Anotace předmětu Psychologické poradenství pro děti a rodiny LS 10 setkání vždy ve čtvrtek v níže uvedených termínech od 13:45-15:15, učebna č. 2 (výtvarka) Termíny setkání: 7.2; 14.2; 7.3 (účast dobrovolná, nepočítá se do docházky, Neformální diskuzní setkání školních psychologů Prahy 2 a 12); 14.3; 4.4; 11.4; 18.4; 9. 5; 16.5; 23.5; 30.5 V rámci setkání 30. 5. 2013 bude exkurze do ZŠ Sázavská-ad téma práce školního psychologa Tematické vymezení kurzu, metody výuky: Seminář se zejména interaktivními výukovými metodami (diskuse, případové studie, praktické ukázky, sebezkušenostní aktivity) zabývá tématy spojenými s dítětem jako uživatelem psychologických služeb. V semináři jsou probrány jevy a okolnosti, které zásadně ovlivňují vývoj dítěte a případně mohou dítě přivést do péče psychologa či sociálního pracovníka. Součástí každého setkání je sebezkušenostní část-sociálně psychologická hra ve skupině. Cíl semináře: Student získá konkrétnější představu o světě dítěte a o hlavních pilířích a principech, na kterých tento svět stojí a na základě kterých lze do něj intervenovat. Vyzkouší si na sobě a osvojí vybrané techniky práce s dětskou skupinou včetně základních principů práce s dětskou skupinou. Obsah setkání: 7.2. 2013 Seznamovací setkání. Seznamovací a aktivizační sociálně-psychologické hry, organizační pokyny k výuce, úvod do problematiky. 14.2. 2013 Obecné principy psychického vývoje dítěte. Psychické potřeby dítěte. Speciální téma: Děti týrané a zanedbávané. Kazuistická část-reflexe základních potřeb dítěte na jednotlivých případech zanedbávaných dětí 7.3. 2013 nepovinná účast v rámci Neformálního diskusního setkání školních psychologů Prahy 2 od 14:00 na Jaboku (pouze pro vážné zájemce) 14.3. 2013 Rodina jako nejvýznamnější sociální skupina. Mateřství a otcovství. Sourozenecká skupina. Sebezkušenostní část-můj ideální partner 4.4. 2013 Kdy, kde a jak hledat služby dětského psychologa? Jaké metody využívá psycholog? Systém poskytování služeb dětských psychologů v ČR. Metody a formy práce psychologů pracujících s dětmi a rodinou. Klinické metody-rozhovor, vedení rozhovoru s dítětem (videoukázky, praktický nácvik), význam pozorování. Testové metody-testy schopností, dotazníky, posuzovací škály-praktická ukázka, demonstrace jednotlivých nástrojů. 11.4. 2013 Systemický přístup v práci s dítětem. Americká psychoterapeutka a sociální pracovnice Insoo Kim Berg a její přínos dětské psychologii a sociální práci s dětmi a rodinami. 18.4. 2013 Práce s dětskou skupinou. Fenomén šikana, agresivita mezi dětmi (sebezkušenostní seminář, bude pozván host Vítek Hrbáček nebo Michal Voldřich- dlouholetí lektoři primární prevence). 9.5. 2013 Varovné signály dítěte-úzkosti, strachy, bolesti hlavy a břicha, krádeže, záškoláctví, sebepoškozování aj.. Jak jim porozumět? (kazuistický seminář) 16.5. 2013 Krizové situace v životě dítěte. Smrt rodiče či jiné blízké osoby. Rozvod. Emigrace. Problematika rozvodů a uspořádání péče po rozvodu-fenomén „střídavka“-tj. střídavá péče. 23. 5.2013 Děti s ADHD a PAS (poruchy autistického spektra) a systém rodiny a školy-jak sladit psychologické potřeby rodičů, dětí s ADHD a PAS, jejich spolužáků a pedagogických pracovníků? 30.5. 2013 Exkurze na pracoviště školní psychologie, ZŠ Sázavská 5, Praha 2. Závěrečná evaluace předmětu, zápočty. Doporučená literatura k samostudiu a výše uvedeným tématům: Bidulph, Steve (1999): Tajemství výchovy šťastných dětí. Portál. Praha Edelmanová, Hope (2010): Matky bez matek. Equilibrium. Praha Kolář, Michal (2001): Bolest šikanování. Portál. Praha Kol. autorů (2012): Nedávejte do hrobu motýla živého-příběhy lidí s autismem. Apla. Praha Macek, Petr (1999): Adolescence. Portál. Praha Matějček, Zdeněk (2011): Praxe dětského psychologického poradenství. Portál. Praha Matějček, Zdeněk (2000): Po dobrém, nebo po zlém? Portál. Praha Vymětal, Jan (2004): Úzkost a strach u dětí. Portál. Praha