Chráněná pracovní dílna Sociální firma Soolečenskv odpovědná firma Běžná firma Zřizovatel • Právnická či fyzická osoba na základě dohodv s úřadem oráče • Právnická či fyzická osoba • Právnická či fyzická osoba • Právnická či fyzická osoba ZÁKLADNÍ VYMEZENÍ Právní statut • Vymezeni dle zákona í. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (§ 76) • MPSV stanoví prováděcím právním předpisem (vyhláška 518/2004) charakteristiku chráněné pracovní dílny. Tato charakteristika obsahuie popis pracovní činnosti, pracovních podmínek a pracoviště a ieho umístěni. • V ČR není legislativně vymezen • Zakladatel s oprávněním k provozováni podnikatelské činnosti • Veřejný závazek ve formě posláni - podnikat, vytvářet pracovní příležitosti pro znevýhodněné osoby a poskytovat iim přiměřenou pracovní a psychosociální podporu. • Poiem „společensky odpovědná firma" není legislativně vymezen • Založeni podle obchodního a živnostenského zákona (OSVČ, A.S., SPOL.S.R.O. apod.) • Založeni podle obchodního a živnostenského zákona (OSVČ, A.S., SPOL.S.R.O. apod.) Účel založení • Pracovní uplatněni osobám se zdravotním postižením neiméně po dobu 2 let od ieilho vytvořeni • Přispívá k pracovní a sociální rehabilitaci, intearaci do společnosti, seberealizaci, zvýšeni sebedůvěry klientů • Znevýhodněná osoba může obnovovat své sociální návyky, získává sociální kontakty, oobvt a práce v chráněné dílně přispívá ke stabilizaci zdravotního stavu • Podnikat + zaměstnávat zdravotně či sociálně znevýhodněné občany na trhu práce a občany bez tohoto znevýhodněni - základem ie úsilí o propoienl těchto dvou cílů • Podpora intearace znevýhodněných • Získáváni financi pro veřeině prospěšné aktivity • Podnikat za účelem dosaženi zisku • Integrovat sociální a ekologická hlediska do každodenních firemních operaci a integraci se zainteresovanými osobami (stakeholdery) • Podnikat za účelem dosaženi ziski Ol Ol 01 O) Chráněná pracovní dílna Sociální firma Společensky odpovědná firma Běžná firma • Jedná se prioritně o službu zaměstnáváni, podnikáni není prioritním cílem 2. Podnikání • Důraz na konkurenceschopnost sociální firmy • Podnikáni se řidl podnikatelským a marketingovým plánem • Doporučeno podnikáni ve službách - pohostinství, různé servisy, zahradnictví. ..= větší viditelný přinos pro komunitu, společnost, možnost rychlé integrace znevýhodněných osob i samotné sociální firmy • Důraz na konkurenceschopnost • Podnikáni se řidl podnikatelským a marketingovým plánem • Maximalizace zisku z podnikáni • Důraz na konkurenceschopnost • Podnikáni se řidl podnikatelským a marketingovým plánem • Maximalizace zisku z podnikáni • Tyto dílny isou většinou ztrátové, mohou dostat přlspěveky od ÚP: • na vytvořeni chráněné pracovní dílny • na částečnou úhradu provozních nákladů • Příspěvek na podporu 3. zaměstnáváni těchto osob (pro Financování zaměstnavatele zaměstnávajícího vlce než 50 % osob se zdravotním . postižením) , , • Příjmy z vlastni činnosti PODNIKANÍ • Jiné dotace a granty • Cílem ie úplná ekonomická soběstačnost • Min. 50 % příjmů z prodeje služeb či výrobků • Zpočátku - projekty, dotace (v oblasti zaměstnáváni nebo podpory zahájeni podnikáni), investiční i neinvestiční projekty • Možno též ze soukromého sektoru - sponzorství, důležitá ie spolupráce s fundraiserem + PR • Příspěvek od ÚP na podporu zaměstnáváni osob se zdravotním postižením (pro zaměstnavatele zaměstnávajícího více než 50 % osob se zdravotním postižením) • Prodej vlastního zboží nebo služeb • Příspěvek od ÚP na podporu zaměstnáváni osob se zdravotním postižením (pro zaměstnavatele zaměstnávajícího vlce než 50 % osob se zdravotním postižením) • Prodej vlastního zboží nebo služeb • Příspěvek od ÚP na podporu zaměstnáváni osob se zdravotním postižením (pro zaměstnavatele zaměstnávajícího vlce než 50 % osob se zdravotním postižením) 4. ' Provoz plně podřízen specifickým Provoz potřebám zdravotně postižených (Z hlediska zamést- zaměstnanců naváni znevýhodněních osob) • Provoz upraven s přihlédnutím ke specifikům zaměstnanců a jejich znevýhodněni • Cílené sledováni a vyhodnocováni vhodnosti úprav • Pouze základní přizpůsobeni a úpravy pracovních podmínek znevýhodněných • Pouze základní přizpůsobeni a úpravy pracovních podmínek znevýhodněných • Prezentuie se iako služba zaměstnáváni 5. Informovanost a prezentace • Prezentuie se iako sociální firma • Prezentace vůči veřejnosti nevede k prohlubováni stigmatizace znevýhodněných osob • Prezentuie se iako společensky odpovědná firma • Společenská odpovědnost iako součást marketingu firmy • Běžný marketing firmy ■ Nejméně 60 % zaměstnanců v průměrném ročním přepočteném počtu isou osobv se zdravotním postižením Znevýhodnění zaměstnanci ■25-55 % znevýhodněných (různé cílové skupiny, zdravotně i sociálně znevýhodněni, kteří mail ztížený vstup na otevřený trh práce a zároveň wužlvail opakovanou nebo dlouhodobou podporu ■ Ve firmě ie možné také uzavírat smlouvy s dobrovolníky, kteří pomáhají lidem se znevýhodněním zvládat danou práci ■ Zákon stanovuie, že firma zaměstnávající nad 25 osob má povinnost zaměstnat min. 4 % zdravotně postižených osob - jinak ukládá povinnost náhradního plněni ■ Znevýhodněni zde obvykle pracuji, i když to firmě zákon neukládá ■ Zákon stanovuie, že firma zaměstnávající nad 25 osob má povinnost zaměstnat min. 4 % zdravotně postižených osob - jinak ukládá povinnost náhradního plněni ■ Znevýhodněni isou zaměstnáváni sporadicky, ie využíváno spiše náhradní plněni nebo finanční úhrada 7. Pracovní smlouw a mzdv ■ Pracovní smlouvy na dobu určitou i dobu neurčitou ■ U znevýhodněných zaměstnanců ie obvykle nižší úvazek ■ V případě, že klient není zaměstnancem a jedná se o sociální službu nebo službu pracovní rehabilitace, sepisuje se dohoda o poskytnuti služby ■ Minimální mzda, případně odměny z prodeje výrobků chráněné dílny ■ Pracovní smlouw na dobu určitou i dobu neurčitou ■ U znevýhodněných zaměstnanců ie obvykle nižší úvazek ■ Mzda odpovídá tržní mzdě na podobném pracovním místě daného regionu ■ Stejné mzdv pro znevýhodněné i neznevýhodněné, případně motivační odměny za odvedenou práci ■ Pracovní smlouvy na dobu určitou i dobu neurčitou ■ Úvazky obvykle plné ■ Mzdový systém firmy nebo smluvní mzdv ' Pracovní smlouvy na dobu určitou i dobu neurčitou ' Úvazky obvykle plné ' Mzdový systém firmy nebo smluvní mzdv II. ZAMĚSTNÁVÁNÍ 8. Etické principv a vnitřní komunikace ■ Zákon neřeší ■ Zřizovatel - obvykle pouze iako „přliemnou atmosféru" ■ Všichni pracovnici mail steiná práva a povinnosti a steiné pracovní příležitosti a postup v práci ■ „Sociál spirit" - podpůrné prostředí na pracovišti ■ Zachováváni důstoinosti ■ Zásadv etického chováni ■ Závazkv nad rámec platné leaislatiw v oblasti ekonomické, sociálni a enviromentálnl ' Stanovuie maiitel firmv 9. Organizační struktura ■ Pracovní teraupeut - náplň práce: pracovní rehabilitace, vypracováváni individuálních rehabilitačních plánů s klientem, sledováni pracovního vývoie klietů + vedoucí dllnv + zadavatel práce + vytvářeni výrobních proaramů jednotlivých dílen a zajištěni ieiich fundováni = 1 pozice zahrnuje vlce náplni práce • Manažer sociální firmv: řidl provoz sociální firmv. výrobní proaram • Koučové: odbornici v oboru, ve kterém sociální firma podniká, řidl a vedou ostatní zaměstnace (znevýhodněné i neznevýhodněné] po profesní stránce (="mistři") • Asistenti (většinou externí): zdravotní nebo sociální pracovnici: mohou působit jako asistenti pro osobv fvzickv postižené nebo pomáhat znevýhodněným při zaháienl práce v sociální firmě, případně řeš! vztahv mezi znevýhodněnými a neznevýhodněnými ■ Organizační struktura v čele s manažery na různých úrovních ' Oraanizačnl struktura v čele s manažery na různých úrovních 01 00 Chráněná pracovní dílna Sociální firma Společensky odpovědná firma Běžná firma 10. Adaptace • Individuální přistup k zaměstnancům, při instruktáži, znázorňováni pracovních postupů, nácviku činnosti, odborný dohled zdravotních a rehabilitačních zaměstnanců, popř. dalších (např. sociálního pracovníka) při zdoláváni psychických bariér, při adaptaci na nové pracovní a společenské podmínky i při odstraňováni sociálních problémů • Systém zaškolováni • Úprava pracovních podmínek a prostředí • Externí psychosociální podpora • Běžné zaškoleni • Běžné zaškoleni 11. Udržení • Není kladen důraz na výkon, pracovní podmínky určeny podle potřeb konkrétních zaměstnanců (např. mohou pracovat 2 hodiny, 2 hodiny nepracovat), ie zde velký prostor pro pracovní, popř. sociální rehabilitaci • Odborné vedeni • Průběžná podpora a úpravy pracovních podmínek a prostředí vzhledem ke specifikům zaměstnanců a iejich znevýhodněni • Cílené snižováni stresu na pracovišti a prevence vyhořeni - psvchohygiena • Motivační složky, benefitv pro zaměstnance • Motivační složky, benefitv pro zaměstnance III. 12 PODPORA profesní rozvoi • Většinou není možný • Pracovní prostředí nabízí všem zaměstnancům podporu, příležitosti a smysluplnou práci. Snaží se o rozumné přizpůsobeni se potřebám zaměstnanců, ale zároveň se snaží o maximální využiti schopnosti a potenciálu všech zaměstnanců • Veřeině deklarovaná podpora profesního rozvoie zaměstnanců • Podporuie dle svých možnosti a vůle maiitele • Podporuie dle svých možnosti a vůle maiitele 13. Spolupráce • Zeiména s ÚP. popř. organizacemi poskytujícími sociálně rehabilitační služby • Externí asistenti, kteří pomáhail zaměstnancům zvládnout přechod nebo asistuji zdravotně (fyzicky) postiženým • ZapoienI sociální firmy do místní komunity - spolupráce se státními institucemi, podnikatelskou sférou, veřejnosti, médii. atd. • Pouze za účelem profitu firmy (obvykle finančního) • Pouze za účelem profitu firmv (obvykle finančního)