Sociologie náboženství sociologie a náboženství PhDr. Eva Křížová, PhD. Co je náboženství pro sociologa • Společensko-kulturní výtvor/instituce, který odpovídá určité potřebě člověka o vysvětlení života a světa především z hlediska transcendence • – Podstatou náboženství je nakládání s posvátným (sakrálním, věčným) – dvojice posvátného a světského tvoří prapůvodní základ členění řádu • představa světa zde, v němž běží čas, a světa jinde, světa nepozorovatelného a věčného, nadpřirozeného – opozice mezi světským a posvátným je základ veškerého lidského myšlení – Jung: člověk je tvor náboženský a náboženství potřebuje Základní vztah, základní věrnost (víra) versus – Freud: náboženství je neurotickou reakcí na prožívanou bezmoc v životě, náboženství je iluzí, respektive kolektivní neurózou, únikem, funkcí mysli • Moderna diskvalifikovala náboženství- sekularizace, obrat k tomuto světu • Soubor věr - idejí, hodnot, norem, přesvědčení, tradic a rituálů, vztahujících člověka ke konečným podmínkám jeho existence (náboženské prožívání a chování), liturgický kalendář/rok • Formální organizace a pravidla (církev) • Soubor kulturních objektů a symbolů (texty, stavby, skladby, obleky…) Společné a odlišné různým náboženstvím • spiritualita a posvátnost • Idea Boha, bohů, božstev – Animismus – Polyteismus – Monoteismus • Funkce – Ritualizace života- strukturace roku a života – Morální společenství a řád/strukturovanost, věrnost a omezení – Integrace, soc. opora a kontrola – kompenzace • Symboly • Normy • Nejvyšší autorita • Organizace • Vztah k autoritám • Rituály • Svátky K náboženství se vyjadřovali sociologové-zakladatelé • Comte- nové náboženství rozumu • Durkheim • „Náboženství je jednotný systém víry a praktik vztahujících se k posvátným věcem, tj. k věcem odtažitým a zakázaným; systém víry a praktik, které sjednocují všechny své přívržence v jediném morálním společenství nazývaném církev“ Elementární formy náboženského života • Weber: • náboženství může stabilizovat, integrovat společnost, ale i ji měnit – „Protestantská etika a duch kapitalismu“ – Askeze a skromnost, píle, pracovitost, podnikavost a spořivost, vyplývající z radikální kalvínské teologie, podstatně přispěla ke vzniku moderního západního kapitalismu Max Weber • náboženství vysvětluje svět (racionalizace): • • „Na úsvitu dějin poskytuje náboženství prvotnímu člověku symboly a rity, pomocí nichž si buduje významuplný svět, v němž se může orientovat a přežít uprostřed mocných sil jinak nevysvětlitelné a nepředvídatelné přírody,“ Weber Sociologie náboženství, 1998, 139) • uprostřed vysoce racionalizované, zbyrokratizované a zmechanizované společnosti pocítí lidé takovou míru odcizení a bezmocnost, jakou pociťoval primitivní člověk v houštinách pralesa. (Weber Sociologie náboženství 1998, 139) Herbert Spencer • původ náboženství vysvětloval s odkazem na sny a na skutečnost, že po smrti se duch nebo duše mrtvého zjevuje pozůstalým právě ve snech. • kult předků = prvotní formou náboženství – Animismus – Polyteismus – Monoteismus všechno, co nazýváme náboženstvím, tvoří přes všechny rozdílnosti a protikladnosti jednu veličinu Masaryk • Náboženské vzdělání a život církevní je trvalou složkou lidské kultury, i je třeba všimnout si ji zvláště vedle toho, co nazýváme vzděláním rozumovým. Mravnost člověka, jeho veškeré jednání a snažení nabývá v náboženství onoho zvláštního posvěcení, jež vtiskuje člověku znak božského. Sociologické teorie a přístupy Funkcionalismusnáboženství má svou sociální funkci, účel (Durkheim, Feuerbach, Marx)- stabilizace, udržení pořádku, nadvlády, integrace, koheze, podpora/opora, konsolidace, útěcha, vztah k trvalému a věčnému, ochrana, ritualizace života a roku, řád, identita Teorie racionální volby kompenzace: za malé „investice“ velký zisk (spása, věčný život) Konstruktivistická teorie člověk je do náboženství socializován a současně ho utvrzuje svou vírou, je nositelem určité náboženské kultury Jak se náboženskost sociologicky zjišťuje? • Formální a neformální (subjektivní) znaky • Veřejná-soukromá, postoje • Členství v církvi • Vyznání • Návštěva bohoslužeb • Účast na rituálech, modlitba • Význam boha • Postoje k některým pojmům jako vzkříšení, milost, peklo, nebe, očistec atd. Jaké jsou výsledky? • Antiklerikalismus jako součást českého národního obrození vedl k značně formálnímu členství, jež snadno zaniklo, když přestalo být nutné, natož „pronásledované“ • Jednoznačný pokles organizované církevní religiozity, hlavně u církví s masovou základnou • U nás cca 35-40% lidí se hlásí k n. - 60% ne • Kolem 10% pop. chodí na bohoslužby nejméně 1x měsíčně • Více starších lidí- socializovaných v náboženské příslušnosti, ale zájem o otázky náboženství je silný u mladých lidí • Více žen (nevěří 73% m, ale 54% žen) • Nízká církevní organizovanost a tradiční náboženskost, ale silná víra v nejasně definované nadpřirozeno a náboženské či magické až okultní alternativy či substituce • Víra bez přináležení, bez církevní příslušnosti • Nekonalo se očekávané silné oživení po r. 1989 • Přírůstek u malých církví sektářského nebo tradicionalistického typu (Svědci Jehovovi, Církev bratrská, Apoštolská církev) Závěry • Sekularizace nevedla ke ztrátě potřeby hledat odpovědi na otázky lidské existence, na které věda odpovědět neumí nebo tak činí neuspokojivě • Mění se náboženskost a spiritualita- od organizované k osobní a neformální, autentické • Privatizace, detradicionalizace, demonopolizace • Hovoří se o postsekulární společnosti Základní literatura • Nešpor, Z., Václavík, D. Příručka sociologie náboženství. SLON, 2013 • Hamplová, H. (2010): Česká religiozita – církevní příslušnost a víra ve světle Sčítání lidu a dat ISSP 2008. Naše společnost, 8 (1): 3-8. časopis Centra pro výzkum veřejného mínění, Sociologický ústav AV ČR, dostupné online Nebo • Hamplová, H. (2011): Náboženstvi a pohlavi: Proč jsou ženy zbožnějši než muži? Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 2011, sv. 47, č. 2: 297–323, dostupné online Nebo • Vávra, M. (2009): Jak zjišťovat návštěvnost bohoslužeb? Problémy s měřením náboženského fenoménu. NAŠE SPOLEČNOST 1: 32-39. časopis Centra pro výzkum veřejného mínění, Sociologický ústav AV ČR, dostupné online