Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Supervize •Zprostředkování náhledu na činnost, kterou člověk vykonává s cílem : üvyvarovat se chyb ürůst osobně a profesně üpotvrdit kvalitu činnosti •Supervizor üpomáhá zprostředkovat pohled shora, vede k cíli, poskytuje důvěru, respekt, bezpečí Funkce supervize •Vzdělávací (rozvoj dovedností, porozumění a schopností supervidovaných) •Podpůrná (uvědomování a zvládání emocí ) •Řídící (kontrola kvality práce ) • • Znaky supervize •Pomoc v práci •Umožnění náhledu na práci •Osobní vztah •Dohoda o tom, co chce supervidovaný od supervize získat •Obsah supervize řídí supervidovaný •Proces supervize řídí supervizor • Zaměření supervize •Případová (vztahy, pracovní postupy, způsoby řešení konkrétních problémů při práci s klientem) •Týmová (vztahy a komunikace mezi členy pracovního týmu •Manažerská (způsoby a styly vedení a řízení pracovníků ) • • Formy supervize •Individuální (supervidovaný, supervizor ) •Skupinová ( aktivní zapojení skupiny, individuální spvze ve skupině) •Týmová • Etika supervize •Odbornost •Hranice profese •Hranice profesionálního vztahu •Etické aspekty supervize •Etický kodex, profesní sdružení • (Mlčenlivost, vedení dokumentace, pořizování záznamů, zprávy o průběhu spvze, ……….. • Proces supervize •Kontrakt üKontrakt uzavírají: zadavatel supervize, supervizor a supervidovaný. üJeho smyslem je průhledně vymezit, co očekávají všechny strany od supervizního procesu, určit jejich odpovědnost a stanovit bezpečný rámec pro společnou práci. üZavádění supervize v organizaci • •Zakázka üJednou ze základních kompetencí supervidovaného je, aby si připravil a co nejlépe zformuloval své potřeby a očekávání od supervize a ujasnil si své téma na dané sezení. •Téma supervize ü„moje otazníky“, „moje potíže“, „co mne zarazilo nebo překvapilo“, „co si stále nesu s sebou“, „co mi leží v hlavě“. •Dohoda o potřebách supervidovaného a možnostech supervizora •Reflexe a sebereflexe üReflexe (zrcadlení) je nejlepším zdrojem celoživotního učení dospělých, pokud je aplikována na skutečnosti, které dospělí aktuálně řeší. Zkušenosti z praxe rozvíjejí naše profesionální dovednosti, když v reálných situacích rozumíme tomu co se děje, proč se to děje (reflexe) a jak situaci prožíváme (sebereflexe) üSupervize vytváří organizovanou příležitost k reflexi a sebereflexi •