Muzikoterapie pro lidi s koktavostí projevy koktavosti p Dýchání p Fonace p Artikulace definice koktavosti p Nejzjevnější příznaky jsou nedobrovolné a nekontrolovatelné dysfluence při řeči. p Jsou provázeny nadměrnou námahou při artikulaci a psychickou tenzí vycházející z problémů při realizaci komunikačního záměru. p Signifikantní, charakteristické a integrální aspekty syndromu koktavosti jsou afektivní a kognitivní komponenty společně s behaviorálními složkami. p Koktavost je vada plynulosti a tempa řeči spastického typu. výchovní přístupy p Okamžitě zahájit odbornou péči. p Klidně reagovat na dysfluence, netrestat, nekritizovat, neposilovat pocit výjimečnosti, nec p Zklidnit rodinné klima, zpomalit tempo denního režimu, omezit televizi, vyloučit všechny zdroje neklidu, omezit kontakt s osobami s koktavostí. p Klidné spolupovídání … p Neopravovat dysfluentní celky. p Minimalizovat výskyt dysfluencí. terapie p Práce s rodinou, postoje k dysfluenci,prevence…. p Rozvoj řeči a jazyka. Optimalizace vývoje řeči a jazyka. p Dechová a hlasová cvičení, uvolňovací artikulační cvičení, cvičení plynulosti mluvy, cvičení čtením, asociační cvičení, řečnická cvičení. prebloková korekce (1) zastavte se, a to úplně (2) pokuste se uvolnit napětí v oblasti mluvidel (3) zatímco relaxujete, rozpomeňte se, co obvykle děláte abnormálně při blokádě (4) vybavte si, čemu jste se naučili a co vám pomáhá odstraňovat a upravovat abnormality, kterých se při hlásce dopouštíte (5) v mysli si zopakujte jaký správný pocit v ústech by jste mělimít (6) když se váš dech vrátí do normálu, řekněte slovo s opravou (7) artikulujte hlásku, slovo klouzavě rezonovaným protahovaným způsobem Příznaky koktavosti Příznaky koktavosti lze shrnout do několika základních skupin: * vícenásobné opakování ( ma-ma-ma-ma-máma) * prodlužování (m-m-m-m-máma) * hlasové napětí * zrychlené tempo řeči * narušené dýchání (nepravidelné, povrchní a přerušované) * zvýšený výskyt vsuvek v řeči (typu mmm, ehm, eee) * pauzy v řeči (i v místech, kde v mluveném projevu nejsou očekávány) * blokády (neschopnost vyslovení některých hlásek – nejčastěji P, B, T, K, G) * přeformovávání vět za účelem vyhnutí se obtížným slovům "Řeč koktavých je doprovázena velkým svalovým úsilím. Pro koktavého je mluvení velmi citově náročnou situací. Koktavost se neprojevuje při šeptání, zpěvu a někdy ani tehdy, mluví-li si koktavý sám pro sebe o samotě." Muzikoterapie pro lidi trpící koktavostí Muzikoterapie je léčebná metoda, která používá hudbu, a jiné zvuky či vibrace jako terapeutický prostředek, který vede ke zlepšení zdraví, pocitů, prožívání či situace klienta. Muzikoterapie se v základním dělení rozděluje podle počtu klientů, a to na individuální, párová a skupinová. Dále se dělí na fáze, muziko-terapeutického procesu, ten je rozdělen do tří základních fází. první fází se myslí – seznámení s klientem, jeho dokumentací, kazuistikou a anamnézou atp., dále do této fáze patří příprava muziko-terapeutické místnosti, pomůcek, čo rozhovor s rodiči nebo zástupcem klienta a klientem samotným, tuto fázi nazýváme Preterapie. Druhou fází, kterou je už samotný muziko-terapeutický proces nazýváme Terepie či terapeutické setkání. Třetím a posledním fází je postterapie – tím je myšleno zhodnocení každého setkání. Důležité je po určitém času podle výsledků klienta doplňovat nebo měnit plán muziko-terapeutického procesu. Muziko-terapeutický proces u lidí s koktavostí. Lidé s koktavostí: U lidí s koktavostí i jinými vadami řeči se nejvíce pozornosti věnuje: dýchání, artikulaci a fonaci. zásady: člověk se nechává mluvit, neskáče se mu do řeči, nedopovídají se za něj věty, posiluje se sebevědomí. Důležitá je i práce s rodinou 4 základní muzikoterapeutické techniky pro lidi s koktavostí jsou: dechová cvičení, interpretace, relaxace se zaměřením na dýchání, improvizace. Muziko-terapeutickými okruhy jsou pak, dýchání, rytmizace spojená se zpěvem, zpěv zaměření na první dobu, uvolnění a relaxace, p Primárním cílem muziko-terapeutické intervence je žádoucí změna ve sledovaných oblastech klientů s koktavostí. Dechová a hlasová cvičení, uvolňovací artikulační cvičení, cvičení plynulosti mluvy, cvičení čtením, asociační cvičení, řečnická cvičení. Program 1) aktivita rozhýbaní – zaměřené na dýchání Cílem – rozdýchat klienty, aby byli připraveni na další aktivitu, problémem u lidí s koktavostí a dalšími jazykovými vadami je jedním z hlavních problémů, právě dýchání, a tato cvičení jsou právě na toto zaměřená. Věk: není určen, omezen je pouze tím, aby klient pochopil, co má dělat. Forma: Individuální, Skupinová Postup: Klient se uvolní a provádí cviky s doprovodním vysvětlováním. Leží, stojí se v kruhu a prodýchá se Břicho/prsa, lukostřelec. atp 2) Zpěv Písničky Cílem: věk: není, určen Forma: Individuální, skupinová Postup: sedí se v kruhu, nejprve se pustí písnička a rozdá se text, aby si ho všichni mohli osvojit, poté se zpívá nejprve v doprovodu originálu poté i bez doprovodu. Jde o to, aby procvičili svaly mluvidel, důležití výběr písničky na první zaměřenou na první dobu 3) rytmizace písničky Cílem: forma: Skupinová, individuální Věk: není určen postup: klientům se rozdají nástroje (dřívka a bubínky) a na předešlou písničku rytmizuje a zpívá. 4) improvizace s prvotním doprovodem písně Cílem Forma: skupinová, Individuální Věk: Není určen Postup: Klientům se znovu rozdají nástrojem, tentokrát si klienti mohou vybrat jakékoliv. Improvizace začíná tichem, poté se pustí písnička a do ní se improvizuje. 5) relaxace Cílem: odpočinek klientů. U této skupiny opět zaměřené na dýchání. Věk: Není určen Forma: skupinová, individuální Postup: klienti si udělají pohodlí, lehnou si, a soustředí se pouze na dýchání 6) reflexe Cílem: je nějak zhodnotit ten daní program, skupinu atp, pracovník na to potom staví dál. Věk: není určen forma: skupinová, individuální, párová postup: rozdají se papíry a psací potřeby. Klienti si udělají pohodlí, sednou si, kam chtějí a pustí se jim nějaký hudební doprovod.