Behavioristický přístup k pomáhání Behaviorální, kognitivní a kognitivně-behaviorální terapie Východiska behaviorálního přístupu · B.F. Skinner (1904 – 1990) o důraz na učení o anti-mentalismus o žádné zásadní rozdíly mezi živočišnými druhy Behaviorismus: Druhy učení · Habituace · Klasické podmiňování o malý Albert (1920) o generalizace podnětu · Instrumentální podmiňování o Posilování § Pozitivní, negativní (X odměna, trest u reflexologie) § Efekt částečného posílení o Formování (jak naučit prase tančit a holuby hrát ping pong?) Behaviorální terapie · Východiska: o Teorie učení (Skinner) a teorie posilování (Hull), pokusy s dětmi (1920) o Teorie vzájemného útlumu (Wolpe) o Sociální učení (nápodobou) · Metody: o Systematická desenzibilizace, expozice reálné situaci o Podmiňování – zpevňování odměnou a trestem o Modelování, hraní rolí · Behaviorální diagnostika o Popis cílového chování, volba metod · V průběhu zaznamenány a oceněny pokroky Kognitivní terapie · Základem psychopatologie je iracionální myšlení · Racionálně-emoční terapie (Ellis) o Odstranit nerealistické názory o Náhled o Domácí úkoly, přesvědčování, trénink o Vztah spolupráce, terapeut – expert, pacienta akceptuje, ale jeho názory a chování kritizuje · Kognitivní terapie (Aaron Beck) o Terapeut § identifikuje automatické myšlenky (kognit. schémata), kterými pacient interpretuje skutečnost § vede ho k přezkoumávání názorů, k rozlišování mezi objektivní skutečností a subjektivním hodnocením § Navrhuje ověřovací zkoušky, pomáhá objevovat nové postoje Kognitivně-behaviorální terapie Charakteristika: · 70. léta 20. stol. · Krátká, časově omezená (do 20 sezení) · Vztah – otevřená aktivní spolupráce · Východisko – teorie učení a kognit. Schémat · Zamření na přítomnost, konkretizované problémy, pozorovatelné, vědomé · Konkrétní funkční cíle · Zvyšování soběstačnosti pacienta, vědomí vlastní zdatnosti · Vnější měřitelnost Přínos: · Změna atribucí o Naučená bezmoc o Naučený optimismus · Sebeinstrukční trénink · Trénink řešení problémů