Rozhovor > Výběr osobnosti n nPodle cíle rozhovoru – kompetentní osoba v daném oboru. n nČlověk s vlastní vizí, projektem, s osobním zaujetím pro svou práci v sociální oblasti. n nOsobnost s vlastní zkušeností – alespoň 3 roky pracuje v daném oboru. n nČlověk schopný formulovat své názory, přesvědčení, zkušenosti. n nOtevřený ve sdílení o sobě, o své motivaci, o svém zázemí pro tuto práci. > Příprava na rozhovor n nRozhovor si domluvím předem, pokud možno na klidném místě. n nInformuji dotyčného o účelu a tématu rozhovoru. n nPokusím se vyjádřit, proč mne zajímá právě jeho osoba . n nPřipravím a vyzkouším si diktafon. n nK rozhovoru přijdu s podrobně připravenými a napsanými otázkami. nZasílat otázky dopředu není nutné – pouze na výslovnou žádost (spontánnost, bezprostřednost). n n > Příprava otázek k rozhovoru n1. Zjistím si co nejvíce předběžných informací n o dotyčném. n n2. Ujasním si, co je cílem rozhovoru n a zapíši si všechny otázky, které připadají v úvahu. n nPokud je cílem rozhovoru vytvořit portrét osobnosti, n ptáme se na vše, co souvisí s osobou portrétovaného, n na problematiku daného oboru se ptáme n jen pokud bezprostředně souvisí s osobou portrétovaného. n n3. Vyloučím otázky, na které je odpověď pouze ANO/NE n a ukončují tak dialog. n n > Příprava otázek k rozhovoru n4. Zařadím podněcující otázky, které dávají možnost rozvést hovor: nJaký je váš názor na… nJaká je vaše představa o… nJaký je váš postoj k … nMohl byste jmenovat další důvody… n n3. Přidám otázky, na které potřebuji znát odpověď n aby rozhovor charakterizoval dotyčného dostatečně konkrétně n aby podával celistvý obraz osobnosti dotyčného. n n n4. Otázky seřadím do logického celku nnejprve obecnější a méně osobní otázky npotom otázky týkající se zkušeností a zážitků, více osobní nnakonec otázky týkající se konkrétních údajů n > Zásady vedení rozhovoru n1. Získat důvěru svým vystupováním nkompetentní otázky nnaslouchání, empatie n n2. Odpovědi sledovat kriticky nOdpovídá mi dotyčný skutečně k věci? nDozvídám se to, co jsem chtěl vědět? nJe odpověď dostatečně srozumitelná? n n3. Nespokojit se s první odpovědí ndoptat se na podrobnosti, nrekapitulovat výpovědi, abych si ověřil, zda jsem správně rozuměl. nPokud jsem věc správně pochopil, říkáte… nAsi jsem ne zcela dobře pochopil, proč v této souvislosti hovoříte o… n n > Zásady vedení rozhovoru n4. Vracet se k tématu nNebát se slušnou formou přerušit dotyčného, pokud odbíhá od tématu a vrátit na stůl původní otázku. nZeptat se na stejnou otázku jiným způsobem n Původně: Jaké to má klady? Opět: Má to nějaké zápory? n n5. Rozvíjet nové informace a pohledy. nDoptat se na ně může být přínosnější, než trvat na původních otázkách. n n6. Skromná polemika přidá rozhovoru na zajímavosti. nNapř: Ale já jsem si doposud vždycky myslel, že… nNěkteří lidé pracující ve stejném oboru tvrdí, že… n n n > Technika rozhovoru nPostupujeme v následujících krocích: n1. nastolíme problém n2. položíme jasnou otázku n3. aktivně nasloucháme, díváme se na n dotazovaného n4. rekapitulujeme, doptáváme se n5. vytvoříme můstek k další otázce > Přepis rozhovoru nPřepis rozhovoru nesmí zkreslovat informace, ale je možné jej stylisticky upravovat a zkracovat. n nMluvnické chyby opravujeme - otrocky přesný přepis může dotyčného poškozovat. n nNeupravuje se to, co dobře charakterizuje osobnost dotyčného a specifika jeho vyjadřování. n nJe možné zpřeházet odpovědi, střídat kratší a delší, vytvořit gradaci, rytmus. n nDůležitá je grafická úprava rozhovoru: otázky uvádíme tučným písmem, odpovědi začínáme na novém řádku. > Portrét nFormální členění nTitulek - charakteristický pro danou osobu nUpoutávka: 2 – 3 věty vyzdvihující, čím je osoba významná nTři až čtyři kapitoly s mezititulky nPřehled životopisných dat nObsah nDůležité životní a pracovní okolnosti nŽivotní a pracovní zkušenosti a zážitky nCitace z rozhovoru (přímé, nepřímé) nPoselství, které dotyčný předává (prací, životem, ve vztazích) > Portrét nLogické rozvržení textu nPodle oblastí činnosti, jimiž se zabývá nPodle cílů, které si klade nPodle vztahu k práci, vztahů ke klientům, ke kolegům nVyhnout se popisnému životnímu sledu n – portrét není životopis! n nDoporučení: n Využít všeho osobitého, barvitého, jedinečného, neobvyklého, překvapujícího k dokreslení sdělovaných fakt n n > Otázky pro sociálního pracovníka nNíže uvedený seznam otázek je obecnou nabídkou, kterou je třeba pro konkrétního sociálního dopracovat tak, aby otázky odpovídaly konkrétní osobnosti a její pracovní a odborné specializaci. > Sociální pracovník n1. Otázky na motivaci k dané práci nCo Vás přivedlo na myšlenku začít s touto prací (založit OS atd.) nMotivoval Vás k tomu nějaký osobní zážitek, osobnost, rodina, studium? nČemu jste se věnoval předtím, proč jste to opustil? > Sociální pracovník n2. Otázky po nárocích, jaké klade práce na osobnost nJaké nároky na Vás tato práce (tento styl práce) klade? nCo potřebuje člověk k tomu, aby mohl tuto práci vykonávat? nCo považujete na této práci za nejtěžší? nCo bylo těžké na začátku, co teď? nCo vás nejvíc rozzlobí? nJe při této práci potřeba pracovat v týmu? nJaká úskalí má pro vás týmová práce? nMění vás v nějakém směru tato práce? > Sociální pracovník n3. Vztahy s klienty nCo především chcete dát svým klientům? Co podle vás nejvíce potřebuji? nJak pomáhat lidem a nebrat jim jejich kompetence? Máte na to nějaký recept? nJak prožíváte vztahy ke klientům? Dávají vám něco, nebo jen berou? nMáte osobní vztah k některým klientům? nVáš nejsilnější zážitek při práci s klienty? nMění člověka nějak denní kontakt s klienty (s postižením, s umírajícími…)? nMusíte nějak měnit svůj životní styl, svoje zvyky? > Sociální pracovník n4. Zázemí pro práci nZažil jste nějaké krize či syndrom vyhoření? nJak se mu bráníte, jak odpočíváte? nStíháte se věnovat vedle své práce i jiným zájmům? Pomáhají vám nějak ve vaší práci? nKde nacházíte pro svou práci oporu? nSpojujete svou práci také se svým životním přesvědčením? nS vírou? nCo považujete v životě za nejdůležitější? nJe pro vás křesťanství inspirující? V čem? nJste spokojen s životním stylem jaký vedete? Co je pro něj charakteristické? Něco v něm postrádáte? nJak vypadá váš den? > Sociální pracovník n5. Minulost nKde a kdy jste se narodil/a? nKoho z Vás chtěli mít rodiče? nČím jste chtěl/a být vy? nMáte nějaký osobní vzor? nJsou lidé, kteří vám v životě nejvíc pomohli nebo vás nejvíce ovlivnili? Můžete říct, kteří? nZákladní informace o studiu. n6. Budoucnost nO co usiluje do budoucna? nJe něco, z čeho máte obavy? nJe něco Vaším velkým snem? > Práce v hodině nVytvořte alespoň pět otázek specifických pro: nPracovníka azylového domu pro bezdomovce nRomského asistenta nStreetworkera nOšetřovatelku v hospici nVězeňského faráře nUčitelku ve třídě integrující děti se spec.potřebami nMatku pečující o osvojené děti v náhradní rodině nOsobního asistenta vozíčkáře > Domácí úkol nPřipravte 7 otázek pro spolužáka. n Téma rozhovoru zvolte z jedné z těchto oblastí: nVýchova dětí nVíra a náboženství nVstup do manželství nPartnerské vztahy nVztahy mezi generacemi nRozhovor zaměřte na názory, postoje a vlastní zkušenosti spolužáka, nikoli na jeho znalosti. n >