C:\Users\Janek\Desktop\etickavychova.jpg vCo je etická výchova? vCílem je pozitivní ovlivňování postojů a chování dítěte. vNejedná se o výuku jako je například občanská výchova nebo morálka nebo dokonce etiketa. vNamísto otázky Co je dobro? Se upřednostňuje otázka Jak se chovat na veřejnosti? Což nemá s etikou nic společného. * *Zájmový kroužek: Etická výchova * *cílová skupina: žáci 5.-9.třída ZŠ Smolkova, Praha 4 * *výuka: říjen – květen, 30.lekcí, 2x týdně 30.minut * *Provést průzkum současného stavu výuky etické výchovy *Vytvořit osnovy, metodiky, pracovní listy a učebnice pro žáky *Vytvořit metodiku propojení s průřezovými tématy *Další vzdělávání pedagogických pracovníků v etické výchově *Informační kampaň *Systematická příprava učitelů * *Každý člověk má svoji důstojnost *Člověk je bytost svobodná a zodpovědná *Nejefektivnějším prostředkem učení je vlastní zkušenost *Pro vzdělávání je důležité výchovné společenství založené na důvěře *Učitel výchovně působí především svým příkladem * *Předmět Etická výchova můžeme pro názornost rozdělit do čtyř složek: * *Prosociálnost * *Výchovný styl * *Výchovný program * *Metody * * * vČím se vyznačuje prosociální chování? Mezi charakteristiky prosociální osobnosti patří: vProjevování soucitu s lidmi, kteří mají těžkosti vRadost z obdarování někoho, nebo rozdělení se s někým vNamáhání se ve prospěch druhých vPřijímání úspěchů jiných lidí bez závisti vPochopení starostí a problémů jiných lidí *V etické výchově je výchovný styl určen těmito zásadami: *Vytvořit z třídy výchovné společenství. *Přijmout druhého takového, jaký je, vyjádřit mu sympatie. *Stanovit jasná pravidla hry. *Vybízet k prosociálnosti. *Odměny a trest užívat přiměřeně. *Do výchovného procesu zapojit i rodiče. *Vytvářet radostnou atmosféru. * *Skládá se z deseti bodů, které podporují pozitivní vývoj osobnosti žáka: * *Mezilidské vztahy a komunikace. *Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe. *Pozitivní hodnocení druhých. *Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí. *Komunikace citů. *Interpersonální a sociální empatie. *Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů. *Reálné a zobrazené vzory. *Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství. *Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy. * *Mezi aplikační témata patří: *Etické hodnoty *Sexuální zdraví *Rodinný život *Duchovní rozměr člověka *Ekonomické hodnoty *Ochrana přírody a životního prostředí *Cílem metod a prostředků není jen informovat žáka, ale umožnit mu, aby si vytvořil na dané téma vlastní názor a osvojil si přiměřené postoje a chování. *K tomuto cíli vedeme hodiny etické výchovy uspořádáním a to do těchto čtyř fází: *1. Senzibilizace *2. Hodnotová reflexe *3. Nácvik ve třídě *4. Reálná zkušenost *Etika pěstuje ctnosti – s tím souvisí otázka, jestli je něco naučitelného? *jde naučit ctnost? http://www.youtube.com/watch?v=T7IL2X2uk1I K etické výchově. Praha: Milada Karez, 2011. ISBN 978-80-905117-0-5. PLATÓN: Euthydémos. Praha: OIKOYMENH, 2000. ISBN 80-85241-56-9. Etická výchova. Etická výchova [online]. 2012 [cit. 2014-04-23]. Dostupné z: http://www.etickavychova.cz/ C:\Documents and Settings\Student\Plocha\logo-ev2.png