Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor Dvě cesty k poznání. Technické kroky ve výzkumu. Zdroje zkreslení výzkumu. Jak vytvořit výběrový soubor. Varianty výzkumu-kvalitativní a kvantitativní lKvalitativní x kvantitativní výzkum lKvantitativní-dedukce= lTeorie lHypotézy lSběr dat lPřijaté či zamítnuté hypotézy lKvantitativní výzkum tedy testuje hypotézy, které byly stanoveny předem (zkoumá vztahy mezi proměnnými). l l Varianty výzkumu-kvalitivní a kvantitativní lKvalitativní výzkum-indukce= lFormulace problému a výzkumné otázky lShromáždění dat kvalitativní povahy (např. nestrukturovaný rozhovor) lAnalýza materiálu-nalezené pravidelnosti lPředběžné závěry lTeorie lKvalitativní výzkum pátrá po jakékoliv struktuře, která existuje v proměnných v oblasti jeho zájmu. Je zaměřen zejména na porozumění lidem v sociálních situacích. Technické kroky ve výzkumu lFormulace problému lFormulace teoretické hypotézy* lFormulace souboru pracovních hypotéz* lRozhodnutí o populaci a vzorku lPilotní studie lRozhodnutí o technice sběru informací Technické kroky ve výzkumu lKonstrukce nástrojů lPředvýzkum lSběr dat lAnalýza dat lInterpretace, závěry, teoretické zdůvodnění (Disman, 2000) l l*Toto je charakteristické pro kvantitativní výzkum, v kvalitativním pracujeme s výzkumnými otázkami l Standardizace lStandardizované techniky používají striktně jednotné podněty. Odpovědi jsou často omezeny na volbu s předem připraveného seznamu kategorií (tzv. uzavřené otázky). lDotazník vždy standardizovaný lRozhovor standardizovaný i nestandardizovaný lPřímé pozorování standardizované i nestandardizované lDokumenty standardizované i nestandardizované l lV kvantitativním výzkumu (tj. zajímají nás data o skupinách, testujeme hypotézy o skupinách) je nezbytnou podmínkou využití standardizovaných technik. l Zdroje zkreslení výzkumu l1/ efekt morčete-respondent l si uvědomuje, že je zkoumán l2/ výběr role-respondent se bude snažit předvést v nejlepším světle l3/ měření jako zdroj změny-vytváření nových postojů, které před výzkumem neexistovaly (jsou nestabilní) l4/ stereotyp ve volbě odpovědí l ANd9GcR9umSveonmH93ZzNeu3AsMoF_Sh7o8zNWHVzBwto4GlV9mQI0x7N6kGWg Zkreslení výsledků-cvičení lČtete rád poezii? (interviewer bias, spadá pod výběr role). l lJak odpoví 50 letý muž na tuto otázku slečně, jak mladému muži, jak staršímu muži? lCo je zdrojem zkreslení? l ANd9GcQGmPh4junuxTnrq7x2x7mDfC0uz07NpNmyS--Sx0v6uhSt7b0N_FMWCiY ANd9GcS13cse0qBvmFnfM5VoMBygXQYa3p1HXQXWWcGqRjaFUpMUuKvOdP6pYw 32 Zkreslení výsledků lAd stereotyp ve volbě odpovědí- lMáme tendenci spíše souhlasit. l lVětšina lidí je pravdomluvných lÚplně souhlasím lSpíše souhlasím lNevím lSpíše nesouhlasím lNesouhlasím lFiltrační otázka lVětšina lidí lže lÚplně souhlasím lSpíše souhlasím lNevím lSpíše nesouhlasím lNesouhlasím lDalším zdrojem zkreslení je tendence volit neutrální odpověď (nevím, ani ano, ani ne). V tom případě je možné neutrální variantu vypustit. Výběr-jak vytvořit výběrový soubor lZákladní soubor (populace)-soubor jednotek ( v psychologii osob),o kterém předpokládáme, že jsou pro něj naše závěry platné. lVýběrový soubor (vzorek)- skupina jednotek (v psychologii osob), které skutečně pozorujeme. Jak vytvořit výběrový soubor? lKvótní výběr - imituje ve struktuře vzorku známé vlastnosti populace (musíme znát skladbu populace tj. věk, pohlaví, vzdělání..). lCvičení: Navrhněte kriteria pro konstrukci vzorku pro populaci městských policistů v Praze. lKvótní výběr děláme na populaci, o které jsme dobře informováni! Jak vytvořit výběrový soubor? lNáhodný (pravděpodobnostní) výběr-každý element vzorku má stejnou pravděpodobnost, že bude vybrán. lNáhodný vzorek reprezentuje všechny známé i neznámé vlastnosti populace. lProstý náhodný výběr x systematický výběr Jak vytvořit výběrový soubor? lÚčelový výběr - je založen pouze na úsudku výzkumníka o tom, co by mělo být pozorováno a o tom, co je možné pozorovat. lÚčelový výběr nám téměř nikdy neumožní širokou generalizaci, ale závěry přesto mohou být užitečné. l Jak vytvořit výběrový soubor? lTechnika sněhové koule-spočívá na výběru jedinců, při kterém nás nějaký původní informátor vede k jiným členům naší cílové skupiny. lCvičení-na jaké populaci byste zvolili vytvoření výběrového souboru pomocí techniky sněhové koule? Literatura: lDisman, M. (2000): Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum. Praha lSkutil, M. a kol. )2012): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál. Praha