrožení •Co nejméně omezující prostředí, respekt k přání klienta •Znalost právního rámce •Bezpečí pomáhajícího •Etická dilemata, ohlašovací povinnost • Proces a metody KI • hlavní pravidlo „být tam, kde je člověk v krizi“ •redukce ohrožení ( včetně možnosti ohrožení někoho blízkého jako důsledku krizové situace) •nejdůležitější metoda zrcadlení emocí (zmírní chaos, potvrdí, že reakce člověka jsou v pořádku, respektované, srozumitelné, bezpečný prostor, porozumění) •Fyzický kontakt, nezvyšovat nejistotu •Nekárat, neprojevovat zděšení , odpor • • Služby a zařízení krizové intervence •z.č. 108/2006 Sb., o sociálních službách : • Telefonická krizová pomoc, Krizová pomoc, (Tísňová péče) •zařízení pro krizovou pomoc : RIAPS, Linka bezpečí, ……………………………… •Systémy integrované pomoci •Pomoc v hmotné nouzi - Mimořádná okamžitá pomoc