Management v sociální práci 1 semestr Atestace: seminární práce – praktická aplikace teoretických poznatků v tvorbě nové organizační struktury konkrétní neziskové organizace zaměřené na poskytování sociálních služeb s ohledem na optimální rozpětí řízení Ústní ZK Předmět poskytuje základní informace o teoretických základech managementu s výraznou praktickou aplikací jednotlivých témat na řízení v prostředí neziskového sektoru(neziskových organizací). Cílem předmětu je podat studentům základní přehled o teorii managementu a základních manažerských činnostech (funkcích) , specifika jejich použití v řízení neziskových organizacích a vedení jejich pracovníků. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti managementu jako procesu a strategického plánování rozvoje organizace. Proto student musí · orientovat se v základních kategoriích a pojmech z obecné teorie managementu · znát jednotlivé nejfrekventovanější manažerské funkce (činnosti) a metody,umět je popsat a aplikovat prakticky v konkrétní organizaci či při konkrétní manažerské činnosti · poznávat sám sebe jako manažera neziskové organizace, rozšiřovat své manažerské dovednosti · osvojit si základní poznatky z teorie vedení lidí (leadership), týmové spolupráce a tvorby týmu, týmové role · umět samostatně hodnotit a prakticky tvořit organizační strukturu organizace s ohledem na optimální rozpětí řízení · znát základní principy a zásady marketingu neziskové organizace Osnova témat (každé z témat 2 vyučovací hodiny): 1. Základní pojmy a vývoj managementu – význam a definice pojmu management, vývojové etapy 2. Organizace a organizační kultura neziskové organizace – základní charakteristiky, znaky, vize a poslání, typy neziskových organizací 3. Sociální management – specifika managementu v organizacích poskytujících sociální služby 4. Management jako proces a manažerské funkce (činnosti) 5. Rozhodování a rozhodovací proces 6. Organizování – definice, význam, organizační struktura organizace, delegování pravomocí, optimální rozpětí řízení, druhy organizačních struktur 7. Kontrola – definice, význam, typy a fáze kontroly 8. Plánování – význam, druhy plánů, strategické plánování, formulace cílů a činností 9. Komunitní plánování sociálních služeb jako metoda moderního plánování – definice, struktury, jednotlivé fáze a účastníci komunitního plánování 10. Personalistika a vedení lidí (leadership)- řízení lidských zdrojů, styly vedení lidí, komunikace v rámci organizace 11. Osobnost managera – základní kompetence, role, charakteristiky manažerské práce 12. Týmová spolupráce – tvorba týmu, komunikace uvnitř týmu, týmové role 13. Marketing v neziskové organizaci – definice, význam a funkce marketingu, marketingové zásady, marketingový mix, konkurenceschopnost organizace, marketingový výzkum