PODPORUJEME VAŠI BUDOUCNOST www.esfcr.cz VÝZVA PRO PŘEDKLÁDÁNÍ GRANTOVÝCH PROJEKTŮ OP LZZ „SOCIÁLNÍ EKONOMIKA“ 2 Ministerstvo práce a sociálních věcí odbor sociálních služeb a sociálního začleňování vyhlašuje Výzvu k předkládání žádostí o finanční podporu v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost 1. Identifikace výzvy Číslo výzvy: 30 Číslo globálního grantu: CZ.1.04/3.1.06 Název globálního grantu: Sociální ekonomika Celková částka pro tuto výzvu: 248 801 970,89 Kč 2. Identifikace programu a oblasti podpory Operační program: Lidské zdroje a zaměstnanost (OP LZZ) Prioritní osa: 3. Sociální integrace a rovné příležitosti Oblast podpory: 3.1 Podpora sociální integrace a sociálních služeb Cíl podpory: Sociální začleňování sociálně vyloučených osob a osob ohrožených sociálním vyloučením, včetně odstraňování bariér v jejich přístupu k zaměstnání. Globální grant (GG) má podpořit vznik a rozvoj nových podnikatelských aktivit zaměřených na sociální podnikání, které umožní sociálně vyloučeným osobám a osobám ohroženým sociálním vyloučením vstup na trh práce a do podnikatelského prostředí a současně jejich začlenění do společnosti. V rámci poskytnuté podpory může dojít k provázání potřeb neinvestičního charakteru s investičními potřebami (Integrovaný operační program, oblast podpory 3.1c/investiční podpora z prostředků ERDF). Tyto nově vzniklé podnikatelské aktivity by se měly stát do budoucna ekonomicky samostatnými a schopnými udržet se v místním konkurenčním prostředí, a být tak významnými aktéry regionálního rozvoje. Propojení neinvestiční a investiční finanční podpory představuje určité zajištění kontinuity systémového přístupu k sociální ekonomice na národní úrovni, což do budoucna otevírá možnosti pro vytvoření podmínek pro efektivní způsob zaměstnávání a sociálního začleňování osob znevýhodněných na trhu práce. Tato podpora má rovněž za úkol pomoci najít a vydefinovat optimální model sociálního podnikání v prostředí České republiky a vytvořit tak nezbytné předpoklady pro implementaci sociální ekonomiky jako standardního nástroje sociální politiky a politiky podpory podnikání. 3. Popis výzvy Podporované aktivity, typy činností: I. nové podnikatelské aktivity, jejichž cílem je zaměstnání osob ze znevýhodněných cílových skupin za předpokladu, že v rámci projektu bude zaměstnáno alespoň 30% osob (zaměstnanců) z těchto cílových skupin z celkového počtu zaměstnanců sociální firmy; II. nové podnikatelské aktivity osob samostatně výdělečně činných (bez zaměstnanců), které jsou zároveň sociálně znevýhodněnou skupinou; III. nové podnikatelské aktivity směřující k zajištění/podpoře veřejných služeb v rámci regionu, u kterých je minimálně 75% uživatelů veřejné služby tvořeno cílovou skupinou znevýhodněných osob. Před vydáním Rozhodnutí o poskytnutí dotace úspěšný žadatel předloží čestné prohlášení, že - zaměstná 30 % osob z cílových skupin a že tyto osoby jsou příslušníci cílové skupiny (pro aktivitu I); - že 75 % uživatelů veřejné služby poskytované žadatelem bude pocházet z cílových skupin (pro aktivitu III). 3 Novou aktivitou se přitom rozumí buď podnikatelská aktivita nově vzniklého subjektu nebo podnikatelská aktivita jako nově zřízená živnost subjektu již existujícího. V rámci výše uvedených okruhů aktivit mohou být podporovány všechny typy níže uvedených činností, dílčí části činností nebo kombinace těchto činností. Žadatel si může vydefinovat jinou relevantní činnost v rámci výše uvedených aktivit. Typy činností 1. vytvoření a zachování pracovních míst pro cílové skupiny 2. vytvoření a zachování pracovních míst pro vedoucí zaměstnance a zaměstnance zajišťující specifickou podporu zaměstnaným z cílových skupin (asistent/ka, psycholog/psycholožka….) 3. vzdělávání všech zaměstnanců sociálního podniku (např. manažerské techniky, kurzy pro obsluhu strojů…) 4. marketing sociálního podniku (kampaně na podporu prodeje, reklama….) Cílové skupiny: Podporovanými cílovými skupinami jsou osoby sociálně vyloučené nebo ohrožené sociálním vyloučením, a to: 1) osoby se zdravotním postižením – osoby, jejichž zdravotní postižení představuje určité znevýhodnění ve vztahu k ostatním členům společnosti; 2) děti, mládež a mladí dospělí – zejména s důrazem na mládež ohroženou sociálně patologickými jevy, mladí dospělí opouštějící ústavní zařízení, věková skupina 15 – 26 let; 3) etnické a národnostní menšiny a osoby z jiného sociokulturního prostředí – etnické a národnostní menšiny, které setrvale a dlouhodobě žijí na území ČR; 4) cizinci - občané jiného státu než ČR, kteří jsou dlouhodobě legálně usazení v ČR – žijí na území ČR zpravidla nejméně po dobu jednoho roku, pod pojem cizinec nespadají žadatelé o udělení mezinárodní ochrany a státní příslušníci členských států EU, azylanti spadají pod pojem cizinec pouze jako doplňková skupina – tzn. projekt nesmí být zaměřen výhradně či převážně na azylanty; 5) osoby bez přístřeší – osoby, které nemají ubytovací možnosti, popř. obývají nouzová obydlí; 6) osoby opouštějící zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a osoby opouštějící výkon trestu odnětí svobody; 7) oběti trestné činnosti, oběti domácího násilí, oběti obchodu s lidmi, osoby komerčně zneužívané; 8) osoby pečující o osobu blízkou – osoby pečující o osobu blízkou, která je z různých příčin ohrožena sociálním vyloučením, a které se samy díky této péči dostávají do situací, kdy jsou znevýhodněny v přístupu ke službám či na trh práce; 9) osoby se zkušeností se závislostí na návykových látkách (OPL) Vymezení žadatelů o finanční podporu: Oprávněnými žadateli jsou fyzické osoby (OSVČ) a tyto formy podnikatelských právnických osob: společnost s ručením omezeným, akciová společnost, veřejná obchodní společnost, komanditní společnost, družstvo a podnikatelské právnické osoby podnikající na základě oprávnění podle zvláštních právních předpisů. Žadateli mohou být také nestátní neziskové organizace, a to: obecně prospěšná společnost a evidované (církevní) právnické osoby. Žadatel musí vyvíjet nové podnikatelské aktivity na volném trhu na základě nového živnostenského oprávnění/jiného oprávnění k podnikání definovaného příslušným předpisem. V rámci této výzvy jsou přípustní partneři žadatele při realizaci předloženého projektu. Pro partnera žadatele platí identické podmínky jako pro žadatele, tzn. partnerem projektu nemůže být občanské sdružení nebo obec. Žadatel má sídlo v ČR. Žádost nemohou podávat: Žadatelé a jejich partneři nejsou oprávněni se účastnit výzvy nebo získat dotaci pokud: • jsou v likvidaci, úpadku, hrozícím úpadku či je proti nim vedeno insolventní řízení ve smyslu zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon); 4 • se dopustili jednání závažným způsobem odporujícím profesní etice, které může poskytovatel dotace prokázat; • nesplnili závazky související s úhradou příspěvků zdravotního pojištění, sociálního zabezpečení nebo daňovými odvody vyplývajícími z právních předpisů. Jestliže poskytovatel dotace zjistí, že tyto skutečnosti nastaly k datu podání žádosti, může přidělení dotace danému subjektu zrušit či zastavit podporu rozpracovanému projektu. Omezení výše finanční podpory na jeden projekt: Minimální přípustná výše: 100 000 Kč Maximální přípustná výše podpory získané z OP LZZ: 200 000 EUR (5 493 800 Kč, pro přepočet byl použit kurz 27,469 Kč/EURO 1. 4. 2009 ECB) Uvedené limity pro výši podpory se týkají pouze způsobilých výdajů. Výší podpory se rozumí částka poskytnutá projektu z veřejných zdrojů (nikoli celkové náklady projektu, pokud je projekt dofinancován z jiných zdrojů). Míra podpory: 100% způsobilých výdajů Výdaje na nákup služeb: Výdaje na nákup služeb podléhají pravidlům OP LZZ, které upravuje Metodický pokyn pro zadávání zakázek v OP LZZ a Metodika způsobilých výdajů OP LZZ, které naleznete na www.esfcr.cz. Postup pro výběr dodavatelů a uzavírání smluv s nimi se bude řídit zákonem o veřejných zakázkách – pokud se na ně tento zákon vztahuje a postupem pro výběr dodavatelů. Bližší informace jsou uvedeny v Metodickém pokynu pro zadávání zakázek v OP LZZ, který je k dispozici na www.esfcr.cz . Výdaje plynoucí z uzavřených smluv s dodavateli a z plnění vystavených objednávek nesmí u projektů převýšit 49 % způsobilých přímých výdajů projektu. Kritéria věcného hodnocení: Pro věcné hodnocení žádostí budou použita kritéria uvedená v aktuální verzi Příručky pro žadatele z OP LZZ uveřejněné na www.esfcr.cz. 1. Zdůvodnění potřebnosti realizace projektu 2. Cílová skupina 3. Popis realizace projektu 4. Rozpočet projektu 5. Výstupy a výsledky 6. Horizontální témata 7. Specifické požadavky Subkritéria pro kritérium Specifické požadavky pro věcné hodnocení projektu: Kvalita podnikatelského plánu Kritérium hodnotí kvalitu podnikatelského plánu, jeho rozsah, srozumitelnost a důraz na sociální aspekty podnikání. 1) Vysoká kvalita (max. 15 bodů) získá projekt, jehož podnikatelský plán je v předepsané struktuře a uvedeném max. rozsahu, a jehož jednotlivé položky - včetně sociálních aspektů podnikání - jsou popsány konkrétně a jasně. 2) Střední kvalita (max.10 bodů) získá projekt, jehož podnikatelský plán je pouze částečně v předepsané struktuře, tj. chybí některé body či jsou popsány nedostatečně, jehož rozsah překročil max. stanovenou hranici, a který sociální aspekty podnikání popisuje obecně. 3) Nízká kvalita (max. 5 bodů) získá projekt, jehož podnikatelský plán nebude mít předepsanou strukturu a překročí max. rozsah, a jehož samovydefinované položky - jakož i sociální aspekty podnikání - budou popsány nekonkrétně a vágně, či nebudou popsány vůbec. (+ přílohy vyžadované pro hodnocení kritéria Specifické požadavky) 4. Místo realizace projektu: Sídlo žadatele může být kdekoliv na území České republiky (vč. Prahy), ale realizace projektu (sociální firma) musí být mimo území hlavního města Prahy. Cílová skupina projektu musí pocházet z jiného regionu než z hlavního města Prahy. Za cílovou skupinu příslušného regionu se považují osoby, které mají místo trvalého pobytu na daném území nebo jsou v daném regionu zaměstnány nebo jsou v daném regionu uživateli sociálních služeb podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. 5 5. Forma podpory: Podpora bude poskytována v rámci OP LZZ formou nevratné finanční pomoci - dotace. Na poskytnutí finanční pomoci není právní nárok. Veřejná podpora : Podpora poskytovaná grantovým projektům je podporou malého rozsahu (tzv. de minimis), která se za veřejnou podporu nepovažuje, i když je svým charakterem veřejné podpoře podobná. Podpora je zaměřena na podnikatelské aktivity, ale nemá dopad na hospodářskou soutěž, ani neovlivňuje obchod mezi členskými státy EU. Pravidlo de minimis se vztahuje na všechny příjemce dotace a partnery v rámci OP LZZ a IOP. Při uplatnění pravidla de minimis platí, že celková kumulovaná výše podpor de minimis poskytnutých jednomu příjemci nesmí v průběhu předchozích dvou fiskálních let a v běžném fiskálním roce přesáhnout ekvivalent 200 000 EUR. Příjemce tak může získat maximálně grant o výši odpovídající částce 200 000 EUR, který se započítává do celkové výše podpory de minimis. Tento finanční strop se uplatní bez ohledu na formu či účel podpory, pro přepočet se použije měnového kurzu Evropské centrální banky platného pro aktuální měsíc podle data vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace (tj. kurz vyhlášený v části C Úředního věstníku ES v den před posledním pracovním dnem v předchozím měsíci). Žadatel uvede do projektové žádosti v části věnované podpoře de minimis informace, zda obdržel jakoukoliv podporu de minimis v předchozích dvou fiskálních letech a v současném fiskálním roce a v jaké výši. Poskytovatel poskytne novou podporu de minimis až po přezkoumání, zda celková výše podpory de minimis, kterou žadatel obdržel v rozhodném období, nepřesáhne stanovený strop. 6. Doba trvání projektu Délka projektu je odvislá od realizovaných aktivit. Maximální délka trvání projektu je 2 roky (24 měsíců), jeho realizace musí být ukončena nejpozději do 31. 8. 2015. 7. Monitorování projektu Žadatel v žádosti o podporu stanoví cílové hodnoty monitorovacích indikátorů, které budou vycházet z cílů grantového projektu. V monitorovacích zprávách bude příjemce průběžně vykazovat naplňování hodnot těchto indikátorů. Podrobné informace budou uvedeny v příručkách/metodikách OP LZZ (www.esfcr.cz – Příručka pro žadatele, Příručka pro příjemce, Metodika monitorovacích indikátorů). 8. Způsobilé výdaje projektu Podpora poskytnutá projektům realizovaným v rámci OP LZZ se vztahuje pouze na způsobilé výdaje. Bližší informace k pravidlům i jednotlivému přehledu způsobilých výdajů (včetně členění dle jednotlivých kapitol rozpočtu, jejich limitů a nezpůsobilých výdajů) jsou uvedeny v Metodice způsobilých výdajů OP LZZ, která je uveřejněna na webových stránkách www.esfcr.cz. Nepřímé náklady: V rámci rozpočtu projektu se způsobilé nepřímé náklady vyjadřují v jednotkách procent vzhledem k celkovým způsobilým přímým výdajům po odečtení výdajů na křížové financování. Pro tuto výzvy platí: Celkové přímé výdaje projektu ≤ 4 mil. Kč podíl nepřímých nákladů 18 % Celkové přímé výdaje projektu > 4 mil. a ≤ 6 mil. Kč podíl nepřímých nákladů 16 % Tzn. procento nepřímých nákladů je pevně stanoveno na 18 % nebo 16 %! Žadatel není oprávněn stanovit si vlastní % sazbu! 9.Křížové financování Křížové financování nelze v této výzvě uplatnit. 10. Termíny výzvy Žádosti je možné podávat od 2. 3. 2009 Ukončení příjmu žádostí: 30. 11. 2012 do 12 hodin Předběžný termín vyhlášení výsledků: do 3 měsíců od ukončení dílčího příjmu žádostí o finanční podporu z OP LZZ. Příručka pro žadatele: Příručka pro žadatele, příručka pro příjemce a dalších osm navazujících příruček společně tvoří tzv. Desatero OP LZZ, které je dostupné ke stažení na webových stránkách www.esfcr.cz. 6 11. Způsob výběru projektů Žadatel nemusí současně připravit grantové projekty do OP LZZ a IOP. V případě podání obou projektů předkládá obě žádosti souběžně do stejné uzávěrky. Žádosti k zrcadlovým projektům budou hodnoceny souběžně a v případě schválení k financování budou podpořeny vždy oba zrcadlové projekty (tj. nebude možné, aby úspěšně prošla hodnocením jen jedna žádost). Žádosti jsou po kontrole formálních náležitostí a kritérií přijatelnosti předány k věcnému hodnocení. Po ukončení věcného hodnocení bude proveden výběr projektů meziresortní komisí složenou ze zástupců zainteresovaných resortů (MMR, MPO a MPSV). 12. Účast v dalších projektech a žádostech o podporu z veřejných zdrojů Na projekt, kterému byla přidělena podpora z OP LZZ nelze již čerpat podporu z žádného jiného programu EU ani ČR. 13. Předložení žádosti o finanční podporu Žádost o finanční podporu z OP LZZ je žadatelem vypracována on-line v aplikaci Benefit7 (elektronická žádost) přímo na webových stránkách www.eu-zadost.cz nebo www.eu-zadost.eu. Na těchto internetových stránkách jsou k dispozici „Pokyny Řídícího orgánu“, které slouží žadateli jako postup při registraci do aplikace Benefit7 a rovněž jako pomůcka pro vyplnění žádosti o finanční podporu v rámci konkrétní výzvy. Pro žadatele je zřízena hotline adresa benefit7@mpsv.cz, na kterou mohou posílat případné dotazy technického rázu. Žádost je zároveň předložena vyhlašovateli výzvy v listinné podobě. Listinná podoba žádosti (včetně příloh) musí být doručena v zalepené obálce doporučenou poštou nebo předána osobně (doručitel obdrží datované a podepsané potvrzení o převzetí) vyhlašovateli výzvy. Žádosti zaslané jiným než výše uvedeným způsobem (např. faxem nebo emailem) nebo doručené jinému subjektu nebudou akceptovány. Tištěná verze finálně uložené žádosti musí být předložena ve 2 výtiscích (1 originál a 1 kopie) a podepsaná na příslušném místě žádosti statutárním zástupcem žadatele. Tištěná verze předkládané žádosti a žádost finálně uložená v aplikaci Benefit7 musí mít stejný identifikační kód tzv. Hash. Listy výtisku žádosti je nutno pevně spojit, tj. podepsaná žádost musí být sešita a přelepena páskou v levém horním rohu (na přední i zadní straně) nebo jiným obdobným způsobem zamezujícím neoprávněnému nakládání s žádostí. Páska musí být označena podpisem (případně podpisem a razítkem) statutárního zástupce žadatele oprávněného jednat jeho jménem na první a poslední straně žádosti. Požadované přílohy nejsou součástí sešité žádosti. Za pevné spojení není považována kroužková vazba či vazba do hřbetu. Žádost je možné tisknout oboustranně. Všechny povinné a případně další přílohy musí být předloženy ve 2 výtiscích (1 originál a 1 kopie). Každá z příloh musí být označena pořadovým číslem podle jejího označení v seznamu příloh, počtem stran a podepsaná statutárním zástupcem žadatele (včetně úředně ověřeného dokladu o právní subjektivitě). Vícestránková příloha musí být sešita. Postup při předkládání žádosti je popsán také v Příručce pro žadatele o finanční podporu z OP LZZ. Povinné přílohy žádosti (žadatel je vkládá do elektronické žádosti a předkládá v tištěné podobě): 1) Doklady o právní subjektivitě je nutné předložit v odpovídající formě, odlišné podle právní formy žadatele (tj. zda se jedná o nepodnikatelské nebo podnikatelské subjekty), jejich přehled a konkrétní výčet je uveden v Příručce pro žadatele z OP LZZ. Součástí této přílohy jsou také dokumenty (pouze pro aktivity I a III), ze kterých vyplývá, že: - se žadatel přihlásil k principům sociální ekonomiky – tak jak jsou definovány v příloze Výzvy - žadatel deklaruje závazek reinvestovat část dosaženého zisku (vydefinuje si žadatel sám) zpět do rozvoje sociálního podniku nebo naplňování jeho obecně prospěšných cílů/poskytování veřejné služby. Tzn: Pokud je deklarace o reinvestici části dosaženého zisku a přihlášení k principům sociální ekonomiky součástí dokladů o právní subjektivitě, předkládá žadatel tyto doklady pouze jednou, resp. 1 originál a 1 kopie. Doklady o právní subjektivitě musí být dodány v originále nebo v úředně ověřené kopii a v 1 kopii. 7 2) Prokázání nové podnikatelské aktivity: - subjekt založený v roce podání žádosti předloží Výpis z živnostenského rejstříku - subjekt založený před rokem podání žádosti, který živnost nevykonával nebo ji přerušil: • NNO, která žádnou (podnikatelskou) vedlejší činnost dosud nevykonávala, doloží nové oprávnění k podnikání/Výpis z živnostenského rejstříku a kopii daňového přiznání orazítkovaného místně příslušným finančním úřadem za poslední 3 roky; • Obchodní společnosti a OSVČ, které žádnou podnikatelskou činnost dosud nezahájily, doloží oprávnění k podnikání, nebo pokud podnikatelskou činnost již dříve vyvíjely a zcela ji pozastavily minimálně na 3 roky, doloží oprávnění k podnikání a Vyrozumění o zápisu přerušení provozování živnosti v živnostenském rejstříku. - v případě rozšíření o nový obor činnosti (u volné živnosti) žadatel předloží Úplný výpis z živnostenského rejstříku s historií. Pokud výše uvedené dokumenty neprokazují zřetelně, že jde o novou podnikatelskou aktivitu, zejména v případě rozšíření oboru činností v rámci volné živnosti, nebo v případě změny názvů živností dle současné právní úpravy, je potřeba dodat Úplný výpis z živnostenského rejstříku s historií, ze kterého je patrné, kdy byly jaké obory živnosti přidány, či odebrány, a také údaje o změnách, přerušení, či zrušení činností včetně údajů o provozovnách. • Všechny subjekty, které již podnikatelskou činnost (na jiné oprávnění k podnikání) vykonávají navíc předloží: čestné prohlášení, že na nové oprávnění k podnikání dosud nevyvíjely žádné aktivity a současně budou mít povinnost případným kontrolám v rámci svého účetnictví, případně daňové evidence doložit analytickými účty, že v letech, kdy bylo dotčené oprávnění k podnikání v platnosti, žádná činnost na tuto živnost neprobíhala. 3) Podnikatelský plán (v max. rozsahu 15 stran) ve struktuře: - I. Obsah - II. Identifikační údaje o žadateli: stručná charakteristika organizace (poslání, historie a současná situace, výhled do budoucnosti, vlastnické poměry, organizační struktura a vnitřní předpisy zaručující transparentní prostředí pro podnikání apod.) a stručný popis oboru podnikání (analýza současného stavu a možnosti rozvoje oboru, konkurence na trhu apod.) - III. Popis nové podnikatelské aktivity: výrobku/služby (výkresy, fotografie, popis výzkumu a vývoje – je-li prováděn, vlastnická práva apod.) včetně vlastního provozu výroby/ poskytování služby (výrobní procesy, fyzický prostor a zařízení apod.) - IV. Harmonogram – plán činnosti – včetně plánu udržitelnosti, tj. i po skončení podpory - V. Technické a technologické řešení projektu (odůvodnění zvolené technologie a plánovaných investic), investiční záměr – studie (nezbytná součást investičních projektů) – netýká se žadatelů, kteří předkládají žádost pouze do OP LZZ - VI. Vymezení regionu a analýza trhu (definice regionu – viz aktivita III, definice trhu, historie a velikost trhu, cílový trh, trendy trhu, sezónnost, konkurence apod.) - VII. SWOT analýza podnikatelské aktivity (tj. analýza silných a slabých stránek, externích příležitostí a hrozeb v managementu i marketingu) - VIII. Analýza rizik podniku (identifikace rizik, opatření k eliminaci rizik apod.) - IX. Marketingová strategie (odhad prodeje a podílu na trhu, stanovení ceny, prodej a distribuce, servis, propagace a reklama 4P a 4C aj.) - X. Management a lidské zdroje (manažerský tým, počet pracovníků/nic a jejich úvazky, systém motivace a odměňování aj.) - XI. Potřeby a zdroje dlouhodobého a oběžného majetku (formou rozvahy) – netýká se žadatelů, kteří předkládají žádost pouze do OP LZZ - XII. Finanční plán (investiční, provozní – na dobu udržitelnosti projektu, finanční harmonogram, průběh cash flow pro realizaci akce a pro provozní část čistou současnou hodnotu investic, finanční udržitelnost projektu - zhodnocení cash-flow; nebude vyžadována NPV), formulář pro finanční plán je označen jako Příloha k podnikatelskému plánu a je součástí Benefitu 8 - XIII. Sociální aspekty podnikání: např.: nefinanční příležitosti a přínosy (sociální dopady apod.), popis cílové skupiny ve vztahu k podnikatelským aktivitám a poskytovaným službám, popis poskytování přiměřené individuální pracovní a psychosociální podpory zaměstnancům z cílové skupiny (zaškolování, úpravy pracovního prostředí a pracovních podmínek, odborné vedení, profesní rozvoj, rozvoj dovedností atd.),popis naplňování rovných příležitostí pro zaměstnance z cílové skupiny (způsob podpory znevýhodněných pracovníků k dosažení rovných podmínek, slaďování rodinného a pracovního života, kariérní postup, velikost pracovního úvazku se řídí možnostmi pracovníka apod.) Kompletní formulář podnikatelského plánu je součástí žádosti v Benefitu! 4) Čestné prohlášení žadatele – generuje se spolu se žádostí v Benefitu Úspěšný žadatel předloží před podpisem Rozhodnutí o poskytnutí dotace další přílohy. Jejich výčet je uveden v Příručce pro žadatele o finanční podporu z OP LZZ. Označení obálky: Žádost musí být doručena v zalepené obálce, na které musí být uvedeno: • adresa vyhlašovatele – zprostředkujícího subjektu (včetně jména příslušné kontaktní osoby), • název operačního programu, • číslo prioritní osy a oblasti podpory, • název globálního grantu, • číslo kola výzvy globálního grantu, • název projektu, • plný název žadatele a jeho adresa, • upozornění „NEOTVÍRAT!“ v levém horním rohu. Poštovní adresa vyhlašovatele: Ministerstvo práce a sociálních věcí Odbor sociálních služeb a sociálního začleňování MPSV ČR Odd. implementace ESF a IOP Na Poříčním právu 1 128 01 Praha 2 Kontaktní místo (pro osobní doručení žádosti): Ministerstvo práce a sociálních věcí Odbor sociálních služeb a sociálního začleňování MPSV ČR Odd. implementace ESF a IOP Detašované pracoviště: Podskalská 1290/19, 128 01 Praha 2 Žádost lze předložit v těchto hodinách: pondělí až čtvrtek od 9:00 do 14:30 hod. Mimo tyto hodiny lze žádost osobně doručit jen na základě předchozí domluvy. Kontaktní osoby: Jméno osoby: Mgr. Svatava Škantová – projektová manažerka Telefon: 221 923 920 E-mail: svatava.skantova@mpsv.cz Jméno osoby: Mgr. Jitka Podplešská – finanční manažerka Telefon: 221 923 924 E-mail: jitka.podplesska@mpsv.cz 9 PRINCIPY SOCIÁLNÍHO PODNIKU 1. Obecně prospěšný cíl, který je formulován ve stanovách nebo statutu 2. Participace, demokratické rozhodování a sociální kapitál 3. Specifické financování a použití zisku 4. Místní rozměr STANDARDY Sociální podnik je orientovaný na řešení otázek zaměstnanosti, sociálního začleňování a místního rozvoje. Vzniká a rozvíjí se na konceptu tzv. trojího prospěchu – ekonomického, sociálního a environmentálního. Je posílena role vnitřních a vnějších vztahů sociálního podniku: a) Vnitřní vztahy sociálního podniku směřují k maximálnímu zapojení členů/pracovníků do rozhodování a k samosprávě. b) Vnější vztahy s okolím posilují sociální kapitál sociálního podniku a místních společenstev. Finanční vztahy a hospodaření sociálního podniku. jsou podřízeny obecně prospěšnému cíli uvedenému ve stanovách/statutu/zakládací listině. Hospodaření sociálního podniku směřuje k dlouhodobé ekonomické stabilitě a udržitelnosti (interní i externí). Případný zisk z účasti na trhu je používán přednostně pro rozvoj sociálního podniku a/nebo pro naplnění jeho obecně prospěšných cílů. Sociální podnik nese ekonomická rizika. Sociální podnik uspokojuje přednostně místní potřeby a využívá přednostně místní zdroje. KOMENTÁŘE Princip tzv. trojího prospěchu je překladem často používaného anglického pojmu triplebottom line. Obecně prospěšného cíle je dosahováno ekonomickými aktivitami, které jsou definovány v podnikatelském záměru, ve stanovách, statutu a/nebo dalších dokumentech. Sociální podnik působí ve všech sférách hospodářství. Právní forma sociálního podniku není rozhodující. Sociální podnik není přímo ani nepřímo řízen veřejnými institucemi nebo soukromými institucemi a jeho případná závislost nesmí ohrožovat žádný z jeho principů. V sociálním podniku je kladen důraz na vyváženost mezi demokratickým rozhodováním (strategie) a manažerským řízením (operativa). Pro organizace založené na členském principu (např. družstva) platí princip 1 člen = 1 hlas. Sociální podnik se snaží o vytváření zisku/přebytku. Zisk však není primárním cílem podnikání. Převážná část zisku není rozdělována mezi společníky, manažery, členy, akcionáře nebo vlastníky. V závislosti na právní formě mohou případní členové nést ekonomická rizika prostřednictvím podílu na majetku, financování a rozhodování. Sociální podnik může mít vícezdrojové financování. Sociální podnik vstupuje do místních iniciativ a partnerství, přispívá k místnímu rozvoji znevýhodněných oblastí. Podporuje smysl pro společenskou odpovědnost na místní úrovni. Příloha