Efekty obecenstva (21. a 22.3.)

Sociální facilitace - Soutěživost, rivalita, prestiž

Sociální zahálení - Anonymita

Teorie:

·         Nabuzení

·         Hodnocení

·         Rozptýlení pozornosti

·         Snaha předvést se a náročnost úkolu

·         Jednoznačnost

·         Difúze odpovědnosti

·         Efekt přihlížejících

Efekt přihlížejících (bystanders efect, Latané, Darley)

Případ Kitty Genovese,USA 1964

·         Difuze odpovědnosti – příklady:

·         Experiment s unikajícím kouřem (Darley, Latané)

o   Studenti vyplňují 6 min. dotazník, přičemž do místnosti uniká kouř

o   75% studentů pracujících o samotě nahlásilo podezřelý kouř do 2min

o   Jen 13% z těch, co pracovali ve skupinkách po třech, kouř nahlásilo, mnozí pokračovali v práci
po celých 6 minut, aniž by cokoliv udělali i přesto, že dým byl tak silný, že je nutil kašlat a
slzely jim oči

·         Experiment s pádem experimentátorky (Latané, Rodin)

o   Čekající zkoumané osoby zaslechly pád experimentátorky ve vedlejší místnosti a její volání o
pomoc.

o   70% osob čekajících o samotě přispěchalo na pomoc

o   40% osob čekajících ve skupině přispěchalo na pomoc

·         Faktory, které se podílí na efektu přihlížejících:

o   Strach z chyby (ztrapním se, ztratím prestiž a hodnotu)

o   Jednoznačně srozumitelná sit. (třeba se neděje nic tak důležitého)

o   Pocit nekompetentnosti (určitě je tu někdo chytřejší/rychlejší/schopnější než já)

o   Difúze odpovědnosti (mám odpovědnost, ale ostatní také, takže nemám tolik odpovědnosti, jako
kdybych tu byl sám)

Zákon sociálního vlivu (Latané, 1982) – člověk je pod sociálním vlivem asi jako předmět osvícený
několika žárovkami – síla sociálního vlivu závisí na „výkonu“ jednotlivých „žárovek“, na jejich
počtu a na tom, jak jsou blízko:

—  Síla – např. v obecenstvu jsou/nejsou lidé pro mě důležití

—  Počet – vliv počtu neroste matematicky – je psychologický rozdíl mezi 2, 10, 40, ale už není
rozdíl mezi 100 a 130

—  Blízkost – úsudek toho, kdo žije daleko a mluvím s ním zřídka má menší vliv na moje chování



KONFORMITA

·         V nejednoznačné situaci přejímáme úsudek druhých (M. Sherif)

·         Experimenty Solomon Asch:

o   Respondent vědomě odpoví nesprávně, pokud by se jeho odpověď měla zásadně lišit od ostatních

o   Přítomnost jediné nekonformní osoby stačí, aby se respondent nepřizpůsobil

·         Sebeúcta, self-efficacy



Sociální vliv na jedince

—  Sociální vliv =působení jiné osoby či skupiny osob na chování či přesvědčení jedince

—  Formy sociálního vlivu:

◦       Normalizace

◦       Vyhovění, poslušnost

◦       Konformita (internalizace)

◦       Identifikace

◦       Konverze (inovace)

◦       Teorie sociálního ovlivnění (Moscovici, 1976):

◦       I menšina může ovlivnit názor většiny, když je jednotná ve svém úsudku

◦       Styl chování: jasný názor na problém, pevně se ho držet, odolávat tlaku většiny na změnu
názoru, konzistence v argumentaci a vystupování

◦       Experiment s modrou barvou




Poslušnost autoritě

·         Milgramovy experimenty – experimentální zadání pro probandy: vliv bolesti na učení (za
účelem zlepšit lidem paměť), „učitel“ + „žák“, elektrické rány za chybnou odpověď, vzrůstající
intenzita elektrošoků s přibývajícími chybami – použijí probandi celou stupnici elektrošoků, když
„žák“ z druhé místnosti začíná hlasitě reagovat na stupňující se bolest?


Kdy se chováme konformně?
  * K ověření skutečnosti používáme dva zdroje:

  * Svoje vlastní vnímání
  * Reference druhých

  V nejednoznačných situacích jsou oba informační zdroje v konfliktu

  Volíme:
  * Vyhovění (vnější konformita)

  * co by si o mě jinak pomysleli?

  Konverzi (vnitřní konformita)
  * změním své porozumění situaci, protože věřím tomu, jak ji interpretují druzí

(pozor, zde je pojem konverze použit v jiném významu, než jak jej používá S. Moscovici)


Pro zopakování:

·         Jaké efekty obecenstva (přihlížejících) znáte?

·         Čím lze vysvětlit zvýšení výkonu a naopak zvýšení chybovosti v přítomnosti druhých osob?

·         Vysvětlete na příkladu difúzi odpovědnosti

·         Vysvětlete pojem „konformita“

·         Může menšina ovlivnit názor většiny? Kdy?