Zpracování dat



ÒTranskripce
ÒSegmentace
ÒKódování
ÒPoznámkování
ÒPostihování vztahů mezi kategoriemi
ÒGrafické a tabelární zobrazení
ÒVytváření struktury příběhu
ÒInterpretace zkoumaných dat

ÒMetoda
ÒSoubor
ÒMetody výběru participantů
ÒMetody sběru dat-polostrukturované interview se skupinovou diskusí
ÒMetody zpracování dat-zakotvená teorie

ÒKódování
ÒVýsledky
ÒKategorie
ÒVztahy mezi kategoriemi
ÒDiskuze výsledků

ÒSíla prvního dojmu
ÒTendence vypouštět informace, které se jeví jako překvapivé a v rozporu s dosavadním významem dat


ÒTranskripce
ÒPřepis –nejužívanější je doslovný přepis (transkripce).
ÒKomentovaná transkripce obsahuje ještě souhrn mimoslovních projevů
ÒSegmentace
ÒDělení do menších smysluplných celků
ÒSegment může být slovo, věta, odstavec-určující je jeho význam.

ÒJe základem analytické práce. Jednotlivé datové segmenty označujeme kódem, který se musí vztahovat
k výzkumnému cíli.
ÒNásledně je zařazujeme do kategorií. Názvy kódů a kategorií si určujeme sami, můžou to být běžná
slova, odborné termíny nebo vivo kódy (citace z výpovědí).
ÒVždy je nutno respektovat výzkumnou otázku a cíl.
Ò

ÒSami se často zaslepujeme tím, že máme vmysli mnoho předpokladů o výsledcích.
ÒJak se tomu bránit?
ÒKlást analytické otázky: Jak, Kde, co, proč, Jak….
ÒPracoivat s krátkými úseky textu
ÒPorovnávání-technika protikladu-pracujeme v mysli s blízkými či naopak vzdálenými jevy.
Ò

ÒMáme řadu kódů.
ÒVytvoříme jejich seznam a kódy sdružujeme do kategorií.
ÒKategorie by měla sdružovat pojmy, které se vztahují k jednomu jevu.
ÒStejně jako v případě kódů vytváříme kategorie.

ÒPředměty v pokoji nejprve pojmenuji (kódování), pak hledám společné kategorie (šuplíčky) pro dané
předměty (šuplíček pro stolní hry, šuplíček pro lego atd..)
Detsky_pokoj_Montero_FERDA_B.jpg

ÒPoměrně složitý proces, různé analytické procesy současně:
ÒUtváříme hypotézy o vztazích mezi jednotlivými kategoriemi a subkategoriemi
ÒPředpoklady ověřujeme podle skutečných údajů
ÒPokračujeme v rozvíjení kategorií hledáním jejich dalších vlastností, dimenzí a umístěním na
škálách
Ò

ÒVšechny uvedené postupy by měly vést k tvorbě a ověřování hypotéz a objevování podstatných
souvislostí.
ÒJejich dalším společným rysem je opakovaný průběh a časové prolínání se s ostatními fázemi
analýzy.