S202 Poradenství v sociální práci Cíl výuky: ž Studenti ví, odkud sociální práce čerpá svá východiska, která pak uplatňuje v konkrétních metodách ž Studenti se orientují v možnostech a zaměření základních psychoterapeutických škol, aby uměli klientovi nebo sobě něco doporučit ž Studenti porozumí, jak způsoby uvažování o lidech (pacientech, klientech) ovlivňují přístup k pomáhání i metody práce ž Studenti začnou trénovat schopnost reflektovat sami u sebe, jakým východiskům slouží, když o konkrétním klientovi uvažují právě daným způsobem a chtějí pro něj právě tato řešení Tematický plán pro letní semestr 2013: 1. úvod do terminologie, pomáhání laické / odborné (7.2.) 2. poradenství v širším a specifickém významu, pomoc a kontrola jako nástroje profesionální práce (14.2.) 3. psychodynamický přístup k pomáhání (7.3.) a. psychodynamický koncept pomáhání, nemoci, léčby, klienta a odborníka b. nástroje, metody a techniky pomáhání c. neopsychoanalýza 4. kognitivně – behaviorální k pomáhání (14.3.) a. kognitivní a behaviorální koncept pomáhání, nemoci, léčby, klienta a odborníka b. nástroje metody a techniky pomáhání 5. humanistický a existenciální přístup k pomáhání (4.4.) a. humanistický koncept pomáhání, nemoci, léčby, klienta a odborníka b. nástroje, metody a techniky pomáhání c. Rogers, PCA 6. humanistický a existenciální přístup k pomáhání (11.4.) a. dasainsanalýza, logoterapie, procesorientovaná terapie b. satiterapie c. nástroje, metody a techniky pomáhání 7. gestalt, integrativní přístupy v pomáhání (18.4.) a. koncept pomáhání, nemoci, léčby, klienta a odborníka b. nástroje, metody a techniky pomáhání c. Knoblochovi, Lazarus 8. systémový přístup k pomáhání, rodinné terapie a strategický přístup v pomáhání (2.5.) a. koncept pomáhání, nemoci, léčby, klienta a odborníka b. nástroje, metody a techniky pomáhání c. Palo Alto, Erickson 9. skupinové terapie (9.5.) a. Moreno, psychodrama, transakční analýza b. psychogymnastika, terapeutická komunita c. skupina při supervizi, Balint konstruktivismus a systemický přístup k člověku (16.5.) a. konstruktivistický koncept pomáhání, nemoci, léčby, klienta a odborníka b. nástroje, metody a techniky pomáhání c. Solution focused therapy 11. konstruktivismus a systemický přístup k člověku (23.5.) a. zakázkový přístup b. narativní terapie c. systemický přístup v práci s dětmi 12. test (30.5.) LITERATURA Drapela, J.V., Hrabal, Vl. Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha, UK 1995. Kratochvíl, Stanislav. Základy psychoterapie: Směry – metody – výzkum. Praha : Portál, 2000. Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2009. Úlehla, Ivan. Umění pomáhat: Učebnice metod sociální praxe. Praha : Slon, 2004. Dryden, Windy. Poradenství. Praha : Portál, 2006. Baštecká, Bohumila (ed). Psychologická encyklopedie: Aplikovaná psychologie. Praha : Portál, 2009.