Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová Cíl etické výchovy v systému Evropských škol • žák, který se zapojuje do osobního hledání •svého místa a své úlohy v rodině, skupině, ve společnosti •hodnot a principů, které vedou jeho činy, myšlenky, životní volby; •odpovědí na (celoživotní) existenciální otázky 2 Cíle náboženské výchovy •nejvlastnější rozvoj lidské osobnosti (pomoci v člověku ukrytému druhému člověku, aby rozepjal křídla - viz Ernst Bloch) - pomoc rozvoji našeho lidství •dospělé (rozuměj: zralé) utváření vlastního života - namísto kopírování a klišé (tedy namísto neautentického života) - "Zcitlivění pro to, co je ukryto za tím, co stojí v popředí a je uchopitelné, co dává člověku a jeho světu smysl, a uvedení do přiměřených výrazových forem pro vztah člověka k podstatě dávající smysl jeho bytí" (A. Exler) • •dle Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994, s. 36nn cíle náboženské výchovy dle J. Quadfliega •směřování: •do oblasti "já" - "lidé" - "věci": schopnost: rozumět sám sobě, utvářet svůj život, vycházet s bližními lidsky, rozumět druhým a respektovat je, zacházet se zvířaty a věcmi přiměřeně zvířatům a věcem; •do oblasti "já a Bůh" - "Bůh a já": schopnost: znázorňovat náboženské výrazové formy, objevovat a interpretovat skryté nebo otevřené výpovědi o Bohu; uvědomit si zvláštní nárok Bible jako zdroje výpovědi o Bohu. • cíle pro oblast náboženského vzdělávání a výchovy dle R. Leuenbergera –umět: •se ptát po nosné moci v celé rozporuplnosti lidského bytí •vysvětlovat vlastní náboženské zkušenosti •odhalovat zneužívání náboženských kategorií a postojů •neagresivně hovořit o náboženských pojetích, která jsou v rozporu s vlastním pojetím •meditovat a reflektovat možný význam náboženské tradice pro vlastní život a společnost • výchovné úkoly podle dimenzí religiozity Charlese Glocka –(dimenze následování) přivedení k eticko-sociálnímu chování –(ideologická dimenze) kognitivní konfrontace s podstatou náboženství –(rituální dimenze) zážitek bohoslužebné oslavy a zvyků –(dimenze zkušenosti) povzbuzení pro osobní zásadní rozhodnutí • další možné perspektivy náboženské výchovy •směřování k člověku: –který má odvahu svobodně utvářet svůj život –jehož život je schopen neustálého zrání –který je schopen: •bezpodmínečné důvěry •dialogu •vyjádřit oslavu i bolest •oběti a lásky •solidarity •hovořit o naději, ze které žije