Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství PhDr. Bc. Zuzana Svobodová, PhD. Etika a výuka Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 2 Témata •Etika – co znamená? •K historii školství v Evropě •Současný stav výuky etiky v Evropě •Výběr školy – volba filosofické koncepce výuky •K obsahu výuky etiky •Příklady pojetí etické výchovy •K některým klíčovým textům •K diskuzi nad etickou výchovou CO je cílem při etické výchově a vzdělávání? JAKÉ CESTY vedou k tomuto cíli? JAKÉ MOŽNOSTI máme na cestě k cíli? JAKÉ PŘEKÁŽKY musíme překonávat? Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 3 Východiska —terminologie — —ethídzó: navykám, učím, navádím, zvykám (si) —to ethos: zvyk, obyčej, mrav —ethó: svojím, dle svého zvyku, obyčejně —to ethisma: navyknutí, navedení, zvyk —to ethnos: svojeť, svojina; množství sobě navzájem zvyklé; tovaryšstvo, spolek, sbor, zástup druhů; rod, národ; lid; stav; hejno; stádo; roj (včel) —to éthos: svá, vlastní, obvyklá místa (pastvy), sídla, vlast, zvyk-lost, obyčej; mrav, povaha, myšlení, smýšlení; podle Aristotela vzor mravního jednání — (to etos: rok, rok co rok, rok po roku) Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 4 K vývoji educatio & religio —První fáze —Proměna významu educatio: Nedělní prázdeň – ř. SCHOLÉ (l. otium) se stává školou, tj. přípravou pro praktický život, v němž zaneprázdněnost – ř. ASCHOLIA (l. negotium). —Proměna významu religio: Religio se stává znamením občanské příslušnosti. — —Druhá fáze —Religio a educatio chrámové školy —Religio a educatio občanské/státní školy Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 5 Příklady přerodu „nové“ školy (1) —Francie — —Školy vedené řeholními společenstvími → Francouzská revoluce (1789, uzavření) —1790 občanská ústava —1791 učitel i kněz je nucen přísahat na ústavu —1801 Konkordát (otevření, „svobodné“ školy – s výukou náboženství) —od 80. let 19. století vznikají „neutrální“ školy státní (veřejné). —9.12.1905 - oddělení církve od státu, které znamenalo také oddělení církve a školy a na primární školy se dostává etika a laická etická výchova —1968 - od toho roku se neučila ve Francii etická výchova (la morale) —2008 - několik řádků oficiálních Instrukcí podpořilo výuku EV —v současnosti se vede diskuze o podobě EV Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 6 Francie: školní inspektor Dufrenne: „…důsledkem, když ne předmětem tohoto vyučování bude, učinit víru v Boha nemožnou.“ R. 1925 vyhlašuje štrasburský biskup Ruch církevní tresty, jimž by propadli rodiče, kteří pošlou děti do státní školy. Dále viz Dibon, F., Où mène ľEcole sans Dieu, Paris 1925. Švýcarsko: R. 1922 na státem vydržované katolické univerzitě ve Frýburku pracovalo 65 vyučujících (univerzita se všemi fakultami kromě lékařské). Beck, Der neue Schulkampf, Olten 1918: vzájemná problematika výuky náboženství a snahy o zavedení občanské výchovy. Dále viz Ruegg, A., Die Schule ohne Seele, Zürich 1923. Belgie: Podle statistiky byla v r. 1923 přibližně 1/3 všech učitelů v Belgii ze stavu řeholního (z toho poměr mužů a žen 1:8). V r. 1832 založena katolická univerzita se 6ti fakultami a dalšími ústavy (Lovaň). Dále viz Bessières, A., Pour la Justice scolaire, 1921. Příklady přerodu „nové“ školy (2) —Nizozemí — —R. 1857 zákon povolující existenci katolických škol, stát je však nedotuje. —Od r. 1920 stát přispívá stejnou měrou na školy státní Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 7 Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 8 Nizozemí Rozložení počtu učitelů ve školství Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 9 Nizozemí: 1980 Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 10 Příklady přerodu „nové“ školy (3) —Belgie —Do r. 1842: o vzdělání pečovala rodina, církev a soukromí učitelé. —Od r. 1842: obecní školy s povinnou výukou náboženství. —R. 1879: zákonem vyučování náboženství v obecních školách zakázáno, nepřiznána „chudinská podpora“. —R. 1895: na obecních školách povolena výuka náboženství. —R. 1975: v zákoně pojem „pluralistická škola“. — Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 11 Belgie rozložení pracovníků ve školství Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 12 Příklady přerodu „nové“ školy (4) —Německo —K počátkům: —Do r. 1918 (úředně) obecná škola je náboženská — R. 1918 ministerský výnos, jímž se ponechává výuka náboženství, ale odstraňuje se její zkoušení, modlitby, sledování účasti na bohoslužbách a přijímání svátostí. Biskupové se ihned stavějí proti snaze zavést namísto náboženství morálku (mravouku) a výsledkem je: 1.4.1919 odvolání ministerského výnosu. Školy v Německu (1909-1911) Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 13 Katolické školy v Německu dnes —872 katolických škol ◦25% v Bavorsku ◦23% v Severním Westfálsku ◦po 12% v Baden-Württembersku a v Dolním Sasku ◦ —27% katolických škol je dívčích —4% katolických škol je chlapeckých — —data ze šk. r. 2006/7 Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 14 Příklady přerodu „nové“ školy (5) —Anglie — —Od r. 1689 povolena pouze protestantská výchova, odhalení katoličtí učitelé trestáni. Od r. 1902 státní školství nábožensky neutrální, povoleny školy církevní (po splnění podmínek byly financovány státem a obcí). —Školské zákony: 1944, 1988 (Stálé poradní výbory pro náboženskou výchovu) —V r. 2005 bylo 9,5% školní populace v katolických školách, kde 70% žáků a 62% učitelů jsou katolického vyznání. (CEEC, 2008) Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 15 Anglie: R. 1925 kardinál Bourne: „…pokud je u nás dvojí nazírání na výchovu – nazírání těch, jimž více vyhovuje, aby jejich děti ve školním věku dostaly jen povšechné poučení o náboženství, a nazírání těch, kdo jsou přesvědčeni, že není opravdové výchovy bez náboženského základu – dotud dvojí soustava škol musí zůstat.“ Příklady přerodu „nové“ školy (6) —Kanada — —Farské (církevní) denní školy, Kanadský katechismus – program pro základní školy podobný protestantským učebním osnovám. —New Foundland a Labrador: Všechny základní a střední školy církevní, 3 denominační výbory: letniční, římskokatolický a integrovaný, celé postředoškolské vzdělávání je necírkevní. — —Cíl náboženského vzdělávání: ◦kritické chápání náboženství ◦ocenění individuální a sociální důležitosti náboženství ◦osobní poučení prostřednictvím uvážení velkých hodnot náboženství 1. Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 16 USA —Školy státní (neutrální) a soukromé (s možností výuky náboženství). Kolem r. 1920 se výuky náboženství účastní polovina všech dětí. Všechny snahy o zakázání církevních škol nakonec prohlášeny za protiústavní, s důrazem na to, že dítě není tvorem státu, ale jeho vychovatelé mají práva a povinnosti svobodné a odpovědné volby pro výchovu. — Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 17 České země — — V r. 1921 je ještě na školách obecních i občanských větší počet učitelů hlásících se ke křesťanské víře než bezvěrců. Malým školským zákonem se však škola stává „bezkonfesijní“ – náboženství není vyučovacím předmětem a je zavedena občanská nauka a etika. Církevní školy se zrušily. Církve mohly vyučovat náboženství soukromě mimo školu, ale i taková výuka byla pod státním dozorem. Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 18 Současný stav katolických škol —Ve světě více než — 120 000 katolických škol — 1000 katolických vysokých škol — —→ stále největší celosvětová vzdělávací síť — —Belgie: 58% školáků v církevních školách – prvenství v Evropě (68% ve vlámské Belgii, 50% ve francouzské Belgii, celkem více než 1 150 000 žáků, více než 3 250 katolických škol) —Irsko: 30% —Skotsko: 21% —Francie, Španělsko : 20% školáků v církevních školách — —Bělorusko, Bulharsko, Finsko a Island nemají katolické školy. Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 19 Pramen: N. Fontainův průzkum (80. léta 20. století) Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 20 Náboženství a etika v dnešní škole —Příklady zemí s povinnou výukou předmětu náboženství/etika (na státních školách): —Velká Británie, Malta, Lucembursko, Německo, Irsko, Belgie (58% školáků v církevních školách - prvenství v Evropě), Holandsko, Rakousko, Norsko, Španělsko, Lichtenštejnsko, Polsko, Itálie, Řecko, Finsko, Dánsko, Portugalsko, Kypr, Litva, Rumunsko, Slovensko, Maďarsko, Lotyšsko. —Příklady zemí, kde se nevyučuje povinný předmět náboženství/etika: —Česká republika, Estonsko, Francie (ovšem 20% školáků v církevních školách), Slovinsko, Švédsko. —Zdroj: Eurydice 2003, Statistika Evropské komise pro katolické vzdělávání z r. 2000/2001. Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 21