Videotrénink interakcí p p pmetoda na podporu komunikace mezi lidmi pvyužívá videonahrávky běžné situace pprovádí mikroanalýzu komunikačních vzorců pje založen na principech úspěšné komunikace pdává nový pohled na problémovou situaci pdává možnosti k úspěšnému řešení problému ptrénink – upevňování nového jednání opakováním p p Východiska VTI p pdobrý kontakt s druhými lidmi je pro dítě p a jeho vývoj životně důležitý pčlověk v každé chvíli dělá to nejlepší, co dovede pkaždá krize je příležitostí ke změně k lepšímu ppozitivní přerámování situace je důležité (hledat co se daří) pvlastní zkušenost je nejlepší učitel (nenabízet hotová řešení, ale zprostředkovat poznání) Postup práce VTI o pnahrávka panalýza videonahrávky pzpětnovazební rozhovor npracovní body e pnahrávka... p n pCyklus cca 3-8 setkání o Čím VTI pomáhá dosáhnout změny? n n nvýběr vhodných momentů z nahrávky – učební pomůcka nanalýza úseku podle p.ú.k. nrozbor těchto momentů s klientem pco dělám dobře pco dělat lépe pco mohu dělat jinak ntrénování nových přístupů p p p V rozboru klient získává: pzpětnou vazbu na své jednání pprostor k přemýšlení o významu svého jednání pro druhé ppoznatky o prvcích úspěšné komunikace ve svém jednání pprostor pro jejich zobecnění a širokém uplatnění ve svém jednání pprostor k doplnění či alternativám svého jednání p (jak mohu ev. situaci zvládnout lépe, jinak) pmožnost zkoušet, trénovat, cvičit si nové prvky pro zdařilou komunikaci pzpětnou vazbu na nové prvky ve vlastním jednání o VTI pomáhá v oblasti: o orodiny opéče o seniory o školství osociálních služeb omanagementu VTI pomáhá řešit otázky v oblasti výchovy a výuky: o oduševní potřeby dítěte odobrý kontakt s dítětem (v němž oběma stranám bude dobře a domluví se) ohranice chování dítěte přijatelnou, ale důslednou formou orozvoj dovedností dítěte osamostatnost a sebeobsluha dítěte odomácí přípravu do školy osociálně – emočními obtíže dítěte oopožděný vývoj ozáchvaty vzteku, dlouhodobý pláč, poruchy příjmu potravy aj. oporuchy chování či hyperkativita ozdravé vztahové prostředí ve skupině/třídě opodpora spolupráce dětí oprevence konfliktů ořešení vzniklých konfliktů (mezi vychovatelem a dítětem či dětmi navzájem) Schéma Interakce p pdítě vysílá iniciativy k rodiči (a naopak) prodič iniciativy přijímá –DŮLEŽITÉ JAK ppozitivní způsob příjmu („ano“ příjem) p epozitivní rozvoj interakce p enaplňuje duševní potřeby dítěte p enapomáhá rozvoji dítěte pnegativní způsob příjmu (žádný či „ne“ příjem) p enegativní rozvoj či rozvíjení interakce p enenaplňování potřeb dítěte –může vést až k deprivaci p esilné negativní iniciativy či vyhasínání iniciativ dítěte o Kvalitní interakce vytváří prostředí: o o o o o o o nkde každé dítě se cítí být přijímáno a respektováno nkde jsou naplňovány (nejen) duševní potřeby dítěte ninidviduální potřeby jsou naplňovány či usměrňovány o (např. úzkostné či výrazně dominantní dítě) nkteré je pro dítě srozumitelné nkteré pomáhá dítěti růst k samostatnosti a autonomii nKteré pomáhá dítěti přijímat druhé nkteré umožňuje tvůrčí spolupráci skupiny nkde hranice jsou dítěti dávány zřetelně, ale pružně a s respektem nkde je vedena zdařilá diskuse nkde je konflikt řešen konstruktivně Duševní potřeby dítěte: pbezpečí, přijetí ppodněty: dostatek ppodněty: srozumitelnost (smysluplnost světa) pidentita: nvím, kdo jsem, co mohu a mám dělat nsamostatnost: přiměřená potevřená budoucnost p pVšechny potřeby se vzájemně ovlivňují a podmiňují. PRINCIPY ÚSPĚŠNÉ KOMUNIKACE o o o o Viz vytištěný přehled o O metodě, kurzech a výcviku VTI viz více na: o o o o www.spin-vti.cz o