Chráněná pracovní dílna			Sociální firma	Soolečenskv odpovědná firma	Běžná firma	
	Zřizovatel	• Právnická či fyzická osoba na základě dohodv s úřadem oráče	• Právnická či fyzická osoba	• Právnická či fyzická osoba	• Právnická či fyzická osoba	
ZÁKLADNÍ VYMEZENÍ	Právní statut	• Vymezeni dle zákona í. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (§ 76) • MPSV stanoví prováděcím právním předpisem (vyhláška 518/2004) charakteristiku chráněné pracovní dílny. Tato charakteristika obsahuie popis pracovní činnosti, pracovních podmínek a pracoviště a ieho umístěni.	• V ČR není legislativně vymezen • Zakladatel s oprávněním k provozováni podnikatelské činnosti • Veřejný závazek ve formě posláni - podnikat, vytvářet pracovní příležitosti pro znevýhodněné osoby a poskytovat iim přiměřenou pracovní a psychosociální podporu.	• Poiem „společensky odpovědná firma" není legislativně vymezen • Založeni podle obchodního a živnostenského zákona (OSVČ, A.S., SPOL.S.R.O. apod.)	• Založeni podle obchodního a živnostenského zákona (OSVČ, A.S., SPOL.S.R.O. apod.)	
	Účel založení	• Pracovní uplatněni osobám se zdravotním postižením neiméně po dobu 2 let od ieilho vytvořeni • Přispívá k pracovní a sociální rehabilitaci, intearaci do společnosti, seberealizaci, zvýšeni sebedůvěry klientů • Znevýhodněná osoba může obnovovat své sociální návyky, získává sociální kontakty, oobvt a práce v chráněné dílně přispívá ke stabilizaci zdravotního stavu	• Podnikat + zaměstnávat zdravotně či sociálně znevýhodněné občany na trhu práce a občany bez tohoto znevýhodněni - základem ie úsilí o propoienl těchto dvou cílů • Podpora intearace znevýhodněných • Získáváni financi pro veřeině prospěšné aktivity	• Podnikat za účelem dosaženi zisku • Integrovat sociální a ekologická hlediska do každodenních firemních operaci a integraci se zainteresovanými osobami (stakeholdery)	• Podnikat za účelem dosaženi ziski	
Ol Ol
01 O)
Chráněná pracovní dílna	Sociální firma	Společensky odpovědná firma	Běžná firma
• Jedná se prioritně o službu zaměstnáváni, podnikáni není prioritním cílem 2. Podnikání	• Důraz na konkurenceschopnost sociální firmy • Podnikáni se řidl podnikatelským a marketingovým plánem • Doporučeno podnikáni ve službách - pohostinství, různé servisy, zahradnictví. ..= větší viditelný přinos pro komunitu, společnost, možnost rychlé integrace znevýhodněných osob i samotné sociální firmy	• Důraz na konkurenceschopnost • Podnikáni se řidl podnikatelským a marketingovým plánem • Maximalizace zisku z podnikáni	• Důraz na konkurenceschopnost • Podnikáni se řidl podnikatelským a marketingovým plánem • Maximalizace zisku z podnikáni
• Tyto dílny isou většinou ztrátové, mohou dostat přlspěveky od ÚP: • na vytvořeni chráněné pracovní dílny • na částečnou úhradu provozních nákladů • Příspěvek na podporu 3.                          zaměstnáváni těchto osob (pro Financování           zaměstnavatele zaměstnávajícího vlce než 50 % osob se zdravotním . postižením) ,   ,                                    • Příjmy z vlastni činnosti PODNIKANÍ                                  • Jiné dotace a granty	• Cílem ie úplná ekonomická soběstačnost • Min. 50 % příjmů z prodeje služeb či výrobků • Zpočátku - projekty, dotace (v oblasti zaměstnáváni nebo podpory zahájeni podnikáni), investiční i neinvestiční projekty • Možno též ze soukromého sektoru - sponzorství, důležitá ie spolupráce s fundraiserem + PR • Příspěvek od ÚP na podporu zaměstnáváni osob se zdravotním postižením (pro zaměstnavatele zaměstnávajícího více než 50 % osob se zdravotním postižením)	• Prodej vlastního zboží nebo služeb • Příspěvek od ÚP na podporu zaměstnáváni osob se zdravotním postižením (pro zaměstnavatele zaměstnávajícího vlce než 50 % osob se zdravotním postižením)	• Prodej vlastního zboží nebo služeb • Příspěvek od ÚP na podporu zaměstnáváni osob se zdravotním postižením (pro zaměstnavatele zaměstnávajícího vlce než 50 % osob se zdravotním postižením)
4.                         ' Provoz plně podřízen specifickým Provoz                   potřebám zdravotně postižených (Z hlediska zamést- zaměstnanců naváni znevýhodněních osob)	• Provoz upraven s přihlédnutím ke specifikům zaměstnanců a jejich znevýhodněni • Cílené sledováni a vyhodnocováni vhodnosti úprav	• Pouze základní přizpůsobeni a úpravy pracovních podmínek znevýhodněných	• Pouze základní přizpůsobeni a úpravy pracovních podmínek znevýhodněných
• Prezentuie se iako služba zaměstnáváni 5. Informovanost a prezentace	• Prezentuie se iako sociální firma • Prezentace vůči veřejnosti nevede k prohlubováni stigmatizace znevýhodněných osob	• Prezentuie se iako společensky odpovědná firma • Společenská odpovědnost iako součást marketingu firmy	• Běžný marketing firmy
■ Nejméně 60 % zaměstnanců v průměrném ročním přepočteném počtu isou osobv se zdravotním postižením
Znevýhodnění zaměstnanci
■25-55 % znevýhodněných (různé cílové skupiny, zdravotně i sociálně znevýhodněni, kteří mail ztížený vstup na otevřený trh práce a zároveň wužlvail opakovanou nebo dlouhodobou podporu
■ Ve firmě ie možné také uzavírat smlouvy s dobrovolníky, kteří pomáhají lidem se znevýhodněním zvládat danou práci
■ Zákon stanovuie, že firma zaměstnávající nad 25 osob má povinnost zaměstnat min. 4 % zdravotně postižených osob - jinak ukládá povinnost náhradního plněni
■ Znevýhodněni zde obvykle pracuji, i když to firmě zákon neukládá
■ Zákon stanovuie, že firma zaměstnávající nad 25 osob má povinnost zaměstnat min. 4 % zdravotně postižených osob - jinak ukládá povinnost náhradního plněni
■ Znevýhodněni isou zaměstnáváni sporadicky, ie využíváno spiše náhradní plněni nebo finanční úhrada
7.
Pracovní smlouw a mzdv
■ Pracovní smlouvy na dobu určitou i dobu neurčitou
■ U znevýhodněných zaměstnanců ie obvykle nižší úvazek
■ V případě, že klient není zaměstnancem a jedná se
o sociální službu nebo službu pracovní rehabilitace, sepisuje se dohoda o poskytnuti služby
■ Minimální mzda, případně odměny z prodeje výrobků chráněné dílny
■ Pracovní smlouw na dobu určitou i dobu neurčitou
■ U znevýhodněných zaměstnanců ie obvykle nižší úvazek
■ Mzda odpovídá tržní mzdě na podobném pracovním místě daného regionu
■ Stejné mzdv pro znevýhodněné i neznevýhodněné, případně motivační odměny za odvedenou práci
■ Pracovní smlouvy na dobu určitou i dobu neurčitou
■ Úvazky obvykle plné
■ Mzdový systém firmy nebo smluvní mzdv
' Pracovní smlouvy na dobu určitou
i dobu neurčitou ' Úvazky obvykle plné ' Mzdový systém firmy nebo smluvní
mzdv
II.
ZAMĚSTNÁVÁNÍ
8.
Etické principv a vnitřní komunikace
■ Zákon neřeší
■ Zřizovatel - obvykle pouze iako „přliemnou atmosféru"
■ Všichni pracovnici mail steiná práva a povinnosti a steiné pracovní příležitosti a postup v práci
■ „Sociál spirit" - podpůrné prostředí na pracovišti
■ Zachováváni důstoinosti
■ Zásadv etického chováni
■ Závazkv nad rámec platné leaislatiw v oblasti ekonomické, sociálni a enviromentálnl
' Stanovuie maiitel firmv
9.
Organizační struktura
■ Pracovní teraupeut - náplň práce: pracovní rehabilitace, vypracováváni individuálních rehabilitačních plánů s klientem, sledováni pracovního vývoie klietů + vedoucí dllnv + zadavatel práce + vytvářeni výrobních proaramů jednotlivých dílen a zajištěni ieiich fundováni = 1 pozice zahrnuje vlce náplni práce
• Manažer sociální firmv: řidl provoz sociální firmv. výrobní proaram
• Koučové: odbornici v oboru, ve kterém sociální firma podniká, řidl a vedou ostatní zaměstnace (znevýhodněné i neznevýhodněné] po profesní stránce (="mistři")
• Asistenti (většinou externí): zdravotní nebo sociální pracovnici: mohou působit jako asistenti pro osobv fvzickv postižené nebo pomáhat znevýhodněným při zaháienl práce v sociální firmě, případně řeš! vztahv mezi znevýhodněnými a neznevýhodněnými
■ Organizační struktura v čele s manažery na různých úrovních
' Oraanizačnl struktura v čele s manažery na různých úrovních
01 00
Chráněná pracovní dílna		Sociální firma	Společensky odpovědná firma		Běžná firma					
10. Adaptace	• Individuální přistup k zaměstnancům, při instruktáži, znázorňováni pracovních postupů, nácviku činnosti, odborný dohled zdravotních a rehabilitačních zaměstnanců, popř. dalších (např. sociálního pracovníka) při zdoláváni psychických bariér, při adaptaci na nové pracovní a společenské podmínky i při odstraňováni sociálních problémů	• Systém zaškolováni • Úprava pracovních podmínek a prostředí • Externí psychosociální podpora	• Běžné zaškoleni		• Běžné zaškoleni					
11. Udržení	• Není kladen důraz na výkon, pracovní podmínky určeny podle potřeb konkrétních zaměstnanců (např. mohou pracovat 2 hodiny, 2 hodiny nepracovat), ie zde velký prostor pro pracovní, popř. sociální rehabilitaci	• Odborné vedeni • Průběžná podpora a úpravy pracovních podmínek a prostředí vzhledem ke specifikům zaměstnanců a iejich znevýhodněni • Cílené snižováni stresu na pracovišti a prevence vyhořeni - psvchohygiena	• Motivační složky, benefitv pro zaměstnance		• Motivační složky, benefitv pro zaměstnance					
III. 12 PODPORA profesní rozvoi	• Většinou není možný	• Pracovní prostředí nabízí všem zaměstnancům podporu, příležitosti a smysluplnou práci. Snaží se o rozumné přizpůsobeni se potřebám zaměstnanců, ale zároveň se snaží o maximální využiti schopnosti a potenciálu všech zaměstnanců • Veřeině deklarovaná podpora profesního rozvoie zaměstnanců	• Podporuie dle svých možnosti a vůle maiitele		• Podporuie dle svých možnosti a vůle maiitele					
13. Spolupráce	• Zeiména s ÚP. popř. organizacemi poskytujícími sociálně rehabilitační služby	• Externí asistenti, kteří pomáhail zaměstnancům zvládnout přechod nebo asistuji zdravotně (fyzicky) postiženým • ZapoienI sociální firmy do místní komunity - spolupráce se státními institucemi, podnikatelskou sférou, veřejnosti, médii. atd.	• Pouze za účelem profitu firmy (obvykle finančního)			• Pouze za účelem profitu firmv (obvykle finančního)