Dynamika malé skupiny Interakce a vztahy, atmosféra, řešení konfliktů, vůdcovství Diferenciace postavení jedinců } Podle apriorního očekávání, jak se druzí budou podílet na úspěchu skupiny } Vedoucí – kompetentní k plnění úkolu } Oblíbení – „odborníci na vztahy“ } Schopní vyhovět vedoucím } Malá míra schopností být užitečný nebo oblíbený } Dle specifických a difúzních rysů jedinců Vztahy uvnitř skupiny } Kooperace, kompetice } Rozdíly mezi vztahem v dyádě a ve skupině ◦ Velikost dopadu nespolupráce ◦ Záměrný vliv na chování druhého ◦ Míra anonymity ◦ Vědomí efektivity vlastních snah na úspěch skupiny } Jak podporovat spolupráci i ve větších skup.? ◦ Posilovat sociální normy ◦ Snižovat anonymitu a posilovat vědomí vlastního účinku ◦ Podporovat vědomí „my“ (identitu se skupinou) Skupinová atmosféra } = skupinové emoční ladění } Určována stylem vedení: ◦ klidné a náročné vedení podporující samostatnost ◦ čitelnost a stabilita kritérií hodnocení ◦ hodnocení chápané jako zpětná vazba ◦ podpora sociálních citů } Je projevem povahy vztahů mezi členy skupiny ◦ atmosféra důvěry, spolupráce, nepřátelství,… Meziskupinové vztahy } nižší míra spolupráce a vyšší míra soutěživosti než interakce mezi jedinci ◦ = efekt nesoudržnosti jedinec-skupina PROČ? } Slabší důvěra mezi skupinami } Členové se podporují ve sledování cíle vlastní skupiny na úkor jiné skupiny } Sebestředné chování bývá mezi skupinami podporováno } Bornsteinovy týmové hry ◦ vzájemná závislost mezi členy skupiny a mezi skupinami ◦ „my“ a „oni“ – spolupráce je posilována, když náš úspěch, znamená jejich neúspěch ◦ Vznik předsudků Řešení konfliktů } Jakou roli může hrát třetí strana? ◦ Pomoc nabídne ◦ Je o pomoc požádána ◦ Jaká je její role? o Do jaké míry má kontrolu nad procesem o Do jaké míry má kontrolu nad výsledkem } Řešení konfliktů zásahem do struktury skupiny ◦ Změnou výsledku o Odměňování spolupráce, trestání nespolupráce ◦ Změnou rozhodování o Obě strany se dohodnou na soudci Teorie vůdcovství } Do jaké míry je chování vůdčí osobnosti determinováno jejími osobnostními vlastnostmi nebo situacemi, ve kterých se ocitá? } Vůdcovství ◦ = proces sociálního ovlivňování, kterým jedinec záměrně ovlivňuje ostatní, aby strukturoval chování a vztahy ve skupině } Na základě rysů ◦ Existují vlastnosti, které člověka dělají úspěšnou vůdčí osobností ◦ Neprokázalo se ◦ Výzkum charismatických transformačních vůdců } Na základě situace ◦ Vhodný vůdce vyplývá z aspektů situace, ve které se skupina nachází o Vztahy mezi členy o Skupinová atmosféra o Struktura úkolu Otázky pro zopakování } Jak podporovat spolupráci členů ve větší skupině? } Jaký styl vedení vytváří pozitivní skupinovou atmosféru? } Vysvětlete efekt nesoudržnosti jedinec-skupina } Vysvětlete, co je to mediace a jaká je její role při řešení konfliktu