Systemický přístup v SP Teorie a přístupy v SP LS 2014 Systemický přístup pojem a východiska •způsoby přemýšlení a jednání při "práci" s lidmi, které člověka chápou jako autonomní a kompetentní systém, a se skupinou lidí zacházejí jako se systémem sociálním •Jedince je možno pochopit pouze v sociálním kontextu, v němž žije. • Teorie systémů •50. - 60. léta 20. stol. teorie obecných systémů v biologii, teorie kybernetiky v počítačových vědách •abychom lépe pochopili fungování celého organismu, musíme se zabývat jeho jednotlivými částmi a také vztahy mezi nimi •systém = soustava jednotek či částí, které setrvávají mezi sebou v určitém trvalém vztahu •rodinný systém tvoří jednotlivé elementy a také vztahy mezi nimi, rodinný kontext a pravidla rodiny • Konstruktivismus •realita je objektivní, na pozorovateli nezávislá, pozorovatel je vždy součástí procesu pozorování a ovlivňuje jeho výsledky, realita nás neobklopuje proto, abychom ji odhalovali, realitu si vytváříme každý sám v sobě •skutečnost je vždy závislá na pozorovateli, lidské poznání má mnoho kvalit •verzi našeho světa vytváříme , konstruujeme pomocí jazyka •klientovy problémy nemůžeme poznat přímo a úplně, můžeme si pouze uvědomovat své interpretace klientů a jejich problémů •neptáme se jak vyřešit problém, ptáme se jak realizovat zdravější alternativu •každý je zodpovědný za to, jaký svět vytváří a nabízí ostatním •každý člověk potřebuje ostatní lidi pro upevnění vlastního světa •potřebujeme přesnou reflexi vlastního jednání •role sociálního pracovníka „zprostředkovatel dohody“ • Systemický přístup v SP •nové možnosti, jak zacházet se sociálními a psychosociálními jevy •V SP od počátku 90. let 20 stol. •Cílem péče není to, aby klient neměl problémy, cílem je, aby klient uměl s problémy zacházet sám a volil vlastní cesty. • • • Rozhovor v systemickém přístupu 1.Příprava (vše co se děje před zahájením spolupráce) •2. Otevření společné práce s klientem • „Co pro Vás mohu udělat?“ •3. Dojednávání (společné cíle, zakázka) •4. Průběh •5. Ukončení • Pomoc - kriteria způsoby •Když je držitelem problému klient, pracovník poskytuje pomoc. •Způsoby pomoci : • doprovázení, poradenství, vzdělávání, terapie üdojednaný způsob společné práce, klient si ji přeje üpracovník ji nabídl a klient si ji zvolil üspolečná dohoda o spolupráci, kontrakt ürovnocenný, partnerský vztah mezi klientem a SP Kontrola - kriteria způsoby •Když je držitelem problému pracovník, přebírá nad klientem kontrolu. •Způsoby kontroly : • vyjasňování, přesvědčování, dozor, opatrování üje nevyhnutelná, účelná a potřebná üje postavena na zájmech jiných lidí než na zájmech klientových ü klient je podřazen soc. pracovníkovi •