Interaktivní osnova předmětu T564 Didaktika náboženské a etické výchovy
Podstata didaktiky
Podstatou každé didaktiky je cíl, ke kterému má být výchova a vzdělávání směřováno. Pokud se jedná o školní výuku, tedy cíl, kterého si je učitel vědom a o který svým jednáním s žáky usiluje.
Příklady různých cílů dle publikace: Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994.
Práce s vlastními cíli vzhledem k vybrané věkové skupině a vybranému předmětu (náboženská / etická výchova).
Cíle náboženské výchovy dle Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994, s. 36nn:
- nejvlastnější rozvoj lidské osobnosti (pomoci v člověku ukrytému druhému člověku, aby rozepjal křídla - viz Ernst Bloch) - pomoc rozvoji našeho lidství
- dospělé (rozuměj: zralé) utváření vlastního života - namísto kopírování a klišé (tedy namísto neautentického života) - "Zcitlivění pro to, co je ukryto za tím, co stojí v popředí a je uchopitelné, co dává človku a jeho světu smysl, a uvedení do přiměřených výrazových forem pro vztah člověka k podstatě dávající smysl jeho bytí" (A. Exler)
- cíle dle J. Quadfliega:
- směřování:
- do oblasti "já" - "lidé" - "věci": schopnost: rozumět sám sobě, utvářet svůj život, vycházet s bližními lidsky, rozumět druhým a respektovat je, zacházet se zvířaty a věcmi přiměřeně zvířatům a věcem;
- do oblasti "já a Bůh" - "Bůh a já": schopnost: znázorňovat náboženské výrazové formy, objevovat a interpretovat skryté nebo otevřené výpovědi o Bohu; uvědomit si zvláštní nárok Bible jako zdroje výpovědi o Bohu.
- R. Leuenberger uvádí následující cíle pro oblast náboženského vzdělávání a výchovy:
- umět:
- se ptát po nosné moci v celé rozporuplnosti lidského bytí
- vysvětlovat vlastní náboženské zkušenosti
- odhalovat zneužívání náboženských kategorií a postojů
- neagresivně hovořit o náboženských pojetích, která jsou v rozporu s vlastním pojetím
- meditovat a reflektovat možný význam náboženské tradice pro vlastní život a společnost
- umět:
- výchovné úkoly podle dimenzí religiozity Charlese Glocka:
- (dimenze následování) přivedení k eticko-sociálnímu chování
- (ideologická dimenze) kognitivní konfrontace s podstatou náboženství
- (rituální dimenze) zážitek bohoslužebné oslavy a zvyků
- (dimenze zkušenosti) povzbuzení pro osobní zásadní rozhodnutí
- jiným způsobem možné perspektivy náboženské výchovy:
- směřování k člověku:
- který má odvahu svobodně utvářet svůj život
- jehož život je schopen neustálého zrání
- který je schopen:
- bezpodmínečné důvěry
- dialogu
- vyjádřit oslavu i bolest
- oběti a lásky
- solidarity
- hovořit o naději, ze které žije
- směřování k člověku: