KONTROLNÍ OTÁZKY ZE SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE PŘÍPRAVA K ZÁPOČTOVÉMU TESTU 1. ročník Jabok, ETF UK vyučující: Mgr. Anna Klimešová informační zdroje: doporučená literatura ke kurzu Sociální psychologie 1. Vysvětlete pojmy sociální zahálení a sociální facilitace – uveďte na příkladu 2. Které psychoterapeutické směry jsou založeny na sociálním konstruktivismu? 3. Co je to interakce a jak tento pojem vysvětluje symbolický interakcionismus? 4. Vysvětlete pravidlo reciprocity v Homansově teorii sociální směny 5. Od koho pochází pojem attachement, co to je a jak vzniká? 6. Je naše percepce přesná a spolehlivá? Co podmiňuje naše první dojmy? 7. Jmenujte některé determinanty percepce na straně posuzovatele. 8. Jmenujte některé faktory ovlivňující formování dojmu na straně posuzovaného. 9. Vysvětlete pojem sebe-ochranná atribuce. 10. Vysvětlete egocentrickou atribuci 11. Vysvětlete pojem afiliace 12. Které jednotlivé sociální potřeby znáte? 13. Jak lze vysvětlit účel potřeby moci a prestiže? 14. Jak a v čem se projevují naše postoje? 15. Vysvětlete, co je to „postoj“ 16. Které jsou složky postoje (z čeho se postoj skládá)? Uveďte na příkladu svého vlastního postoje. 17. Jakým způsobem se postoj zformuje? Uveďte příklad z vlastního života. 18. Jak lze postoje druhého člověka cíleně měnit? 19. Je změna postojů vždy stejně obtížná? Uveďte příklady. 20. Jaké efekty obecenstva (přihlížejících) znáte? 21. Čím lze vysvětlit zvýšení výkonu a naopak zvýšení chybovosti před obecenstvem? 22. Vysvětlete na příkladu difúzi odpovědnosti 23. Vysvětlete pojem „konformita“ 24. Může menšina ovlivnit názor většiny? Kdy? 25. Vysvětlete, co jsou to předsudky 26. Která percepční chyba je jejich základem, resp. podílí se na jejich vzniku? 27. Znáte nějakou teorii vzniku předsudků? vysvětlete ji 28. Vysvětlete princip Pygmalion efektu (či teorii labellingu), dovoďte aplikaci na praxi v sociální práci, uveďte příklad. 29. Uveďte tři teorie agrese 30. Vysvětlete pojem afektivní agrese 31. Vysvětlete pojem verbální agrese 32. Co je to prosociální chování? Vysvětlete. 33. Jaké může mít podoby? 34. Kde se v lidech bere? 35. Kdy pomáháme? 36. Uveďte příklad, kdy je prostředkem komunikace mimika 37. Vysvětlete, co je to komunikační blok a jak jej lze vytvořit 38. K čemu komunikace slouží, kromě sdílení významů? 39. Jak byste aplikovali poznatky o komunikaci v jednání s osmiletým dítětem? 40. Splňujete (vy, studenti 1. ročníku) kritéria pro skupinu, nebo jste agregátem? a. Popř.: Které skupinové jevy, o kterých jsme mluvili, na sobě rozeznáváte? b. Podílel se na jejich vzniku nějak seznamovací pobyt na začátku roku? A jak? 41. Uveďte příklad, ve kterém byste byli sociální kategorií 42. Jak by u třídního kolektivu mohly vypadat poslední dvě vývojové fáze skupiny? 43. Jak podporovat spolupráci členů ve větší skupině? 44. Jaký styl vedení vytváří pozitivní skupinovou atmosféru? 45. Vysvětlete efekt nesoudržnosti jedinec-skupina 46. Vysvětlete, co je to mediace a jaká je její role při řešení konfliktu 47. Jaké vlastnosti má situace, kterou vnímáme jako zátěžovou? 48. Jak mohou vypadat somatické reakce na stres? 49. Vysvětlete pojem eustres a distres. V čem je hlavní rozdíl? 50. Co je to konfliktní situace? 51. Uveďte tři prvky asertivního vystupování a uveďte vlastní příklady