Metody sociálního a sociologického výzkumu kvantitativní metodologie PhDr. Eva Křížová, PhD. evakriz@centrum.cz Témata kvantitativní části a zakončení kurzu • Východiska, hodnoty a pravidla vědecko-výzkumné práce • Výzkumný proces/cyklus • Kvantitativní a kvalitativní metoda- základní přehled rozdílů • Proces výzkumné práce v kvantitativní metodologiipříprava, formulace hypotéz, výběr vzorku, sběr dat a příprava pro zpracování • Techniky (dotazník) • Metody zpracování a interpretace dat- kvantitativní data • Odborný text jako výstup výzkumu – struktura, zásady psaní a prezentace odborných textů (nácvik na četbě) • Písemný test • Zpracování vlastní četby 2 odborných článků s výzkumnou částí v rozsahu 1 A4 podle předem dané struktury. Četba – 1 výzkumného článku, referujícího o kvantitativním výzkumu, např. ze Sociologického časopisu nebo jiného srovnatelného zdroje, zvlášť vhodné jsou zahraniční časopisy – 1 výzkumného článku referujícího o kvalitativním výzkumu, např. z časopisu Biograf nebo jiného kvalitativně zaměřeného časopisu, zvlášť vhodné jsou zahraniční časopisy – Důležité je, aby články referovaly o empirickém výzkumu, tj. zpracovávaly originální výzkumná data Výstup (min. 1 A4 souvislého textu za 1 článek ) • Bibliografická citace (autor, název, zdroj-název časopisu, svazek, číslo, rok, stránky) • Jaké bylo hlavní východisko výzkumu (teoretická analýza)? • Jaký byl cíl výzkumu? • Jaká byla metodologie (metoda a technika, zvláštnosti sběru dat)? • Jaký byl vzorek? Velikost a způsob sestavení • Hlavní zjištění (vyberte nejdůležitější) • Závěr, případně diskuze • Odevzdání vytištěné osobně na poslední výuce (ev. do přihrádky ve sborovně Jaboku) Známé sociální a sociologické výzkumy Jahoda M.: Nezaměstnanost v Marienthalu 1933 Whyte W.: Street Corner Society, 1943 Znaniecki, F., Thomas, W.I.: Polský sedlák v Evropě a v Americe, 1918-1920 Park, Burgess: The City, 1925 (přirovnání města k přírodnímu prostředí-zóny sociálního sdružování) Chicagská škola: výzkum města, kriminality, tuláctví, migrace, stěhování, pouliční gangy mladistvých atd. Thrasher: The Gang, 1927 Lyndovi: Middletown, 1929 Stouffer: Americký voják, 1949-50 Adorno, T. a kol. Autoritativní osobnost, 1950 Langmeier, Matějček: Psychická deprivace v dětství (přenos na další generace) Machonin P. a kol.Československá společnost 1969 Marie Jahoda: Nezaměstnanost v Marienthalu 1933 Komplexní a podrobný popis získaný kombinací různých technik 1) osobní data o všech 478 rodinách obce Marienthalu obsahující údaje o bytových podmínkách, rodinném životě, vedení domácnosti; 2) životní historie 32 mužů a 30 žen 3) 80 časových snímků dne 4) zprávy průmyslové komise okresu Wiener Neustadt za uplynulá léta 5) slohové práce žáků základní školy na téma: "Co bych chtěl ze všeho nejvíc," "Čím bych chtěl být," a "Co bych si přál k vánocům" 6) soutěžní práce mladistvých na téma: "Jak vidím svou budoucnost" 7) 40 týdenních rodinných jídelníčků a záznamy o balíčcích školních dětí určených k jejich obědu den před výplatou a den po výplatě podpory v nezaměstnanosti 8) záznamy o dárcích, které obdrželo 80 malých dětí k Vánocům 9) statistické údaje o výdajích (útratách) obyvatel v restauracích, u holiče, u řezníka, u koňského řezníka, u obuvníka, u krejčího nebo švadleny a zprávy politických klubů a různých spolků a místních organizací 10) statistická data o výpůjčkách z místní knihovny, předplatném různých novin, členství v klubech, výsledcích voleb, věkovém složení, narozeních, úmrtích a sňatcích obyvatel a údaje o migraci 11) statistiky domácností získané obchodní komorou od několika domácností. Výzkum má funkci poznávací • A) deskriptivní • Kolik matek samoživitelek u nás je, jak velké mají děti, jaké mají příjmy, ekonomickou a celkovou sociální situaci, nezaměstnanost, zdravotní stav, výchovné problémy apod. • B) explorační/heuristickou • Objevit problémy, které ani netušíme • C) konfirmační • Potvrdit platnost našich domněnek/hypotéz • Podat zcela spolehlivý důkaz, že se věci takto mají • Např. statisticky významný (tj. nenáhodný) rozdíl v ekonomické, sociální a rodičovské situaci matek samoživitelek a úplných rodin Každý výzkum obsahuje • fázi přípravnou • realizační (sběr dat) • zpracování dat • prezentaci výsledků • diskusi nad závěry • případně vede k doporučení pro praxi (či přímé diseminaci výsledků v praxi) Pozitivistické a fenomenologické paradigma • Svět existuje objektivně a lze jej měřit • Prvky lze zkoumat oddělené • Výzkumník není součástí zkoumané skutečnosti • Sleduje se vztah mezi podnětem a reakcí, proto podněty musí být maximálně standardizovány • Výzkumné kroky jsou striktně odděleny, fázovány • Základem přírodní vědy, podle jejíhož modelu postupují o sociální vědy • Sociální svět je svět reflektovaný ve vědomí lidí, je intersubjektivní a lze o něm vyprávět a porozumět mu • Sociální realita není stejná pro všechny • svět se jeví podle toho, odkud a z jaké pozice se na něj díváme • Prvky jsou částí celku a jen v něm je lze chápat • Výzkumník je součástí reality, mezi ním a zkoumanými existují četné vazby • Výzkumné kroky se prolínají v hermeneutickém cyklu • Typické pro duchovědný přístup, který oponuje pozitivistickému paradigmatu Kvantitativní a kvalitativní metodologie  Měří výskyt či vztahy mezi jevy  KOLIK?  Testuje hypotézy  Velké vzorky  Statistické zpracování  POZITIVISTICKÉ PARADIGMA  Snaží se o porozumění jevu v jeho souvislostech  JAKÝ JE A PROČ?  Zkoumá jev z pohledu zkoumaných  Malé vzorky  V delším čase  Generuje hypotézy  FENOMENOLOGICKÉ, HERMENEUTICKÉ PARADIGMA Kdy volíme který postup  Kvantitativní  Chceme měřit- KOLIK?  Stačí nám popis situace nebo hledáme kauzalitu  Tj. problém je natolik analyzovaný, že jsme schopni testovat hypotézy  Tam, kde potřebujeme reprezentativitu  Pro rozhodování např.  Kvalitativní „PROČ?“ „JAK?“  U osobních, intimních, složitých či dosud neprobádaných témat  Kde je důležité zachytit čas, vývoj  U populace, která z různých důvodů není schopna či ochotna komunikovat prostřednictvím dotazníků či jiných měřících nástroj Důležitá kritéria výzkumu • Validita» platnost, pravdivost dat, výzkum zjistil, co měl zjistit, správně jsme se ptali nebo pozorovali, zvolili jsme správné empirické indikátory, neměřili jsme něco jiného než námi sledovaný parametr » Spokojenost pacientů – bolest, psychický stav, paměť • Reliabilita » Spolehlivost, trvalost výsledků » Opakovaným šetřením za stejných podmínek bychom získali stejná data • Reprezentativnost » Vzorek má základní parametry populace, na kterou zobecňujeme výsledky Hypotéza • je předpoklad o výskytu či vztazích mezi proměnnými, musí mít racionální jádro, musí být ověřitelná • Existuje vztah mezi pohlavím a rozhodnutím studovat na vysoké škole Studentky oboru ZA budou významně častěji chtít studovat na vysoké škole než studenti mužského pohlaví Studenti z rodin s vyšším stupněm vzdělání budou chtít významně častěji studovat na vysoké škole Studenti s lepším prospěchem budou významně častěji chtít studovat na vysoké škole Výzkumný vzorek v kvantitativním výzkumu  Velikost  Reprezentativnost  Nakolik reprezentuje důležité parametry základní populace?  Způsob sestavení  Náhodný a kvótní,příležitostný  Zajištění návratnosti Způsoby sestavování vzorku Příležitostný vzorek: Soubor osob, které reprezentují základní populace a jsou snadno dostupné (např. účastníci odborné konference nebo pacienti jedné kliniky) Kvótní výběr: Jsou předem určeny počty výzkumných osob v jednotlivých kategoriích (nejčastěji podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště. Náhodný výběr: Všechny prvky základního souboru mají stejnou šanci dostat se do výběrového souboru • Prostý (každý n-tý, náhodná čísla,losování) • Vícestupňový Zpracování – bude se lišit podle zvolené metody • Kvantitativní Statistické zpracování dat – Přenos dat do elektronické podoby – Čištění a kontrola dat – Statistické analýzy • Třídění 1. stupně • Třídění 2. stupně • Vícerozměrná statistika • Testy hypotéz – Grafy a tabulky • Kvalitativní Přepisy nahrávek či slovní popis videozáznamů – Analýzy přepisů či videozáznamů – Kódování – Zobecňování – Nový text Interpretace dat, diskuze a závěry  Zpravidla musíme vybrat jen něco a mnoho vynechat  Naše výsledky se musí vztahovat k našim původním záměrům, musíme prověřit, zda se naše očekávání naplnilo či ne a proč  V poslední části přemýšlíme komplexně nad závěry výzkumu, zvažujeme jeho případné pokračování (diskuze), snažíme se i o doporučení pro praxi či další výzkum Co je třeba zvážit při prezentaci dat • Komu je prezentace určena? • Kolik času máme? • Jaké prostředky máme k dispozici? • Ústní, powerpoint, internet, video • Vlastní strukturu a obsah prezentace • Úvod, včetně představení vlastní osoby • Vysvětlení obsahu, metodiky, podtémata • Hlavní sdělení (výběr nejpodstatnějšího) » Grafy, tabulky, diagramy, obrázky, fotografie apod. » Pozor na čitelnost a technické zprovoznění » Umění zjednodušit či zestručnit • Shrnutí hlavní myšlenky a závěr (poděkování) • Vystupování- působení vlastní osoby