3AA Summary rules: 1) Summary = a dense text full of important information with no personal opinion. You are not supposed to retell the story! You only have to pick the main ideas and put them in a new (highly sophisticated) coherent text written either in passive voice or in third person (easier). 2) Your goal is to enable the reader to acquire the most important information from the text which (in original) is 10 – 20 pages long in just 700 - 800 words. Therefore you need to keep the original argumentation, key vocabulary, etc. 3) Length –cca 800 words 4) The process: (taken from the guideline – see below in Czech) 5) When handing in: upload your summary + the original text into IS (odevzdávárna) + bring the original text printed to your teacher. It should be clearly visible that you have worked with the text (it should include your notes, highlights, translations if needed, etc.). The last thing you need to bring is the outline of your summary which you have made before you started writing the summary. Proces vytváření I. seznámit se s textem – téma, grafická stránka (odstavce, grafy, obrázky, počet stran) II. přečíst a porozumět textu (vhodné začít úvodem a závěrem) – označit si hlavní myšlenky (argumenty) III. uvědomit si hlavní myšlenku, argument (what is the purpose of the text?) IV. znovu si pročíst hlavní myšlenky a uvědomit si odstavce, do kterých rozdělím summary V. napsat větu či dvě shrnující obsah hlavních myšlenkových úseků VI. napsat první verzi summary a zkontrolovat s originálem VII. dodat spojovací výrazy Grafická úprava * Záhlaví (jméno datum) * Nadpis (název článku, summary, zdroj) * Písmo (běžné, velikost 12, cca 2700 -3000 znaků) * Odstavce (úvod, 3-5 odstavců stať, závěr) * Názvy knih – velkými písmeny+kurzívou, či uvozovky (viz příklad) Části summary Úvod Znovu o kapitole (knize) název, autor, rok What is the aim, purpose of the text How is the aim reached (parts of the chaprter) PŘÍKLAD The text called Abused Child: Treatment Issues is derived from the book called The Healing Power of Play: Working with Abused Children written by Eliana Gil, published in New York in 1991. The chapter aims to give therapist the general overview of the treatment of abused children and supply them with methods for practical use. First the history of maltreatment and attitudes to it are mentioned, next the factors which affect trauma are described and finally the practical methods how to recognize and approach an abused child are explained. Stať V 3 – 5 odstavcích popsat čemu se věnují jednotlivé části textu - tedy hlavní myšlenkové celky, (detaily si čtenář může přečíst v původním textu textu) Závěr Čím je text zakončený The chapter is concluded with arguments for contraception presented by the Catholics who believe that position of the Roman Catholic Church towards contraception should change and their reasons for this change are listed. Co dělat a nedělat * Necitovat víc jak jednou (pokud ano, uvést správný odkaz) * Propojit text spojovacími výrazy (first, secondly, finally, moreover, further, next, then, afterward, above all, last but not least, as well as, similarly, therefore, however, in other words, for instance, etc., eg.) * Vyvarovat se osobních zájmen (we, you, they) – nahradit zájmenem ONE , nebo raději trpný rod * Neužívat zkrácené tvary * Žádný plagiarismus (myšlenky formulovat vlastními slovy, možno užít terminologii textu) * Objektivní (žádné vaše postoje, I think, it is interesting, important) * Vhodná slovesa (žádně thinks, says, sees, writes, we can read, ETA.) Mention, note, introduce, focus on, argue, suggest, highlight, write, present, deal with, propose, is reffered to/as, divide, consists of, aims, introduce, contain, * Dodržet pořádek argumentů, myšlenek