Expresivní a skupinové terapie jako další způsob pomáhání lidem s psychickým trápením Gestalt terapie ¨ Frederic Perls (1894 – 1970) ¨ Důraz na přítomnost, čin (ne vyprávění), projev, dotek, emoční vyjádření ¨ Přebírání odpovědnosti za sebe, své emoce, své orgány ¨ Emoce: uvědomování, pojmenování, projevení, katarze ¨ Autenticita (přijmout obě polarity) ¨ Cílem je celost (gestalt) – úplný tvar života ¨ „Nedokončené záležitosti“ se dokončují Neverbální expresivní terapie: Psychodrama, Dramaterapie, Arteterapie, Muzikoterapie, Taneční a pohybová terapie, Bodyterapie atd. ¨ Obvykle se realizují prostřednictvím psychodynamického a interpersonálního přístupu (viz níže) – tj. zážitky, exprese a sebezkušenost z neverbálních technik se interpretuje a zpracovává v kontextu psychodynamického a interpersonálního přístupu Interpersonální (náhledový, interpretační, emočně korektivní) přístup a psychodynamický přístup k člověku: ¨ Inspirace v základních myšlenkách hlubinné psychologie – hledají se příčiny současných problémů v minulých emocionálně silných a nezpracovaných zážitcích, patologizace („neurotické chování“), silná expertní pozice terapeuta, který diagnostikuje, hodnotí a interpretuje (případně povzbuzuje skupinu, aby intepretovala chování a postoje jednotlivce) ¨ zaměření terapeutického přístupu: ¡ „přenos“ emočně podbarvených vztahů z minulosti do vztahů současných (čl. nereaguje na skutečnou osobu, ale na to, co si do ní promítá z minulých vztahů a zážitků) → náhled → změna v postojích a v chování, které lze zkoušet a trénovat ¡ Korektivní emoční zkušenost – má podpořit změnu, děje se v terapeutickém vztahu ¡ Skupinová dynamika – normy, role, vůdcovství, rivalita, závislost, spolupráce, přenos, ne-/sympatie, podskupiny,… ¨ Příklady skupin, vedených tímto přístupem: některé komunitní terapie léčby závislostí, balintovské supervizní skupiny, mnohé skupinové terapie v psychiatrických zařízeních Transakční analýza ¨ Neexpresivní skupinová terapie ¨ Eric Berne (1910 – 1970) ¨ Stavy ega: Rodič, Dítě, Dospělý ¨ Analýza transakcí – rovnoběžné, zkřížené, skryté ¨ Analýza scénáře ¡ Já jsem ok, ty jsi ok ¡ Já nejsem ok, ty jsi ok ¡ Já jsem ok, ty nejsi ok ¡ Já nejsem ok, ty nejsi ok ¨ Analýza her – sled transakcí s nástrahami, obvykle podle urč. scénáře, které vedou k předvídatelnému konci, který zahrnuje zklamání a frustraci na obou stranách ¨ Charakteristika terapie: ¡ Kontrakt jako východisko – čeho chce klient dosáhnout a jak mu má terapeut pomoci ¡ Otázky na cíl a konec terapie ¡ Výuka teorie TA, tabule, nákresy, klienti sami analyzují stavy ega, scénáře,… ¡ Nácvik akcí Dospělého, nácvik rozeznat a stopovat hry, nahradit je autentickým vyjádřením postoje, revize životního scénáře, dosažení postoje OK – OK V současné době je také běžný tzv. eklektický či integrující přístup v psychoterapii (zvláště skupinové), kdy terapeut sahá právě k tomu rámci, který mu v tu chvíli přijde výhodný. Např. u dynamicky vedené skupiny může v určitou chvíli „gestaltisticky“ zastavit dětí a vést aktéry k popisu jejich momentálního stavu, k otevřenému vyjádření pocitů a názorů bez vytáček přímo tomu druhému, nebo může interpretovat vyprávění klienta metaforou životního scénáře (transakční analýza), dávat domácí úkoly (KBT), sepisovat kontrakty a začínat terapii popisem jejího cíle/konce apod. Tento integrující přístup k poradenství a terapii má své zastánce, kteří přínos různých terapeutických přístupů vidí jako širokou paletu toho, co se dá s klientem dělat, a oni z ní mohou vybírat. Má i své odpůrce, kteří míní, že skutečně efektivní může být ten daný přístup právě tehdy, je-li prováděn důsledně, koncepčně, „čistě“, nikoli kontaminovaný jinými teoriemi, východisky a metodami.