bamboo
Muzikoterapie


bamboo
Pravěk


Zvuky, tóny, rytmus  prvním komunikačním prostředkem.
Hudba zajišťuje přežití před vývojem jazyka.

Transformovat prožívanou skutečnost  do zvuků a rytmů (pohybu, obrazu) je základní lidskou
dispozicí.

Pro kořeny lidské kultury příznačná jednota
umění, náboženství a léčitelství.

Jedinečné spojení nacházejí v rituálu.

bamboo
Rituály

ØPomáhají člověku zvládnout skutečnosti, které ho přesahují
ØPřinášejí psychosomatické uvolnění
ØKonstituují jistotu, řád
ØKoncentrují síly, sjednocují skupinu
Ø

rituály

bamboo
Fáze rituálu
1. Fáze – příprava
–Navození koncentrace, zvnitřnění, soustředění na cíl rituálu.
–Hudba zde plní funkci sjednocujícího prostředku.

2. Fáze – realizace vyvolávající žádoucí změnu
–Děje se pomocí zapálení ohně, přinesení oběti, modlitby.
–Tyto formy doprovází bubnování, zpěv a tanec.
–Gradace je vyvolána vrstvením statických hudebních tvarů
–zdroj fyziologické reakce navozující změnu vědomí.

3. Fáze – reflexe
– Rituál je zhodnocen prostřednictvím vyprávění, zpěvem,
– malbou, reliéfem.
– Plní tak funkci psychosociální hygieny -
– umožňuje prožívání v několika rovinách.

bamboo
Rituály starověku
Sumerové provozovali hudbu výhradně k posvátným účelům. Na počest bohů hudby stavěli posvátné
chrámy, kde tyto bohy udržovali v dobré náladě zpěvem a hrou na hudební nástroje.
Egyptský bůh Thot napsal 24 knih o hudbě a vynalezl lyru. Nemocní byli plaveni s hudbou po Nilu.
Féničané provozovali chrámové rituály, při kterých se shromáždilo až 6 tisíc účastníků, kteří
sborově zpívali.
Číňané vytvořili hudebně kosmologickou soustavu a státní úředníci předepisovali vhodnost či
nevhodnost určité hudby pro danou denní nebo roční dobu. Dodržování bylo přísně střeženo.
Indové mají bohyni hudby Saraswatí
Židé – léčení hudbou zaznamenáno v biblické 1 Sam

bamboo
Magické paradigma
Magické paradigma je nejstarším pojetím muzikoterapie.

Víra vyjadřující se v rituálu je považována za významný terapeutický faktor.

Z pravěkého léčení magickým způsobem prostřednictvím rituálů se vyvinula celá řada cílených rituálů
současnosti.

Jsou důležitým prvkem v sociální práci, pastorační práci psychoterapii, pedagogice,

bamboo
Starověké Řecko
Pythagoras a Aristoteles
Koncipují první léčebné metody
Hudba jako prostředník mezi
harmonií vesmíru a lidského ducha.

Platonův etický princip
Navozuje žádoucí psychický stav
hudbou stejného ladění.

Aristotelův katarzní princip
Začíná proces katarze
hudbou opačného ladění.
Aristoteles

bamboo
Matematické paradigma
Je starořeckým pojetím muzkoterpie.

Hudba odrazem kosmického pořádku
–hudba a čísla představují jednotu. Systémy tónů a ladění jsou odvozeny a propočítány z proporcí
přírodních zákonitostí.
–Harmonie představuje jednotu kosmu, lidského ducha a hudby.


Z matematického paradigmatu vychází také nejstarší gregoriánský chorál – jedna z archetypálních
hudebních forem zasahující biogenní strukturu člověka.


Hudba je podle tohoto paradigmatu způrhledněná realita, zpřítomněná účast na univerzu. Vtahuje nás
do života celého vesmíru.

bamboo
Středověk

Svatý Augustin
     Traktát De musica (konec 4. stol.).

Hudba vědním oborem
Sedmero svobodných umění:
–Hudba, gramatika, rétorika,
–logika, aritmetika, geometrie,
–astronomie.
–
O přímem léčení hudbou
     ojedinělé zmínky.
     Roste význam hudby
     v rámci církevních křesťanských rituálů.


Augustin Later

bamboo
Středověký chorál

Gregoriánský chorál
    obecně platnou normou
    liturgického zpěvu
    v římskokatolické církvi.

Antifonář Řehoře Velikého,
     pontifikát 590 – 602.
     Vzorové scholy

Chorál jednotícím prvkem hudby
–„cantus firmus“ (stálý zpěv)
–Sloužil mnoha autorům
–citován skladateli dodnes.

notace

bamboo
Chorál v muzikoterapii
Jednou z „archetypálních“ hudebních forem
zasahující biogenní strukturu člověka.

Probouzí naléhavé asociace a pocity
Obrací člověka dovnitř
Dodává duchovní sílu
Pomáhá soustředění
Uklidňue
Aktivizuje
Harmonizuje
Působí relaxačně





svatováclavský chorál

bamboo
Hudba baroka
Barokní hudební styl je polyfonicky komplexní – všechny hlasy mají svou melodickou linku. Po
melodické stránce je tedy velice bohatý.

V barokní hudbě se dovršil rozvoj vícehlasu a hudba dostala nový rozměr – harmonii.

Polyfonie a harmonie nacházejí své uplatnění v působení na lidskou psychiku a emoce – zobrazují
především vnitřní bohatost a soulad vnitřního života člověka.

Stává se mocným náladotvorným prostředkem.

bamboo
Hudba klasicismu
Hudba klasické éry je ve  vedení hlasů podstatně jednodušší než barokní.Hlavní melodie a její
doprovod jsou jasně odlišeny – homofonie.

Dramatické napětí v této hudbě tvoří konflikt mezi dvěma po sobě následujícími tématy – symfonie.

Zobrazuje tedy nejen soulad vnitřního života člověka, ale výrazněji také konflikty, střety a napětí
v prožívání člověka.

Dramatický ráz hudby klasicismu vrcholí v hudbě Ludviga van Beethovena.

bamboo
Medicínské paradigma
Hudba jako terapeutikum
–Ve středověku začíná být hudba chápána jako stimulující a uklidňující terapeutikum – ve smyslu
jednorázového farmaka.
–Medicínské paradigma hudby počítá s přímým působením  na hormonální a neurovegetativní funkce
člověka.
–
Hudebně-léčebné koncepce 18. a 19. století:
–1. fyzikálně-fyziologická: zvukové vlny působí na nervy, což vyvolává otřes celého organismu, tak
vzniká léčebná reakce. Afekty vznikají až v důsledku tohoto procesu a nejsou důležité.
–2. psychofyzilogická: hudba působí na duši, v níž vzbuzuje afekty a vášně, jejichž důsledkem jsou
hnutí nervového systému, jejichž důsledkem je léčebná reakce.

bamboo
Hudba romantismu
Romantismus evokuje fantazii, spontánnost a citovost.

Romantické nazírání světa:
–subjektivnost výrazu,
–podřízení formálních hledisek tvorby stránce obsahové
–příklon k fantazijním látkám (pohádky, exotické příběhy, mýty, pověsti).

Pro MT je důležité především úsilí romantických autorů o hlubokou emocionální účinnost  hudebního
vyjádření.
Hudební vypravěčství – díla vyjadřují konkrétní obsah.
Programní hudba - poetická myšlenka zde určuje nejen obsah díla, ale i jeho vnější podobu a formu.

bamboo
Psychologické paradigma
Hudba jako terapie

–Dosáhla rozvoje ve 20. století – po 2. světové válce
–
–O fyziologické reakci člověka rozhoduje to, jaký význam připisuje hudbě, kterou slyší – specifický
vztah posluchače k této hudbě.
–
–Fyziologický a psychický účinek hudby spolu souvisí
–
–Hudby se užívá nejprve
k redukci napětí
k vyvolání určitých emocí s cílem umožnit komunikaci nebo prohloubit zážitky a sebepoznání.

bamboo
Výběr skladeb
Výběr skladeb pro receptivní MT závisí na
•        druhu klientovy specifické potřeby
•        na věku klienta
•        na povaze a fázi onemocnění klienta
•        na předběžné hudební zkušenosti klienta
•        na záměru MT lekce
Neexistuje všeobecně platný receptář.

bamboo
Přehled zdrojů pro MT
•
•Vážná hudba se užívá nejčastěji. Mělo by jít o hudební formy beze slov Logický význam textu
snižuje bezprostřednost emocionálního zážitku.

•Lidová, taneční a jazzová hudba. Některé skladby a žánry mají „paměťnický“charakter, jsou
připomínkou milých chvil z minulosti.
•
•Exotická hudba, pokud je původní, může dobře sloužit k prožitku zvukového okouzlení, vytržení ze
stereotypu do jiného světa, do nového prostoru. Pro tuto hudbu je typická
ustálenost,nedramatičnost.
•
•Meditační hudba,. Často má formu elektroakusticky hrané romantické hudby či pop music se
simulovanými přírodními zvuky. Cílem je zharmonizovat psychiku, zklidnit dech, zpomalit tep srdce,
zpomalit frekvenci mozkové činnosti.
•
•Meditační hudba vyznačující se jednoduchou písňovou formou, opakující se nápěv doprovázený jemnou
hudbou nástrojů (Mantry, zpěvy Taize).