Emocionální a interpersonální inteligence MODELY ¡ První model emoční inteligence nabídli Salovey a Mayer v roce 1990. ¡ Emoční inteligence se v jejich formálním pojetí týká zpracovávání emočních informací a přizpůsobování se jim. ¡ Jejím jádrem jsou tři duševní procesy, které autoři dělí následujícím způsobem: ¡ • 1. posouzení a vyjadřování emocí • - u sebe – verbální a neverbální • - u ostatních – neverbální vnímání a empatie • 2. regulace a kontrola emocí • - u sebe • - u ostatních • 3. využití emocí adaptivním způsobem • - flexibilita plánování • - tvůrčí myšlení • - přesměrování pozornosti • - motivace • V roce 1997 přicházejí tito autoři s přepracovanou a vylepšenou konceptualizací EI, která ji vymezuje jako duševní schopnost a odlišuje ji od klasických sociálně-emočních osobnostních vlastností a vynechává třetí větev předchozího modelu, která byla kritizována pro mlhavost použitých pojmů. • Místo toho je členěn do čtyř tříd schopností vztahujících se k emocím, které uspořádává od základních ke složitějším dovednostem. • • 1. Vnímání, posuzování a vyjadřování emocí • - příjem a rozpoznávání emočních informací ve vlastních fyzických stavech, pocitech, myšlenkách • - identifikace emocí u druhých lidí, v umění, v symbolech, v jazyce, v chování • - správné vyjadřování emocí a k nim se vztahujícím potřebám • - rozlišování mezi správným/nesprávným a čestným/nečestným vyjadřováním emocí • 2. Emoční podpora myšlení • - užití emocí ke zlepšení usuzování, autoři nabízejí příklady událostí, které pomáhají při rozumovém zpracování emocí • - emoce usnadňují myšlení směřováním pozornosti k důležitým informacím, jsou jasné a dostupné • - změny nálad mění pohled jednotlivce (optimismus/pesimismus, podpora schopnosti vidět věci z různých úhlů) • - emoční stavy v různé míře podporují konkrétní přístupy k problémům (např. uměleckou tvořivost) • 3. Porozumění emocím a jejich analýza • - týká se kognitivního zpracování emocí • - schopnost označovat emoce a rozpoznávat vztahy mezi slovy a emocemi • - schopnost interpretovat významy emocí ve vztazích • - schopnost porozumět složitým pocitům či směsicím protichůdných pocitů • - schopnost rozeznávat pravděpodobné přechody mezi emocemi od jedné k druhé • 4. Čtvrtá a poslední větev přepracovaného modelu poukazuje na schopnost zvládání emocí vlastních i emocí ostatních lidí směrem k emočnímu a intelektovému zrání. Stýkají se zde např. motivační, emoční a kognitivní faktory, které po úspěšné identifikaci a vyrovnávání napomáhají zdárnému zvládání emocí. • - schopnost otevřenosti příjemným i nepříjemným pocitům • - schopnost podání se či odstupu od emoce dle její informační hodnoty • - schopnost promyšleného sledování a hodnocení emocí ve vztahu k sobě i druhým • - schopnost zvládání vlastních a cizích emocí zmírňováním negativních a posilováním pozitivních bez vytěsňování či zveličování nesených informací • Vedle tohoto modelu existuje množství dalších modelů, které spíše než aby si odporovaly, vzájemně se doplňují. Daniel Goleman • Jako emocionální inteligenci označuje způsob, jímž lidé nakládají se svými emocemi -jak se dokáží motivovat a ovládat, zda jsou schopni se pro něco nadchnout a vytrvat u toho. • Tyto vlastnosti obvykle nejsou vrozené a čím lépe se jim děti naučí, tím větší budou mít šanci plně využít svých intelektuálních schopností. • Podle Golemana "mohou ti nejbystřejší z nás ztroskotat na útesech nezvládnutých vášní a nezkrotných impulzů. • Lidé s vysokým IQ bývají často překvapivě špatnými navigátory svého soukromého života" • I to je jeden z důvodů, proč běžné inteligenční testy neumožňují dobře předvídat, jak bude jedinec v životě úspěšný. • Jeden z výzkumů sledoval 95 studentů Harvardovy univerzity, kteří ji absolvovali ve 40. letech. • Ve středním věku už byl jen malý rozdíl v úspěšnosti mezi těmi, kdo na univerzitě dosáhli vysokých hodnot IQ, a jejich bývalými spolužáky, kteří měli za studií nižší skóre. • Na jedné straně máme interpersonální inteligenci, jejíž podstatou je schopnost rozumět těm druhým: co je motivuje, jak pracují a jak s nimi lze spolupracovat. • Úspěšní obchodníci, politici, učitelé, lékaři a náboženští představitelé jsou vesměs jedinci s vysokou interpersonální inteligencí Závěrem § Naše dosavadní představy o inteligenci bude nutno revidovat, aby odrážely rozmanitost faktorů, které nám umožňují dosáhnout v životě úspěchu. § Něco podobného lze říci i o vzdělání samém.