Struktura malé skupiny Vztahy, role, status, normy Skupina a příbuzné pojmy Co je to skupina v pojetí sociální psychologie? } Znaky: ◦ percepce, motivace, cíl, organizace, vzájemný vliv } Seskupení, agregát } Vznik skupiny ◦ rozvinutí interakcí mezi přítomnými, které přetrvá až do vzniku dalších skupinových fenoménů } Sociální kategorie ◦ množina lidí se společnými znaky Výzkum skupiny } Struktura – Koheze, status, pozice, role normy,… } Kompozice (složení) } Velikost skupiny } Vztahy uvnitř skupiny } Vztahy mezi skupinami Kompozice (složení) skupiny } Složení skupiny z hlediska znaků jako věk, pohlaví, vlastnosti osob } Pomáhá nám vytvořit představu o skupině a vyvodit důsledky o její činnosti ◦ Charakteristiky členů určují jejich chování ve skupině ◦ Osobní charakteristiky se mohou kombinovat s typickým skupinovým chováním Velikost skupiny } Jaké výhody plynou z větší skupiny? } Jaké nevýhody plynou z větší skupiny? Struktura skupiny } Diferenciace členů → skupinová struktura ◦ Systém vztahů mezi diferencovanými členy ◦ Diferenciace dle respektu, vlivu, oblíbenosti, výšky, váhy, aj. → rozvrstvení členů } STATUS ◦ Zařazení do hierarchie skupiny podle prestiže } POZICE ◦ Je dána obsahem – plnění nějaké funkce } SOCIÁLNÍ ROLE ◦ Očekávané chování u člověka na dané pozici } SOCIÁLNÍ NORMY ◦ Obecná pravidla chování všech členů (popř. pro většinu pozic) } STABILITA ◦ Statutový a rolový systém je relativně stabilní, nezávislý na jednotlivých členech Vývoj skupiny } Vznik → základy budoucí struktury } Formování ◦ Seznámení mezi sebou i s úkoly } Bouření ◦ Konflikty, silná emocionalita } Normování ◦ Překonávání konfliktů, soudržnost, domluva na pravidlech skupinového chování, společné hodnoty a rolová očekávání } Optimální výkon ◦ Chování dle role, produktivní řešení problémů a skupinových úkolů, spolupráce na společných cílech, stabilita vztahů } Ukončení ◦ Uvolnění ze sociálně-emocionálních vazeb a ze skupinových aktivit } Délka trvání etap je variabilní, ale zůstává zachovaný jejich sled } Regresní průběh – vždy jen do nejbližší nižší etapy (sled zůstává zachován) Opakování } Splňujete (vy, studenti 1. ročníku) kritéria pro skupinu, nebo jste agregátem? ◦ Popř.: Které skupinové jevy, o kterých jsme mluvili, na sobě rozeznáváte? ◦ Podílel se na jejich vzniku nějak seznamovací pobyt na zač. roku? A jak? } Uveďte příklad, ve kterém byste byli sociální kategorií } Jak by u třídního kolektivu mohly vypadat poslední dvě vývojové fáze skupiny?