Sociální komunikace Komunikace · Sdělování významů · význam: vše, co lidé komunikují: informace, emoce, normy, hodnoty, postoje, dovednosti, ideály, smysl událostí,… · Je vázán na osobnost účastníků a nasituační kontext Komunikační proces · „Jaké máte potíže?“ ptá se lékař o záměr o smysl pro původce o obsah sdělení o smysl pro příjemce o efekt na příjemce · Smysl pro původce X smysl pro příjemce… Sdělování významů · Vždy zprostředkováno · dle prostředků lze komunikaci dělit: · Verbální k. · Neverbální k. · Komunikace záměrná / nezáměrná * Vyjádřit myšlenku, svůj vnitřní stav * Vyjádření či uspokojení potřeb – být v kontaktu s druhým člověkem, sounáležitost, prestiž,… * Poukázat na zvláštní události * Sdílet zážitky a porozumění událostem * Ověřovat si správnost svého porozumění * Formovat názory, postoje, měnit je, ovlivňovat * Ovlivňuje prožívání → změnit vnitřní stav svůj nebo druhého * Formování identity, sebepojetí a sebevědomí Komunikace · Ovlivňuje prožívání · Podporuje tvořivost a myšlení (brainstorming) · Redukuje prožívanou zátěž · Podílí se na vytváření a formování vztahů · Utváří zkušenost a dodávat jí význam · tím v dialogu tvořím skutečnost, kterou žiji (problémovou i bezproblémovou) · Dodává smysl událostem, aby byl svět srozumitelný Neverbální komunikace · význam je smyslově vnímatelný, názorný, nikoli abstraktní · nejčastěji výraz vlastního emocionálního stavu · záměrná / nezáměrná · Problematická interpretace významu · Druhy: o Mimika, gestika, haptika, proxemika, kinezika (pohyby), pohledy, paralingvistické projevy o Akustická, optická, čichová Verbální komunikace · Zprostředkována jazykem · Sémantika, lingvistika · Denotát, konotát Aplikace poznatků o komunikaci a komunikačních dovedností: · Pedagogika · Vyjednávání · Poradenský a terapeutický rozhovor · Média, reklama, politika, obchod,… Komunikace · Bezbariérová komunikace o Důvěra ve schopnosti člověka · Komunikační bloky o Komunikace se uzavírá o zesměšňování, moralizování, ironizování, přikazování, vyhrožování · Komunikační šumy · Transakční analýza komunikace (E. Berne) – výchozí pozice Rodič, Dítě, Dospělý, hry Kontrolní otázky · Uveďte příklad, kdy je prostředkem komunikace mimika / haptika · Vysvětlete, co je to komunikační blok a jak jej lze vytvořit · K čemu komunikace slouží, kromě předání informace? · Jak byste aplikovali poznatky o komunikaci v jednání s osmiletým dítětem?