Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství PhDr. Bc. Zuzana Svobodová, PhD. Etika a výuka Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 2 Témata •Etika – co znamená? •K historii školství v Evropě •Současný stav výuky etiky v Evropě •Výběr školy – volba filosofické koncepce výuky •K obsahu výuky etiky •Příklady pojetí etické výchovy •K některým klíčovým textům •K diskuzi nad etickou výchovou CO je cílem při etické výchově a vzdělávání? JAKÉ CESTY vedou k tomuto cíli? JAKÉ MOŽNOSTI máme na cestě k cíli? JAKÉ PŘEKÁŽKY musíme překonávat? Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 3 Východiska —terminologie — —ethídzó: navykám, učím, navádím, zvykám (si) —to ethos: zvyk, obyčej, mrav —ethó: svojím, dle svého zvyku, obyčejně —to ethisma: navyknutí, navedení, zvyk —to ethnos: svojeť, svojina; množství sobě navzájem zvyklé; tovaryšstvo, spolek, sbor, zástup druhů; rod, národ; lid; stav; hejno; stádo; roj (včel) —to éthos: svá, vlastní, obvyklá místa (pastvy), sídla, vlast, zvyk-lost, obyčej; mrav, povaha, myšlení, smýšlení; podle Aristotela vzor mravního jednání — (to etos: rok, rok co rok, rok po roku) Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 4 K vývoji educatio & religio —První fáze —Proměna významu educatio: Nedělní prázdeň – ř. SCHOLÉ (l. otium) se stává školou, tj. přípravou pro praktický život, v němž zaneprázdněnost – ř. ASCHOLIA (l. negotium). —Proměna významu religio: Religio se stává znamením občanské příslušnosti. — —Druhá fáze —Religio a educatio chrámové školy —Religio a educatio občanské/státní školy Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 5 Příklady přerodu „nové“ školy (1) —Francie — —Školy vedené řeholními společenstvími → Francouzská revoluce (1789, uzavření) —1790 občanská ústava —1791 učitel i kněz je nucen přísahat na ústavu —1801 Konkordát (otevření, „svobodné“ školy – s výukou náboženství) —od 80. let 19. století vznikají „neutrální“ školy státní (veřejné). —9.12.1905 - oddělení církve od státu, které znamenalo také oddělení církve a školy a na primární školy se dostává etika a laická etická výchova —1968 - od toho roku se neučila ve Francii etická výchova (la morale) —2008 - několik řádků oficiálních Instrukcí podpořilo výuku EV —v současnosti se vede diskuze o podobě EV Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 6 Francie: školní inspektor Dufrenne: „…důsledkem, když ne předmětem tohoto vyučování bude, učinit víru v Boha nemožnou.“ R. 1925 vyhlašuje štrasburský biskup Ruch církevní tresty, jimž by propadli rodiče, kteří pošlou děti do státní školy. Dále viz Dibon, F., Où mène ľEcole sans Dieu, Paris 1925. Švýcarsko: R. 1922 na státem vydržované katolické univerzitě ve Frýburku pracovalo 65 vyučujících (univerzita se všemi fakultami kromě lékařské). Beck, Der neue Schulkampf, Olten 1918: vzájemná problematika výuky náboženství a snahy o zavedení občanské výchovy. Dále viz Ruegg, A., Die Schule ohne Seele, Zürich 1923. Belgie: Podle statistiky byla v r. 1923 přibližně 1/3 všech učitelů v Belgii ze stavu řeholního (z toho poměr mužů a žen 1:8). V r. 1832 založena katolická univerzita se 6ti fakultami a dalšími ústavy (Lovaň). Dále viz Bessières, A., Pour la Justice scolaire, 1921. Příklady přerodu „nové“ školy (2) —Nizozemí — —R. 1857 zákon povolující existenci katolických škol, stát je však nedotuje. —Od r. 1920 stát přispívá stejnou měrou na školy státní Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 7 Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 8 Nizozemí Rozložení počtu učitelů ve školství Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 9 Nizozemí: 1980 Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 10 Příklady přerodu „nové“ školy (3) —Belgie —Do r. 1842: o vzdělání pečovala rodina, církev a soukromí učitelé. —Od r. 1842: obecní školy s povinnou výukou náboženství. —R. 1879: zákonem vyučování náboženství v obecních školách zakázáno, nepřiznána „chudinská podpora“. —R. 1895: na obecních školách povolena výuka náboženství. —R. 1975: v zákoně pojem „pluralistická škola“. — Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 11 Belgie rozložení pracovníků ve školství Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 12 Příklady přerodu „nové“ školy (4) —Německo —K počátkům: —Do r. 1918 (úředně) obecná škola je náboženská — R. 1918 ministerský výnos, jímž se ponechává výuka náboženství, ale odstraňuje se její zkoušení, modlitby, sledování účasti na bohoslužbách a přijímání svátostí. Biskupové se ihned stavějí proti snaze zavést namísto náboženství morálku (mravouku) a výsledkem je: 1.4.1919 odvolání ministerského výnosu. Školy v Německu (1909-1911) Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 13 Katolické školy v Německu dnes —872 katolických škol ◦25% v Bavorsku ◦23% v Severním Westfálsku ◦po 12% v Baden-Württembersku a v Dolním Sasku ◦ —27% katolických škol je dívčích —4% katolických škol je chlapeckých — —data ze šk. r. 2006/7 Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 14 Příklady přerodu „nové“ školy (5) —Anglie — —Od r. 1689 povolena pouze protestantská výchova, odhalení katoličtí učitelé trestáni. Od r. 1902 státní školství nábožensky neutrální, povoleny školy církevní (po splnění podmínek byly financovány státem a obcí). —Školské zákony: 1944, 1988 (Stálé poradní výbory pro náboženskou výchovu) —V r. 2005 bylo 9,5% školní populace v katolických školách, kde 70% žáků a 62% učitelů jsou katolického vyznání. (CEEC, 2008) Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 15 Anglie: R. 1925 kardinál Bourne: „…pokud je u nás dvojí nazírání na výchovu – nazírání těch, jimž více vyhovuje, aby jejich děti ve školním věku dostaly jen povšechné poučení o náboženství, a nazírání těch, kdo jsou přesvědčeni, že není opravdové výchovy bez náboženského základu – dotud dvojí soustava škol musí zůstat.“ Příklady přerodu „nové“ školy (6) —Kanada — —Farské (církevní) denní školy, Kanadský katechismus – program pro základní školy podobný protestantským učebním osnovám. —New Foundland a Labrador: Všechny základní a střední školy církevní, 3 denominační výbory: letniční, římskokatolický a integrovaný, celé postředoškolské vzdělávání je necírkevní. — —Cíl náboženského vzdělávání: ◦kritické chápání náboženství ◦ocenění individuální a sociální důležitosti náboženství ◦osobní poučení prostřednictvím uvážení velkých hodnot náboženství 1. Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 16 USA —Školy státní (neutrální) a soukromé (s možností výuky náboženství). Kolem r. 1920 se výuky náboženství účastní polovina všech dětí. Všechny snahy o zakázání církevních škol nakonec prohlášeny za protiústavní, s důrazem na to, že dítě není tvorem státu, ale jeho vychovatelé mají práva a povinnosti svobodné a odpovědné volby pro výchovu. — Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 17 České země — — V r. 1921 je ještě na školách obecních i občanských větší počet učitelů hlásících se ke křesťanské víře než bezvěrců. Malým školským zákonem se však škola stává „bezkonfesijní“ – náboženství není vyučovacím předmětem a je zavedena občanská nauka a etika. Církevní školy se zrušily. Církve mohly vyučovat náboženství soukromě mimo školu, ale i taková výuka byla pod státním dozorem. Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 18 Současný stav katolických škol —Ve světě více než — 120 000 katolických škol — 1000 katolických vysokých škol — —→ stále největší celosvětová vzdělávací síť — —Belgie: 58% školáků v církevních školách – prvenství v Evropě (68% ve vlámské Belgii, 50% ve francouzské Belgii, celkem více než 1 150 000 žáků, více než 3 250 katolických škol) —Irsko: 30% —Skotsko: 21% —Francie, Španělsko : 20% školáků v církevních školách — —Bělorusko, Bulharsko, Finsko a Island nemají katolické školy. Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 19 Pramen: N. Fontainův průzkum (80. léta 20. století) Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 20 Náboženství a etika v dnešní škole —Příklady zemí s povinnou výukou předmětu náboženství/etika (na státních školách): —Velká Británie, Malta, Lucembursko, Německo, Irsko, Belgie (58% školáků v církevních školách - prvenství v Evropě), Holandsko, Rakousko, Norsko, Španělsko, Lichtenštejnsko, Polsko, Itálie, Řecko, Finsko, Dánsko, Portugalsko, Kypr, Litva, Rumunsko, Slovensko, Maďarsko, Lotyšsko. —Příklady zemí, kde se nevyučuje povinný předmět náboženství/etika: —Česká republika, Estonsko, Francie (ovšem 20% školáků v církevních školách), Slovinsko, Švédsko. —Zdroj: Eurydice 2003, Statistika Evropské komise pro katolické vzdělávání z r. 2000/2001. Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 21 Příprava učitelů náboženství a etiky v České republice —Teologické fakulty – aprobace „Učitel náboženství a etiky“: HTF UK, TF JU, … —Pedagogické fakulty + Etické fórum (pro učitele etiky/etické výchovy). —Jiná vysokoškolská příprava; Zákon o pedagogických pracovnících (190/2004 Sb., ve zn. zák. č. 383/2005 Sb.), § 14: pro učitele náboženství je povinností magisterské studium teologické nebo pedagogické zaměřené na přípravu učitelů náboženství, nebo magisterské studium v pedagogických nebo společenských vědách a bakalářské studium zaměřené na přípravu učitelů náboženství, nebo doplňkové vzdělání pro učitele náboženství. Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 22 ETIKA A KONKRÉTNÍ VÝUKA V ČESKÉ REPUBLICE — ü Rámcový vzdělávací program pro gymnázia otevřel možnost výuky etické výchovy jako doplňujícího vzdělávacího oboru od roku 2007 — ü Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy (PhDr. Miroslava Kopicová), kterým se změnil Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, ze dne 16.12.2009 (účinnost od 1.9.2010): nový doplňující vzdělávací obor s názvem Etická výchova Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 23 Etika a konkrétní výuka v České republice —občanská nauka —základy společenských věd —filosofie —etická výchova —Čím mohou učitelé etické výchovy pomoci v oblasti vzdělávání a výchovy? Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 24 ETIKA A KONKRÉTNÍ VÝUKA V ČESKÉ REPUBLICE —Jaké kompetence jsou v českém systému etické výchovy vyhlíženy? —V charakteristice vzdělávacího oboru Etická výchova (EV) v rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy je možné seskupit žádané kompetence například do pěti skupin, přičemž je možné shrnout: první dvě skupiny se týkají výhradně jedince, třetí se týká také jedince, přičemž se předpokládá jeho komunikace s druhými, čtvrtá se týká schopnosti komunikace s lidmi v širším slova smyslu a pátá se týká vztahu s přírodou. —: Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 25 ETIKA A KONKRÉTNÍ VÝUKA V ČESKÉ REPUBLICE qvytvoření si pravdivé představy o sobě samém, přičemž se dále říká, že tato představa o sobě samém má být pozitivní qtvořivé řešení každodenních problémů (samostatnost při hledání vhodných způsobů řešení problémů) qsamostatné pozorování s následným kritickým posouzením a vyvozením závěrů pro praktický život, schopnost formulace svých názorů a postojů na základě vlastního úsudku s využitím poznatků z diskuze s druhými a zároveň respekt k hodnotám, názorům a přesvědčení jiných lidí i kritické vnímání vlivu vzorů při vytváření vlastního světonázoru qsociální dovednosti, které jsou zaměřeny nejen na vlastní prospěch, ale také na prospěch jiných lidí a celé společnosti, správné způsoby komunikace, schopnost vcítit se do situací ostatních lidí, navázání a udržování uspokojivých vztahů a schopnost účinné spolupráce qpochopení základních environmentálních a ekologických problémů a souvislostí moderního světa Jsou tyto oblasti dostačující? Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 26 Systém etické výchovy a vzdělávání v Evropských školách (Schola Europaea) K současnému stavu Evropských škol (EE) —Jednotlivé školy v systému Schola Europaea: — ◦Německo –Frankfurt –Karlsruhe –Munich ◦Belgie –Brussels I –Brussels II –Brussels III –Brussels IV –Mol ◦ ◦ ◦ ◦Španělsko –Alicante ◦Itálie –Varese ◦Lucembursko –Luxembourg 1 –Luxembourg 2 ◦Nizozemí –Bergen ◦Velká Británie –Culham K historii a stavu současné etické výchovy a vzdělávání v Evropských školách —program výuky předmětu NEKONFESNÍ ETIKA pro primární cyklus z roku 1978 —program výuky předmětu NEKONFESNÍ ETIKA pro sekundární cyklus z roku 1998 —program výuky předmětu NEKONFESNÍ ETIKA pro primární cyklus z roku 2002 Označení dokumentů vyhlašujících jednotlivé programy v systému EU/EE: 78-D-66; 1998-D-22, 2002-D-56. Tři charakteristické vlastnosti předmětu nekonfesní etika v EE 1.Uvědomění si specifičnosti předmětu oproti jiným systémům výuky (neobvyklost, nezkušenost) → v osnovách dostatečně volný prostor pro uzpůsobení 2.Výhradní zaměření na žáka, učitel moderátorem diskuze (instruktor, iniciátor aktivit), předmětem „univerzální hodnoty“ aplikované v stále širším kontextu, od více k méně obvyklým problémovým situacím 3.Filosofický přístup – otevřenost, v rámci výukových hodin nezasahování do soukromého života Cílem: žák, který se zapojuje do osobního hledání —svého místa a své úlohy v rodině, skupině, ve společnosti —hodnot a principů, které vedou jeho činy, myšlenky, životní volby; —odpovědí na (celoživotní) existenciální otázky Prostředky k naplnění cíle výuky —reflexe zažitých či zmíněných situací; —uvážené vyjadřování vlastních názorů, pozorné naslouchání názorům ostatních; —objevování pozitivního chování a pozitivních hodnot; —převádění hodnot do konkrétního chování, přístupů a slovního vyjadřování; —uplatňování respektu k právům náležejícím každé živé bytosti; —účast na humanitárních a ekologických akcích souvisejících se současnými událostmi; —uvědomování si sounáležitosti se společenstvím —objevování významu svátků, jejich rituálů a symboliky —zájem o tradice a vyznání jiných společenství a kultur; —vytváření osobnosti prostřednictvím toho, co dává životu smysl 36 přístupů, které tvoří obecnou strukturu předmětu nekonfesní etika pro každý z prvních pěti ročníků základní školy na Evropských školách (Schola Europea). Inspirace Guilfordovou krychlí. Tři fáze výuky z didaktického hlediska —Stimulace zájmu o téma – zasazení do kontextu (střídání oblastí: zažité / viděné a slyšené / přečtené) —Analýza – identifikace principu, práva, hodnoty (prezentace, debata, průzkum, projekt) —Finalizace – různé formy předvedení toho, co bylo pochopeno (osobní výtvor, výstava, představení) — Obecná pravidla pro výuku etiky v EE —Program postaven na každodenním životě, společenských událostech, na výročních oslavách a na aktuálních událostech —Témata je třeba prezentovat ve formě problémových situací doma venku ve škole Hra doma Materiální potřeby Hra venku Dělení se o věci Hledání pomoci Emocionální potřeby Rozhovor se sousedem Hledání přátel Povědomí o nebezpečích existujících doma Bezpečnost Povědomí o nebezpečích existujících venku Používání vybavení třídy Jíst vše Zdraví Jíst venku Ochutnávání Péče o domácí zvíře Úcta k životu Pěstování rostlin Vycítění přání a potřeb ostatních. Projevování citu Úcta k ostatním Přijímání skutečnosti, že lidé v sousedství jsou různí Naslouchání jiným žákům ve třídě Základní náměty témat pro 1. ročník Základní náměty témat pro 2. ročník doma venku ve škole Domácí práce Materiální potřeby Vážit si veřejných prostor Vzájemné půjčování věcí Vyjadřování radosti a lítosti Emocionální potřeby Vědět, na koho se lze v sousedství obrátit Práce ve skupině Zůstávání doma o samotě Bezpečnost Předvídání nebezpečí venku (na ulici) Rozpoznávání nebezpečného chování ve třídě Respektování pravidel: stolování, denní režim… Zdraví Volba oblečení Otevírání oken ve třídě Zaopatření domácích zvířat během prázdnin Úcta k životu Postarat se o zvíře nalezené na ulici Pěstování rostlin ve třídě Cit pro vhodnou komunikaci Úcta k ostatním Respektování mezí a mantinelů hry Rozpoznávání vlastních chyb Základní náměty témat pro 3. ročník ve škole v obci/ ve městě v přírodě Vzájemné půjčování věcí Materiální potřeby Používání veřejné dopravy Boj proti plýtvání přírodními zdroji Řešení konfliktů Emocionální ptřeby Využívání nabídky mimoškolních aktivit Uvědomování si přírody a dobrého pocitu v ní Pochopení školních pravidel a jejich respektování Bezpečnost Dodržování dopravních předpisů – pro chodce, cyklisty, atd. Povědomí o skrytých nebezpečích přírody Dobré využívání přestávek Zdraví Využívání zelených ploch ve městech / obcích. Naplánování vycházkové / kondiční trasy Zodpovědné chování Úcta k životu Pochopení smyslu zoologických zahrad, cirkusů, delfinárií... Chápání úlohy lovu zvířat a rybaření v minulosti a v současnosti Respektování toho, co říkají a dělají jiní Úcta k ostatním Pozitivní odezva na sociální a kulturní odlišnosti Porozumění práci lidí, kteří chrání přírodu a venkov Základní náměty témat pro 4. ročník ve škole v obci/ ve městě v přírodě Sdílení prostoru na hřištích, chodbách, atd. Materiální potřeby Rozlišování mezi veřejnými a soukromými službami Ochrana přírodních zdrojů Povědomí o vlastních silných i slabých stránkách Emocionální potřeby Znalost míst, kde se člověk cítí dobře Porovnání různých způsobů vítání ročních období a loučení se s nimi Navrhování opatření pro lepší bezpečnost ve škole Bezpečnost Chápání a oceňování práce bezpečnostních složek Posuzování vlastních schopností a přání žít v přírodě Přiměřené využívání školních zdravotních služeb Zdraví Vědět, jak přivolat lékařskou pomoc Poznávat, jak může příroda přispívat k lepšímu zdraví lidí Zaujímat postoje k využívání zvířat pro… Úcta k životu Zaujímat postoje k přítomnosti zvířat ve městě – psi, holubi Aktivní účast na ochraně ohrožených druhů zvířat Seznamování se s Úmluvou o právech dítěte Úcta k ostatním Chápání toho, že různost kultur neznamená nadřazenost či podřadnost ve společnosti v Evropě (EU) v celosvětovém měřítku Vymezení vlastního přístupu vůči konzumní společnosti Materiální potřeby Rozpracování hlavních myšlenek, které spojují členské státy EU Objevování různých názorů na sdílení bohatství Posuzování důležitosti mít v každém životním obdobím rodinu a přátele Emocionální ptřeby Oceňování možnosti žít v míru Účast v akcích pořádaných ve prospěch spolupráce a rozvoje Různé mechanismy sociální solidarity: pojištění, nezaměstnanost Bezpečnost Vyhledávání příkladů právních předpisů EU v oblastech výroby Hodnocení činnosti mezinárod. humanitárních organizací ve vztahu k aktuálním událostem Poukázání na rizika závislosti (videohry, televize, drogy) Zdraví potravin, hraček, přístrojů, léků, atd. Posuzování způsobů podpory a pomoci handicapovaným osobám Úcta k životu Úcta k životu a tradicím Porovnání názorů na život a smrt v různých společnostech Odsuzování rasistického a sexistického chování Úcta k ostatním Porozumění fungování demokratické společnosti Seznámení se s principy Deklarace lidských práv Základní náměty témat pro 5. ročník Hodnocení žáků v předmětu nekonfesní etika v EE —Kompetence uzpůsobené osnovám ke sledování úrovně aktivního zapojení jednotlivých žáků, hodnotí se křížkem ve čtyřškálové stupnici (2krát ročně): — —1. ročník —□ pozitivně se začleňuje do skupiny —□ sleduje okolní svět a začíná klást otázky —□ v příbězích rozezná dobré a špatné jednání — —2. ročník —□ pozorně a s respektem naslouchá ostatním —□ chápe pravidla každodenního života —□ poslouchá příběhy a srovnává je s reálnými životními situacemi —3. ročník —□ dokáže se ztotožnit s ostatními —□ chápe důvody pro respektování života —□ vnímá skrytý smysl příběhů, vyobrazení a postav —□ chápe význam oslav a tradic — —4. ročník —□ vyjadřuje svůj názor tolerantně a konstruktivně —□ posuzuje chování podle přijatých norem —□ chápe, jak oslavy připomínají klíčové momenty v rámci společenství —□ začíná přemýšlet o základních aspektech života — —5. ročník —□ uznává právo každého na svobodu projevu, jednání a svědomí —□ analyzuje současné události podle přijatých norem —□ analyzuje hlubší smysl předepsaného textu —□ přijímá odpovědnost za své jednání — Očekávané kompetence v předmětu nekonfesní etika v systému Evropských škol (Schola Europaea, École Européenne) —1. ročník pozitivně se začleňuje do skupiny — sleduje okolní svět a začíná klást otázky — v příbězích rozezná dobré a špatné jednání — —2. ročník pozorně a s respektem naslouchá ostatním — chápe pravidla každodenního života — poslouchá příběhy a srovnává je s reálnými životními situacemi — —3. ročník dokáže se ztotožnit s ostatními — chápe důvody pro respektování života — vnímá skrytý smysl příběhů, vyobrazení a postav — chápe význam oslav a tradic — Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 42 Očekávané kompetence v předmětu nekonfesní etika v systému Evropských škol (Schola Europaea, École Européenne) —4. ročník vyjadřuje svůj názor tolerantně a konstruktivně — posuzuje chování podle přijatých norem — chápe, jak oslavy připomínají klíčové momenty v rámci společenství — začíná přemýšlet o základních aspektech života — —5. ročník uznává právo každého na svobodu projevu, jednání a svědomí — analyzuje současné události podle přijatých norem — analyzuje hlubší smysl předepsaného textu — přijímá odpovědnost za své jednání — Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 43 CO je cílem při etické výchově a vzdělávání? JAKÉ CESTY vedou k tomuto cíli? JAKÉ MOŽNOSTI máme na cestě k cíli? JAKÉ PŘEKÁŽKY musíme překonávat? Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 44 PhDr. Bc. Zuzana Svobodová, PhD. — — —Etika a výuka — — — —http://filosofie-vychovy.cz Zuzana Svobodová: Etika a etická výchova v zrcadle evropského školství 45