Úvod do (biblické) didaktiky Zuzana Svobodová Naděje •úkol vychovatele – učitele: otevírat oči pro zkušenosti, které jsou zdrojem naděje •„Naděje nemůže být zprostředkována jako učení a nauka, naděje musí být krok za krokem vždy znovu a nově hledána a je třeba se jí vždy znovu učit.“ •„Metodami zpřítomňování se ve skutečnosti do blízkosti biblických textů nedostáváme, ale vytváříme si odstup, který podlamuje naději, že by mohlo existovat něco takového jako živé porozumění.“ •(BALDERMANN, Ingo. Úvod do biblické didaktiky. Jihlava, Mlýn 2004. ISBN 80-86498-07-7. S. xiii, 2) • Cíl •nikoli poučení či „ponaučení“ (z textu, vyprávění, výkladu), ale: •zkušenost dialogu (s textem, s druhým), totiž učit se „nově vnímat, jinak chápat, zřetelněji vidět a hovořit“ (3); •objevit základ, který mě nese (=naději) – to nelze přenechat žádným odborníkům, ale každý musí učinit sám za sebe K metodě •„Učení se stane podnikem, který pohrdá lidmi, pokud již celý proces učení není provázen respektem k těm, kteří se učí, respektem před jejich svobodou, samostatností a možnostmi jejich kreativity.“ (4) •nikoli „kontejnerová metoda“ – kdy je třeba „látku“ uskladnit do hlav učících se, aby mohla být kdykoli znovu vyňata – „využita“; taková metoda vhodná k rozvoji „fungování“, nikoli k rozvoji lidství, k učení se být sebou •jde o vždy nové samostatně (i když skrze dialog) objevující učení – „společenství učení“ (srov. Albrecht Schönherr) Vychovatel •se neobejde bez zdvořilosti (úcty, pokory) vůči •svěřeným (vychovávaným) •tématu (oč jde) •subjektům, které jsou prostředníky – „prostředky“ – poznávání (nejsou „předměty“ = objekty, s nimiž manipuluji a jimiž manipuluji druhými) •