F:\Obrázky\Senioři\starý muž.jpg Validace VALIDACE – „obrat o 180°´“ 4Metoda empatické komunikace s velmi starými lidmi s demencí 4bere do úvahy všechny složky starého člověka, pracuje s jeho životním příběhem 4CÍL: obnovit důstojnost, zvýšit sebehodnocení, zmírnit úzkost a zabránit ústupu do vegetace 4 4 NAOMI FEIL 4 4* 1932 v Mnichově 4Vyrůstala v domově pro seniory v Clevelandu (Ohio, USA), kde pracovali její rodiče 4Studium sociální práce na Columbia University v New Yorku 4Po studiu začala pracovat se seniory v ústavních zařízeních 41963 - 1980 - nespokojenost s dosavadní praxí v práci se seniory s demencí - formuluje validační teorii 41982 - první kniha Validation : the Fail Method (revidována 1992) 41993 - druhá kniha: The Validation Breakthrough (revidována 2002) 4výkonná ředitelka Validation Training Institute 4přednáší v Americe, Evropě, pořádá workshopy 4 F:\Obrázky\Senioři\Feil.jpg DEMENCE A ALZHEIMEROVA CHOROBA 4DEMENCE 4termín pochází z latinského dis = pryč od a mens = mysl 4poprvé ho použili francouzští badatelé Philipp Pinel a J. E. Esquirol k popisu mentálního úpadku a idiocie způsobené mozkovými lézemi 4 4ALZHEIMEROVA CHOROBA 41906 - Alois Alzheimer zkoumal při pitvě mozek 51 leté ženy - popsal změny na nervových vláknech a zvláštní látku na mozkové kůře - projevy choroby známé pod jeho jménem 4tyto změny má na mozku každý stárnoucí člověk, jde jen o míru změn 4Diagnostika: vylučovacím způsobem (tj. vyloučení jiných chorob) Azheimerova choroba 4Úbytek v následujících oblastech: 4paměť 4orientace 4úsudek 4logické myšlení 4abstraktní myšlení 4adekvátní emocionální reakce 4rozsah pozornosti 4provádění činností každodenního života F:\Obrázky\Senioři\starý muž.jpg ISADORE ROSE - záznam z dokumentace 4Březen 1962 - zapsán do centra denní péče : Je mírně zmatený, kontinentní. Tvrdí, že mu sestra krade penzi. Personál instruován, aby prováděl s klientem orientaci v realitě. 4Květen 1962 : Obviňuje ředitele centra, že ho týrá a zamyká v podkroví. Vypadá podrážděně a nadává personálu. Personál ujišťuje klienta, že mu nikdo nechce ublížit. Orientace v realitě se u klienta patrně míjí účinkem. 4Duben 1963 : Podstupuje operaci prostaty. Operace je úspěšná, přesto obviňuje doktora z toho, že ho vykastroval. Po operaci je více zmatený a nadává personálu. 4Květen 1963 : Psychiatrické vyšetření diagnostikuje schizofrenii s halucinacemi a senilní demenci. Doporučena změna přístupu personálu při nevhodném chování klienta - personál dostává instrukci ignorovat klienta, když začne být agresivní. 4Srpen 1963 : Změna přístupu nepomáhá. Když je klient ignorován, uchyluje se k fyzickým projevům hrubosti. Personál denní péči nezvládá. 4Březen 1969 : Přijat do sanatoria. Většinou inkontinentní, což svádí na správce. 4Duben 1969 : Sociální pracovnice se neúspěšně snaží o navázání kontaktu a zjistit příčiny jeho chování. Klient ji ignoruje, odvrací hlavu a čmárá si do právnického bloku, který stále nosí u sebe. 4Říjen 1970 : Odmítá mluvit, nechává zavřené oči. Rukopis se značně zhoršuje. 4Březen 1971 : Přes den upoután na vozíku. Stereotypní chování. Krmen lžící. 4Prosinec 1971 : Přemístěn na intenzivní péči. Krmen, vyprazdňován a překládán. 4Leden 1973 : Isadore Rose zemřel. 4 4 4 4 ISADORE ROSE - co odborníci nevěděli ... 4Narozen ruským emigrantům do USA - neplánované dítě. 4Otec ho nemiloval, myslel si, že je k ničemu. Zamykal ho za trest do podkroví. 4Oženil se, toužil po dítěti, aby mu vynahradil to, co jemu nedal otec. Žena ho však opustila (tvrdila, že je impotentní). 4Přestěhoval se k sestře. 4Byl právníkem, ale poté, co prohrál svůj velký případ, rezignoval a věnoval se advokátské praxi spíše pasivně. 4Doma upadl a byla mu zjištěna kostní choroba - obvinil sestru, že mu dává málo jíst. Začíná obviňovat sestru, že mu krade peníze. 4Sestra volá na pomoc sociální pracovnici ….. 4 ISADORE ROSE 4Březen 1962 - zapsán do centra denní péče : Je mírně zmatený, kontinentní. Tvrdí, že mu sestra krade penzi. Personál instruován, aby prováděl s klientem orientaci v realitě. 4Květen 1962 : Obviňuje ředitele centra, že ho týrá a zamyká v podkroví. Vypadá podrážděně a nadává personálu. Personál ujišťuje klienta, že mu nikdo nechce ublížit. Orientace v realitě se u klienta patrně míjí účinkem. 4Duben 1963 : Podstupuje operaci prostaty. Operace je úspěšná, přesto obviňuje doktora z toho, že ho vykastroval. Po operaci je více zmatený a nadává personálu. 4Květen 1963 : Psychiatrické vyšetření diagnostikuje schizofrenii s halucinacemi a senilní demenci. Doporučena změna přístupu personálu při nevhodném chování klienta - personál dostává instrukci ignorovat klienta, když začne být agresivní. 4Srpen 1963 : Změna přístupu nepomáhá. Když je klient ignorován, uchyluje se k fyzickým projevům hrubosti. Personál denní péči nezvládá. 4Březen 1969 : Přijat do sanatoria. Většinou inkontinentní, což svádí na správce. 4Duben 1969 : Sociální pracovnice se neúspěšně snaží o navázání kontaktu a zjistit příčiny jeho chování. Klient ji ignoruje, odvrací hlavu a čmárá si do právnického bloku, který stále nosí u sebe. 4Říjen 1970 : Odmítá mluvit, nechává zavřené oči. Rukopis se značně zhoršuje. 4Březen 1971 : Přes den upoután na vozíku. Stereotypní chování. Krmen lžící. 4Prosinec 1971 : Přemístěn na intenzivní péči. Krmen, vyprazdňován a překládán. 4Leden 1973 : Isadore Rose zemřel. 4 4Kdo je Isadore Rose? 4 4Jak vnímá sám sebe? 4 4Co chce a potřebuje? 4 4Co pro něho může udělat pomáhající pracovník? 4 4 F:\Obrázky\Senioři\starý muž.jpg PSYCHOSOCIÁLNÍ POTŘEBY VE STÁŘÍ: 4 přijetí vlastního života, integrace 4 4vědomí vlastní hodnoty 4 4potřeba vztahu, blízkosti (být milován) 4 è CO S TÍM, KDYŽ NĚCO CHYBÍ? PSYCHOSOCIÁLNÍ POTŘEBY VE STÁŘÍ: 4 přijetí vlastního života, integrace 4 4vědomí vlastní hodnoty 4 4potřeba vztahu, blízkosti (být milován) 4 è CO S TÍM, KDYŽ NĚCO CHYBÍ? LIDSKÝ PŘÍBĚH Z HLEDISKA VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE 48 VÝVOJOVÝCH STADIÍ ERIKA ERIKSONA: 41. základní důvěra x základní nedůvěře (svět je dobrý, důvěryhodný …) 42. sebedůvěra, autonomie a vůle proti zahanbení, studu a pochybám ( dělám správnou věc ve správný čas …) 43. iniciativa, ochota riskovat x pocitům viny, rozvíjí se svědomí (podívej jak jsem šikovný …) 44. poznávání světa, získávání kompetence, snaživost x lhostejnosti a pocitu méněcennosti 45. nalezení identity a věrnosti, převzetí role svého pohlaví x difúznosti rolí při zařazování do společnosti a strachu ze zavržení (potřeba vzepřít se, odpoutat a nalézt sám sebe …) 46. intimita, sblížení, láska x izolaci, samotářství (jsem schopný se odevzdat …) 47. sociální zralost, plodnost, vyvrcholení života, produktivita a péče o druhé x stagnaci, prázdnotě, chudosti vztahů (můžu být užitečný, jsem k něčemu …) 48. moudrost, sebeúcta, integrita „já“ x zoufalství, zahořklosti, depresi 4 4 4 4 4 4 4 LIDSKÝ PŘÍBĚH Z HLEDISKA VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE èDůvěra ve svět a dobro èdůvěra v sebe sama èbudování a upevňování identity èmožnost intimity, èmožnost odevzdání se, podvolení ve vztazích i situacích (nevadí, že to není tak, jak jsem si naplánoval/představoval) - otevřenost pro alternativy èIntegrace celého života - BYLO TO DOBRÉ ... Senioři, kteří úspěšně plnili vývojové úkoly, tj.: 4Senioři, kteří úspěšně plnili vývojové úkoly, tj.: 4čelili ve svém životě výzvám i rozčarování 4čelili každodenním problémům s pocitem naděje 4odpustili sobě i druhým chyby a neúspěchy 4když nemohli naplnit své cíle, učinili kompromisy 4nepřestali si sami sebe vážit navzdory neúspěchům a chybám 4přestáli tělesné i společenské ztráty 4uchovali si chuť do života 4nelpějí na minulosti, ale rádi vzpomínají 4navázali nové vztahy 4jsou smíření se svými blízkými a připraveni na smrt 4 èNEPOTŘEBUJÍ VALIDACI - ZHODNOCUJÍ SAMI SEBE 4 jsou orientovaní v realitě nebo pokojní přes pokračující demenci 4 4 LIDSKÝ PŘÍBĚH Z HLEDISKA VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE 4Co když je na životní cestě něco špatně? 4 4 4 4 4 4…VÝVOJOVÉ ÚKOLY NEMIZÍ, ALE ČEKAJÍ NA VHODNOU PŘÍLEŽITOST F:\Obrázky\Senioři\starý muž.jpg STÁŘÍ - INTEGRITA x ZOUFALSTVÍ 4INTEGRITA 4hluboké sebepřijetí může převážit nápor ztrát 4x 4ZOUFALSTVÍ, ZAHOŘKLOST 4Nezpracované úkoly čekaly na dobu, kdy slábne sebeovládání a nastupuje „vnitřní zrak“ - doba pro ŠPINAVÉ PRÁDLO (nejedná se o vědomý, úmyslný návrat do minulosti, ale o hlubokou lidskou potřebu zemřít v pokoji) 4Na povrch vyplouvají EMOCE (zlost, vzdor, hanba, vina, láska, … vše, co bylo potlačováno) – DOBA PRO VYŘEŠENÍ 4pokud je ignorováno, zvnitřňuje se a mění se v depresi (vnitřně zpracovaný záchvat zlosti) – ÚSTUP DO VEGETACE Senioři, na které čeká řešení vývojových úkolů 4Často dřívější nástup demence (demence jako obranný mechanismus proti realitě stáří a smrti, proti ztrátě motivace) 4 4Projevy chování při demenci bývají bouřlivější - nastává ETAPA VYŘEŠENÍ 4 4(když se jí nevěnuje pozornost, může přejít do VEGETACE - tj. pasivita, nedořešenost, apatie) JAK POROZUMĚT CHOVÁNÍ SENIORA S DEMENCÍ? NAOMI FEIL: èVzít do úvahy věk, společenské a psychické potřeby è 4LIDÉ S DEMENCÍ SE DÍVAJÍ NA SVĚT SVÝM VNITŘNÍM OKEM (pohyby, zvuky pro okolí nesrozumitelné, ale v minulosti dohledatelné) 4VYŘEŠENÍ x VEGETACI 4POTŘEBA: 4někam patřit, najít identitu, vyjádřit sebe sama vyjádřit dlouho ukládané pocity 4obnovit pocit rovnováhy a ulevit svému osamění v době ochabování tělesných funkcí 4obnovit své společenské role (lidé z přítomnosti často nahrazují osoby z minulosti) 4vyřešit neuspokojivé vztahy z minulosti dříve než zemřou 4vyřešit nedokončené životní úkoly dříve než zemřou 4 4 VALIDACE 4Vnímá a přijímá starého člověka v jeho celistvosti s jeho aktuálními potřebami (pokud potřebuje třídit špinavé prádlo, je to OK) 4 4Malé dítě má také imaginární kamarády, teenager vzdoruje, … velmi starý člověk má zase vnitřní zrak a potřebuje si dořešit nevyřešené VALIDACE 4Úcta a empatie k lidem s demencí 4Klasifikuje projevy chování seniorů s demencí 4Přináší praktické techniky komunikace se seniory s demencí 4ZÁKLAD: vztah mezi pomáhajícím a seniorem, který neposuzuje, ale přijímá seniorův pohled na realitu à vzrůst důvěry, zmenšení úzkosti, obnovení vědomí vlastní hodnoty, zlepšení tělesného i společenského fungování (prevence přechodu do vegetativního stavu) PRINCIPY A HODNOTY VALIDACE 4Všichni lidé jsou jedineční – individualita 4Všichni lidé jsou hodnotní bez ohledu na to, jak moc jsou dezorientovaní 4Chování dezorientovaných seniorů má své příčiny a důvody 4Chování ve vysokém stáří není ovlivněno pouze fyzickými změnami v mozku, ale odráží kombinaci tělesných, společenských a psychických změn z celého života 4Velmi staré seniory nelze nutit ke změně chování. Chování lze změnit pouze tehdy, chce-li ho změnit sám senior. 4Velmi staří lidé musí být přijímáni bez posuzování. 4Každá životní fáze přináší specifické úkoly. Jejich neúspěšné plnění může vést k psychickým problémům. 4Když selhává aktuální paměť, rovnováha organismu vyvolává ranější vzpomínky. Když ochabuje zrak, nastupuje duševní oko. Když odejde sluch, přicházejí hlasy minulosti. 4Bolestivé a vyjadřované pocity seniorů mohou být hojeny, pokud jsou akceptovány a validovány důvěryhodným posluchačem. V opačném případě nabudou na síle. 4Empatie buduje důvěru, snižuje úzkost a obnovuje důstojnost. KLASIFIKACE: 4 STADIA PROJEVŮ DEMENCE 1.Špatná orientace 2.Dezorientace v čase 3.Stereotypní pohyby 4.Vegetace 4Stadia doprovází zhorušující se tělesný stav a postupné stahování se do sebe 4Lidé mohou stadia střídat – vždy individuální posouzení – ale většinou se nacházejí v jednom stadiu. 1. STADIUM - ŠPATNÁ ORIENTACE 4ORIENTACE: 4 4TĚLESNÉ VZORCE, SVALY: 4TÓN HLASU: 4OČI: 4EMOCE: 4OSOBNÍ PÉČE: 4 4KOMUNIKACE: 4PAMĚŤ A INTELEKTOVÉ NÁVYKY: 4HUMOR: 4Uchován pojem času ; drží se přítomné reality ; uvědomuje si vlastní dezorientaci a hrozí se jí. 4Napnuté, sevřené svaly ; obvykle kontinentní ; rychlé přímé pohyby ; cílená chůze. 4Pronikavý, obviňující a často plačtivý 4Jasné, živé ; zaostřené, dobrý oční kontakt. 4Popírá pocity. 4Může provádět základní péči ; vyhledává upomínky na druhé osoby. 4Kladná reakce na známé role a osoby ; negativní reakce na ty, kdo jsou hůře orientovaní. 4Schopen číst a psát (není-li slepý) ; drží se pravidel a konvencí. 4 4Nějaký humor uchován. 4 2. STADIUM - DESORIENTACE V ČASE 4ORIENTACE: 4 4TĚLESNÉ VZORCE, SVALY: 4TÓN HLASU: 4OČI: 4 4EMOCE: 4 4OSOBNÍ PÉČE: 4 4KOMUNIKACE: 4PAMĚŤ A INTELEKTOVÉ NÁVYKY: 4HUMOR: 4 4Neuchovává povědomí o čase na hodinách ; zapomíná fakta, jména a místa ; obtíže s podstatnými jmény narůstají. 4Sedí rovně, ale uvolněně ; uvědomuje si inkontinenci ; pomalé plynulé pohyby. 4Hluboký, zřídka pronikavý ; rád zpívá. 4Jasné, nezaostřené ; sklopené, oční kontakt spouští rozpoznání. 4Do přítomné situace dosazuje vzpomínky a pocity z minulosti. 4Často nesprávně ukládá osobní věci ; vytváří si svá vlastní pravidla chování. 4Reaguje na laskavý tón a dotek ; usmívá se, když je pozdraven. 4Schopen číst, ale již nepíše čitelně ; vytváří si svá vlastní pravidla. 4Nechce hrát hry ; humor není patrný. 3. STADIUM - STEREOTYPNÍ POHYBY 4ORIENTACE: 4 4TĚLESNÉ ZORCE, SVALY: 4TÓN HLASU: 4OČI: 4 4EMOCE: 4OSOBNÍ PÉČE: 4 4KOMUNIKACE: 4PAMĚŤ A INTELEKTOVÉ NÁVYKY: 4HUMOR: 4 4Uzavírá se většině podnětů z okolního světa ; vnímá čas po svém. 4 4Zhroucený vpřed ; neuvědomuje si inkontinenci ; neklidný, přechází. 4Pomalý, stálý. 4Oči zavřené (tvář uzavřená, bez výrazu) ; sebestimulace je minimální. 4Otevřeně projevuje sexuální pocity. 4 4 4Nevelký počet běžně užívaných slov ; neposlouchá ani nemluví s ostatními. 4Bez motivace číst a psát. 4 4Snadno propuká ve smích, často samovolně. 4 4. STADIUM - VEGETACE 4ORIENTACE: 4 4TĚLESNÉ VZORCE, SVALY: 4TÓN HLASU: 4OČI: 4EMOCE: 4OSOBNÍ PÉČE: 4 4KOMUNIKACE: 4PAMĚŤ A INTELEKTOVÉ NÁVYKY: 4HUMOR: 4 4Nepozná rodinu, návštěvy, staré přátele ani personál ; žádný pojem času. 4Ochablý ; málo pohybu ; žádná snaha ovládat inkontinenci ; častý pohyb prstů. 4 4Obvykle zavřené. 4Těžko určit. 4Reaguje na tón a na dotek. 4 4Žádná snadno zřejmá komunikace. 4Těžko určit. 4 4 4Těžko určit. písmo seniorů.jpg TECHNIKY VALIDACE 4Nevyžadují speciální vzdělání … jen schopnost přijmout seniora a vcítit se do něj 4Různé techniky se hodí pro různá stadia demence (některé se dají použít v různých stadiích, některé jen v určitých stadiích). 4Nejsou náročné na čas, dají se použít při běžné péči o seniory. 4 4 4 TECHNIKA 1: CENTROVÁNÍ 4„vyčištění“ před validací 4otevření se klientům aniž by při tom překážely vlastní emoce 4JAK?: 4zklidnění, zaměření na vlastní dech (vdech nosem, výdech ústy), zastavení vnitřního dialogu a pozornost soustředit na dýchání TECHNIKA 2: BUDOVÁNÍ DŮVĚRY NEOHROŽUJÍCÍMI, FAKTICKÝMI SLOVY 4Senioři s demencí nechtějí rozumět svým pocitům - jsou-li s nimi konfrontováni, stáhnou se (nevhodné dotazování na to, proč se chovají tak, jak se chovají). 4 4LÉPE: ptát se: kdo, co , kde, kdy, jak TECHNIKA 3: OPAKOVÁNÍ SLOV 4Vlastní slova seniora opakovaná někým jiným. 4 4Pečovatel opakuje jádro toho, co senior řekl a užívá při tom stejná klíčová slova (tón, spád řeči) TECHNIKA 4: POUŽITÍ POLARITY 4Senior je požádán, aby si vzpomněl na nejkrajnější příklad toho, na co si stěžuje - může tak lépe vyjádřit nahromaděné pocity a dojít úlevy (i když se frustrace týká třeba něčeho jiného). TECHNIKA 5: PŘEDSTAVIT SI OPAK 4Jde použít v případě, že mezi seniorem a pečujícím již vznikla důvěra 4pomáhá vzpomenout si, jak podobné situace senior zvládal dříve a používá osvědčené techniky řešení z dřívějšího života 4= 4TECHNIKA 6: VZPOMÍNÁNÍ 4 TECHNIKA 7: UDRŽENÍ UPŘÍMNÉHO BLÍZKÉHO OČNÍHO KONTAKTU 4Projevení náklonnosti blízkým očním kontaktem 4pečující může zastupovat roli rodiče (bezpečí, láska - snížení úzkosti) TECHNIKA 8: UŽÍVÁNÍ NEJEDNOZNAČNÝCH VÝRAZŮ 4Použití u seniorů ve stadiu „dezorientace v čase“, kteří užívají nesrozumitelných slov 4 4Např.: „Tyhle katašlapy mě bolí!! 4„Kde vás bolí?“ TECHNIKA 9: UŽÍVÁNÍ ZVUČNÉHO, HLUBOKÉHO, LASKAVÉHO TÓNU HLASU 4Pro staré lidi bývá obtížné slyšet vysoké jemné tóny --> potřeba mluvit zřetelným, hlubokým, přívětivým tónem hlasu (aktivuje vzpomínky na blízké osoby a zmírňuje stres). TECHNIKA 10: POZOROVÁNÍ A OPAKOVÁNÍ POHYBŮ A EMOCÍ (ZRCADLENÍ) 4Senioři ve stadiu desorientace v čase a stereotypních pohybů často vyjadřují své emoce bez zábran 4--> pro komunikace je důležité udělat si přehled jejich tělesných charakteristik a způsobů jak se pohybují a zrcadlit je TECHNIKA 11: SPOJOVÁNÍ CHOVÁNÍ S NESPLNĚNÝMI LIDSKÝMI POTŘEBAMI 4Chování může vyjadřovat snahu o uspokojení základních lidských potřeb: 4lásky, 4užitečnosti (obnovení pohybů spojených s prací) 4potřebu vyjádřit nezhojené emoce TECHNIKA 12: ROZPOZNÁNÍ A UŽÍVÁNÍ OBLÍBENÉHO SMYSLU 4Znalost oblíbeného smyslu - jedna z cest budování důvěry 4Jak oblíbený smysl rozpoznat? 4Naslouchání 4pozorování 4požádat o vzpomínku z minulosti (používané výrazy, např. „viděla jsem vrcholky stromů ; „jasně jsem to slyšel“ 4Při řeči používat výrazy odrážející oblíbený smysl seniora. TECHNIKA 13: DOTEKY 4Nejsou vhodné ve stadiu „špatné orientace“, ale účinné ve stadiu „dezorientace v čase“. 4Tito lidé nerozpoznávají osoby - pečovatel se může rychle stát „blízkou osobou“, která se „smí dotýkat“ (často vzpomínky na rané dětství). 4POZOR - někteří lidé nemají doteky rádi i ve stadiu pokročilé demence --> vnímavost TECHNIKA 14: UŽÍVÁNÍ HUDBY 4Schopnost komunikovat skrze hudbu často zůstává i ve stadiu pokročilé demence NAOMI FEIL a GLADYS WILSON 4 4www.vfvalidation.org 4www.youtube.com/watch?v=CrZXz10FcVM ZDROJE: 4FEIL, Naomi. The Validation Breakthrough: Simple Techniques for Communicating with People with 'Alzheimer's-Type Dementia‚. Baltimore: Health Professions Press, 1993. 4 4Český překlad: 4FEIL, Naomi. Průlom pomocí Validace : jednoduché techniky pro komunikaci s lidmi s demencí Alzheimerova typu. Překladatel neznámý … 4 4www.vfvalidation.org F:\zed\DSCN3428.JPG