Návrhy studentů na výzkumné téma_ cvičení ve skupině 14.3., 28. 3. a 4.4. Formulujte nějakou problémovou situaci v oblasti sociální a pastorační práce) – např. rozpor mezi tím, co je a co má být, nebo co probíhá a nevíme jak apod. Definujte téma výzkumu (titul) vytvořte 2-3 výzkumné otázky - Výzkumná otázka je ta, kterou si klade výzkumník a odpověď na ni očekává ze svého výzkumu. V tomto momentu přípravy není výzkumná otázka to, co se ptáte respondentů. To je příliš předčasné. Formulujte 2-3 cíle výzkumu Zvolte metodu, techniku, vzorek V případě, že jste zvolili kvantitativní metodu, formulujte 2-3 hypotézy Operacionalizujte pojmy, které používáte (např. v hypotézách nebo titulu), a najděte empirické indikátory, které o nich budou vypovídat v realitě 1. Problém: Nízká úroveň vzdělání Romů a s tím související nízké uplatnění na vyšších postech pracovního trhu Téma: Vzdělávání Romů Výzkumné otázky: Jaké % Romů pokračuje v dalším vzdělávání po ukončení povinné školní docházky. Jaké obory nejčastěji studují? Jaký typ studia navštěvují (učiliště, SŠ? Z jakého důvodu nepokračují ve vzdělávání? Cíle: zjistit míru vzdělanosti a přístup ke vzdělání u Romů Metoda: Kvantitativní, Technika: Dotazníkové šetření Vzorek: Romové (každý, kdo se za něj sám prohlašuje nebo na základě znalosti romštiny) Hypotézy: 1. Existuje souvislost mezi nízkým vzděláním Romů a nezaměstnaností Romů (EK: na tohle jste se nechtěl ptát, nekonzistentní) 2. Vztah mezi rodinnou tradicí Romských rodin a jejich vzděláváním je zřejmý EK: problematická formulace 2. Problém: Otázka integrace dětí z ruských rodin do našich ZŠ Téma: Integrace rusky mluvících dětí do základních škol (dětí ruských rodičů) Výzkumné otázky: jaká je zkušenost rodičů s integrací jejich dítěte ve škole? Podílejí se rodiče na vzdělávacím procesu? Jaká je možnost připravit dítě ruských rodičů do základních škol? Cíle: zjistit možnosti integrace s cílem předejít šikaně a negativním jevům Metoda: Kvalitativní Technika: Skupinové diskuze s ruskými rodiči(s rodilým mluvčím překladatelem) Vzorek: 2 skupiny po 7 účastnících (za 14 rodin) – oslovení na základních školách 3. Problém: nepozornost studentů při výuce vedoucí k neefektivní výuce Téma: Příčiny nepozornosti studentů při výuce Výzkumné otázky: Jaké jsou příčiny nepozornosti studentů při výuce? Co odvádí pozornost studentů při výkladu? Co by podpořilo pozornost studentů při výkladu? Cíle: Zjistit příčiny nepozornosti a dát doporučení pro praxi Operacionalizace: co je nepozornost? Nastínit možnosti změny a zjistit, co dělají přednášející správně Metoda: Kvalitativní, technika: polostandardizovaný rozh. Hypotézy: Obecná – „Studenti za určitých podmínek nedávají pozor při hodině.“ H1 – „Připravenost vyučujícího ovlivňuje pozornost studentů při výuce.“ H2 – „Špatné podání vyučujícího ovlivňuje pozornost studentů při výuce.“ H3 – „Mezi pohlavím a soustředěním neexistuje závislost.“ H4 – „Složitost výkladu souvisí s pozorností studentů.“ Hypotézy nepotřebujete, jsou zde nadbytečné, ale mohou posloužit k formulaci otázek do polostandardizovaného rozhovoru 4. Problém: Záměrné ukončování života nevyléčitelně nemocných na jejich přání Téma: Názory pacientů, jejich rodinných příslušníků a zdravotníků pražské nemocnice Motol na ukončování života na přání/žádost nemocného? Výzkumné otázky: Jaký mají názor na legalizaci eutanazie rodiče vážně nemocných dětí? Jaký mají názor na legalizaci eutanazie senioři? Jaký mají názor na legalizaci eutanazie zaměstnanci? Cíle: Zjistit názory pacientů, jejich rodinných příslušníků a zaměstnanců pražské nemocnice Motol na ukončení života prostřednictvím eutanazie a zjistit jejich postoje k legalizaci Metoda: kvantitativní Technika: dotazník Vzorek: pacienti, rodinní příslušníci pacientů, zdravotníci (lékaři a sestry) pražské nemocnice Motol Hypotéza: Více jak polovina zaměstnanců pražské nemocnice Motol si myslí, že by eutanazie neměla být povolena. Sestry schvalují legalizaci eutanazie více než lékaři Senioři schvalují legalizaci eutanazie více než rodiče malých dětí Obyvatelé Prahy schvalují legalizaci eutanazie více než lidé z malých měst a vesnic 5. Problém? Je důležité pro výběr sociální služby to, kdo ji zřizuje? Téma: Církev jako zřizovatel sociální služby Výzkumné otázky: Ovlivňuje výběr soc. služby skutečnost , zda je církev zřizovatelem ? Cíl: zjistit, zda je pro klienta při výběru služby důležité, zda je zřizovatelem církev. Metoda: kvantitativní Technika: dotazník Vzorek: dospělí nad 18.let Hypotézy: Starší lidé častěji akceptují církev jako zřizovatele soc. sl., než-li mladší lidé. Neexistuje vztah mezi pohlavím a výběrem zřizovatele soc. služeb. 6. Problém je neuspokojení potřeb rodinné/příbuzenské blízkosti v ústavní péči Luboš, Lucka Problémová sit.: Srovnání spokojenosti seniorů v ústavní s rodinné péči poskytovanou v domácnosti Téma: Spokojenost seniorů v ústavní a rodinné péči Cíl: Zjistit kde jsou lépe uspokojovány zdravotně-sociální potřeby Výzkumné otázky: Jsou rozdíly v uspokojování potřeb mezi ústavní a domácí péčí? Jsou senioři v dom. péči spokojenější než ti v ústavu? Metoda: Kvalitativní výzkum – Technika: polostrukturovaný rozhovor: 1. Myslíte si, že o Vás zdravotní tým pečuje dobře? 2. V čem byste nedostatečnou péči zlepšil? 3. Chtěli byste sami rozhodovat o tom, jestli je pro vás lepší péče v domově pro seniory nebo dom. péče? 4. Cítil byste se lépe, kdyby se o vás starali blízcí příbuzní doma? 5. Domníváte se, že zdravotní tým v domově pro seniory je dostatečně kvalitní? 6. Myslíte si, že by si vaši blízcí měli udělat nějaký zdravotnický kurz, aby byli schopni se o vás starat? 7. Připustili byste, aby se o vás starala pečovatelka v době nepřítomnosti blízkých?