Náročné, stresové a konfliktní životní události Náročné (zátěžové) situace — „náročnost“ vyjadřuje subjektivní stránku vztahu člověka k situaci — Co se vám jeví jako náročná situace? — Situace je — NEČITELNÁ — NEŘEŠITELNÁ — NEZVLÁDNUTELNÁ — OHROŽUJÍCÍ Problémové situace — Objektivní stránka (problém) a subjektivní stránka (problémová situace) ALE problém je vždy něčí — Stav skutečnosti (stává se problémem, když ji tak někdo vyhodnotí) — Představa o problému (mentální model situace) — Stav člověka (cítí, že je potřeba něco měnit, řešit) — Řešení v cyklu — vyhodnocení situace → plán řešení → řešení → korekce vyhodnocení → korekce plánu řešení → nové řešení → vyhodnocení situace a vyžaduje-li řešení → plán řešení atd. Frustrace — Frustrující situace — Překážka na cestě k cíli, ke kterému je jedinec motivován, prožívaná frustrace, reakce na frustraci — Frustrace jako prožitek — Závisí na subjektivní interpretaci situace — Frustrační tolerance — Určitá míra frustrace je prospěšná – nutí člověka k aktivitě, k rozvíjení, k učení, k překonávání se, ke zvyšování odolnosti, k trpělivosti = užitečné pro život (proto by ani rodiče neměli chránit příliš dítě před prožíváním frustrace, aby se dítě postupně učilo zvládat, překonávat a vyrovnávat se s nepříjemnými pocity zklamání nebo zmaru, které v životě nutně přijdou) — Reakce na frustraci: — Obecně: — Únik — Agrese (otevřená, zastřená, specifická/nespecifická,…) — Specificky: — Ego-obranné mechanismy — Rezignace — Regrese — Somatizace — Manipulování — Izolace, fantazie,… Konfliktní situace — Střetnutí navzájem neslučitelných tendencí, které vyvolávají prožitek napětí — S napětím vzrůstá tendence toto napětí redukovat změnou stavu, tj. řešením — Intrapsychický konflikt — Konflikt rolí — Mezilidský konflikt Sebeprosazování ve společnosti jako prevence mezilidských konfliktů — Předpokládá: — otevřenost vyjadřování – bez zábran vyjádřit své postoje, názory, prožitky — otevřenost v přijímání – bez apriorních bariér přijímat názory a prožitky druhých — empatii – schop. vcítit se do sit. druhého — sebedůvěru – přiměřené sebeocenění — vědomí hodnoty druhých lidí a jejich zájmů — sociální zralost — dovednost asertivní komunikace Sebeprosazování ve společnosti — Techniky zvládání manipulace — Otevřené dveře — Přiznání chyby — Negativní dotazování — Selektivní ignorování — Asertivní prezentace — Volné informace — Oceňování — Zpětná vazba — Vyjádření pocitu — Odmítnutí ne — Asertivní jednání — Kompromis — Sociální remíza Stresující situace — Stresory vyvolávají pocit zátěže + — Somatické změny (nechutenství, svalové napětí, bolesti břicha, pálení žáhy, bušení srdce, vyrážky, padání vlasů, zhoršené hojení, zvýšená úrazovost a kazivost zubů,…) — Psychické změny (únava, narušení pozornosti a rozhodování, emocionální labilita, nadměrná sebekontrola, snížená sebedůvěra, negativní očekávání,…) — Stresové situace útočí na hranice schopností jedince adaptovat se — Eustres / Distres — Klíčové vlastnosti stresové situace: — Ztížené podmínky, časová tíseň, riziko, negativní soc. kontakt — Zvyšování odolnosti vůči stresu: — Osobnostní vlastnosti — Důraz na dobré vztahy — Sebepoznání, přijetí, sebe-výchova — Životní smysl — Sociální opora — Přirozená/profesionální — Ochota přijmout pomoc — Péče o duševní zdraví — Výživa, režim, svědomí — Využití kognitivních schopností — Paměť, představivost, flexibilita — Zkušenosti, učení — Problém jako výzva — Zdroje, opory — Řešení problémů — Neodkládat, nevyhýbat se — Zdravotní stav Otázky k opakování: — Jaké vlastnosti má situace, kterou vnímáme jako zátěžovou? — Jak mohou vypadat somatické reakce na stres? — Vysvětlete pojem eustres — Co je to konfliktní situace? — Uveďte tři prvky asertivní prezentace a uveďte vlastní příklady