T123 Úvod do filosofie – Ondřej Fischer Rozsah: 1/1. 2 kr. Ukončení: kz. Semestr: letní. Studijní obory: SPT (Dis.Jabok) a PSP (Bc.ETF). Forma: prezenční Pojetí výuky Šest bloků kurzu se sestává z úvodní společné přednášky a ze semináře (pro prez.studium), ve kterém se bude pracovat po skupinách (A,B,C) s texty. Cíl Kurz je zaměřen na využití filosofického myšlení v pomáhající praxi. Cílem je p ředstavit vybrané disciplíny filosofie mající spojitost se studiem teologie a sociální práce a přiblížit základní přístup filosofického myšlení za pomoci četby vybraných textů ve třech rovinách: - dějinné - metodicko-kritické (analytické uvažování, kritika, metodická skepse, ctění předpokladů, rozlišení fenoménu o od podstaty, subjektu a objektu) - oborově obsahové (znalost základních pojmů, jmen a klíčových myšlenek vybraných filosofických oborů) Tématické bloky výuky 1.Základy filosofického (logického) myšlení a úvod 2.Poznání 3.Politická filosofie 4.Metafyzika 5.Estetika 6.Antropologie Termíny výuky po skupinách: Skupina A Skupina B Skupina C Přednáška 1.3. p1 1.3. p1 1.3. p1 Myšlení Seminář 4.3. s1 4.3. s1 4.3. s1 Myšlení Přednáška 8.3. p2 8.3. p2 8.3. p2 Poznání Seminář 11.3. s2A Poznání Seminář 15.3. s2B Poznání Seminář 18.3. s2C Poznání Přednáška 5.4. p3 5.4. p3 5.4. p3 Polit.filosofie Seminář 8.4. s3A Polit.filosofie Seminář 12.2. s3B Polit.filosofie Seminář 15.4. s3C Polit.filosofie Přednáška 19.4. p4 19.4. p4 19.4. p4 Metafyzika Seminář 29.4. s4A Metafyzika Seminář 17.5. s4B Metafyzika Seminář 20.5. s4C Metafyzika Přednáška 24.5. p5 24.5. p5 24.5. p5 Estetika Seminář 27.5. s5 27.5. s5 27.5. s5 Estetika Přednáška 31.5. p6 31.5. p6 31.5. p6 Antropologie Seminář 3.6. s6 3.6. s6 3.6. s6 Antropologie Průběh Předmět se skládá z cyklu přednášek přibližující příslušné filosofické obory důležité pro další studium filosofických aspektů pomáhajících profesí, a z cyklu seminářů, ilustrujících témata zmíněná na přednáškách na vybraných textech. Přednáška - představení konkrétního filosofického oboru v kontextu tématickém i historickém (předmět, metoda, užití ) -vysvětlení hlavních pojmů tématu - rekapitulaci hlavních bodů a myšlenek důležitých pro přípravu ke zkoušce, upřesnění a doplnění studijní literatury - zadání seminárních textů a návod pro písemnou přípravu textu k semináři Seminář - je doplněním a prohloubením některých aspektů zmíněných na přednášce - je prostorem pro hledání, formulaci a výměnu kritických poznámek na dané téma - je příležitostí pro prezentaci některých zpracovaných zadaných seminárních textů Klasifikovaný zápočet udělen při splnění kritérií: - docházka na semináře min 75% (pouze pro prezenční studium), - zpracování dvou seminárních textů a odevzdání do odevzdávány v den před konáním semináře (pro prezenční studium) nebo v termínu konání druhé konzultace (pro komb.studium). V případě úspěšné prezentace prvního ze zpracovaných textů na semináři (prez.studium) již není třeba odevzdávat druhý text v termínu. Pozdní odevzdání zpracovaného seminárního textu obnáší povinnost zpracovat k zápočtu pět seminárních textů z dalších témat. - odevzdat do odevzdávány stručnou recenzi (rozsah 1-2 NS) na min. 50 stran přečteného neučebnicového filosofického textu týden před konce výuky (resp. před konáním testu pro komb.studium) - úspěšně splnit a obhájit test (možnost výběru otázek, předpokládá se rozšíření znalostí vybraných témat). K pohovoru nutno dodat vytištěné všechny dříve odevzdané (i opoznámkované) texty. Uznávání zkoušky Pro studijní obor SPT: ne více než pět let stará zkouška z předmětu úvodu do filosofie Jaboku nebo obdobně zaměřené VOŠ, nebo ekvivalentního předmětu v bakalářském studijním programu. Pro studijní obor PSP: nejvýše 10-let stará zkouška, pokud hodnocení předchozí zkoušky odpovídá stupni bak.studia (A-E). V ostatních případech podléhá uznání zkoušky individuálnímu posouzení vyučujícím. Obecný námět jak zpracovat vybraný text jako přípravu na seminář Přečíst zadaný článek ve světle přednášky nebo vlastního studia příslušného tématu. Zpočátku bude třeba i vícekrát.Vypsat si pro sebe hlavní body článku a postup argumentace. Tyto v úvodu přípravy stručně souvislým textem svými slovy představit. Zaměřit se na zadaný námět k úvaze nebo na zadanou otázku a kriticky ji zpracovat, případně si konkrétní námět zvolit. Odkaz na myšlenku jiného autora (filosofa?) je vítaný. Je třeba zaujmout kritický postoj k myšlenkám uváděným v článku (a uvést je!). Rozsah: cca 1 normostránka A4 (1800 úhozů vč.mezer), (max. 2 NS, min ¾), jednoduché řádkování, 12, okraje max. 2,5cm. Uvést jméno, ročník, obor, téma, datum semináře, email. Odevzdaná práce musí být autentická a veškeré citace musí být přiznány. Plagiát (nepřiznané citace) jsou sankcionovány ztrátou řádného termínu zápočtu a/nebo návrhem na disciplinární postih. Doporučená literatura Obecné úvody. *Fischer a kol. Úvod do filosofie. Praha: JABOK, 2008,2010. *Leissmann, K; Zenaty, K. O myšlení. Olomouc : Votobia, 1994. (zvlášť vhodné) * Popkin, R. H. Filozofie pro každého. Praha : Ivo Železný, 2000. *Bocheňski, J.M. Cesty k filosofickému myšlení. Praha, Academia, 2001. Pieper, J Co znamená filozofovat? Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007 Blecha I. Filosofie. Základní problémy. Olomouc: Fin, 1996 (i novější) Raeper. W.; Smithová L. Úvod do světa idejí. Praha : Vyšehrad, 1994. (pouze jako úvod) Scruton R. Průvodce inteligentního člověka filosofií. Brno:Barrister&Principal, 2003.ISBN 80-85947-91-9 Weischedel, W. Zadní schodiště filosofie. Olomouc: Votobia, 1993. Anzenbacher, A. Úvod do studia filozofie. Praha : SPK, 1990. (náročnější na srozumitelnost) Některá speciálně zaměřená díla Selucký, Oldřich: Logika pro střední školy, Fortuna 1995 Cole P Filozofie náboženství. Praha: Portál, 2004. (zejména úvodní kapitoly) *Sousedík, P. Logika pro studenty humanitních oborů. Praha : Vyšehrad, 1999. Tugendhat E., Wolf U., Logicko-sémantická propedeutika. Vimperk. Petr Rezek, 1997. (náročné) Tichý P, O čem mluvíte? Vybrané statě k logice a sémantice. Praha: Filosofia, 1996. (náročné) *Pelegrin J. Filosofie a jazyk. Praha : Triton, 2003. (náročné, ale přístupné) Sobotka. Descartes a metafyzika. in René Descartes Uvahy o první filosofii.Praha: Svoboda 1970, str.7-22. Kratochvíl Z. Mýtus, filosofie, věda I.a II. Praha: Jůza a Jůzová, 1993 Výběr z primární literatury *Descartes R, Úvahy o první filosofii. Praha : Svoboda, 1970. Heidegger, M. O pravdě a bytí. Praha : Vyšehrad, 1971. Co je metafyzika. OIKÚMENÉ, 1993. Platon. Symposion. Praha : OIKÚMENÉ, 1993. Kant,I. Prolegomena. Praha : Svoboda, 1972. Jaspers, K. Filozofická víra. Praha:Oikoumené,1994,48-69.Úvod do filozofie. Praha: OIKÚMENÉ,1996,9-13 Scheler O studu Praha : Mladá fronta, 1993 Hume, D. Zkoumání lidského rozumu. Praha: Svoboda, 1972 Pro historický kontext *Tretera, I. Nástin dějin evropského myšlení. Praha : Paseka, 1999. Gaardner J. Sofiin svět. Praha: Albatros, 2002 *Störig, H. J. Malé dějiny filozofie. Praha : Zvon, 1991. Témata přednášek a seminářů Ke každému z témat je možno čerpat z publikace Fischer a kol. Úvod do filosofe, JABOK, 2008 Uvedené texty, není-li stanoveno jinak, se odkazují na publikaci Leissmann, K; Zenaty, K. O myšlení. Olomouc : Votobia, 1994, prezenčně k dispozici v knihovně Jaboku. Je třeba respektovat doporuční ke studiu při každé přednášky. Níže uvedené informace jsou pouze orientační.. 1. blok: Úvod do filosofie a základů logického myšlení K čemu je filosofie a některá její pojetí, ve vztahu k náboženství a teologii. Výroky, soudy. Negace výroků. Postup argumentace. Důkazy. Definice Literatura ke studiu: K pojetí filosofie: Bochenski str.18, Liessmann str. 7-19, 55-66, Popkin 7-15, Cole 9-10, Scruton 9-20 K úvahám o myšlení: Selucký (30-114), Sousedík 9- 33, Liessmann 30-47, Popkin 300-346, Cole 10-16, Bochenski 43 Příklady seminárních textů - k úvodu do filosofie: Jaspers. Filozofická víra 48-69. Sokol, J., 1996, Malá filosofie člověka, Str.9-11: Lobkowicz, M., „O víře a filozofii osobně“,Teologické Texty 3/99, Str. 87-89; Liessmann – úvodní dialog a s. 9; Adorno (in Liessmann), Bloch (in Liessmann), Giorgio Colli (in Liessmann); - k základům logického myšlení: Selucký (in Fischer), Selucký "O myšlení odpudivě" (30- 31), Wittgenstein (Logika a svět in Liessmann), Kutschera (in Liessmann), Co to filozofie je? (Pelegrin) Příklady otázek k seminárním textům (další v textech na přednáškách). Jak chápe Wittgenstein logiku a svět? (Logika a svět in Liessmann); Je filosofické myšlení zvláštním druhem myšlení? (text dle Vašeho výběru). Rozlišit negaci složených výroků, kvantifikátory ve větě obecné a konkrétní, negativní a pozitivní. Způsoby definování. 3-4 logické zákony. 2. blok: Poznání - Epistemologie Seznámení s pojmem epistemologie. Smysl filosofické otázky po poznání. Předběžné formulace některých základních epistemologických otázek. Epistemologie jako filosofická disciplína z historického pohledu. Různé podoby problematiky poznání (Platón, Descartes, Kant) až v 19.stol. (Německo) jako novokantovská reakce na idealistickou a přírodovědně-filosofickou spekulaci. Literatura ke studiu: Zakladatelé myšlení, Platón, Aristotelés, Augustinus (zvl. studie od R..M Hare), Svoboda, 1994. Sobotka, M., Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela, Filosofia, 1994. Benyovzsky, L., Filosofická propedeutika, Sofis díl I. (1998), díl II. (2001) Příklady seminárních textů: Euthyfrón (5d-7b) - Ústava, V. kniha, 475-480, 507b-518b (úsek obsahuje tři podobenství, která možno vyložit jednotlivě, příp. propojit, např. Ústava, podobenství o úsečce 509d – 511e) Descartes (I. Meditace) Příklady otázek k textům: V čem spočívá význam Descartova pojetí sebevědomí? Jak se liší ontologická struktura jsoucího u Platóna od struktury, kterou zakládá Descartova metodická skepse? Jaké problémy vyplývají z Descartova rozlišení tělesné a duševní substance? V čem spočívá rozdíl mínění a vědění u Platóna? 3. blok - Politická a sociální filosofie Literatura. např. Popkin 86-132, Liessmann 156 -169 a 323-335. Některé příklady možných seminárních textů: Arendtová,H. Co je svoboda? In: Krize kultury (Čtyři cvičení v politickém myšlení), výbor z knihy Mezi minulostí a přítomností, Praha 1994, s. 77-78. Hobbes, T. Leviathan neboli o podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského. Mellantrich Praha 1941, s. 201-205. Příklady otázek: Je nějaký rozdíl mezi politickou filosofií a politologií? Jaký je rozdíl mezi legalitou a legitimitou politické moci? Jak může být „legitimizována“ politická moc s výjimkou voleb? „legitimní“ a „legitimismus“. Význam slova „oikos“ – dům, domácnost, hospodářství; spojení ekonomiky a politiky. 4. blok: Metafyzika Problém meta-fysiky jako ústřední problém západní filosofie. Tři vzorové modely metafysiky (Aristoteles: „první filosofie“, Kant: nepřípustné poznání překračující zkušenost, Heidegger: zapomenutost bytí, ztráta ontologické diference. Literatura ke studiu: Anzenbacher: Arno: Úvod do filozofie, SPN Praha 1990, kap. 3. „Skutečnost“, ss. 75-120; příp. kap. 7.2 „Filozofická nauka o Bohu“, ss. 273-289 Příklady seminárních textů: Parmenidés – filosofická báseň, zlomky B1-8, Platón – podobenství (jeskyně, slunce) z Ústavy, Aristoteles – první kniha Metafysiky, Kant, Immanuel – úvod ke Kritice čistého rozumu; Heidegger, Martin: Co je metafysika? – vlastní práce z r. 1929; Příklady otázek k seminárním textům a otázky: Porovnání podobenství o slunci a o jeskyni; Co je základním kritériem metafysiky dle Kanta? – doložit z textu; Smysl symbolu stromu k pochopení role metafyziky; Platónovo pojetí ideje; Aristotelovo rozlišení příčin; věc v možnosti a věc v uskutečnění; látka a forma; Heidegger a interpretace skutečnosti s ohledem na bytí. 5. blok - Estetika Definice: estetika, pravda, krása, umění. Umělé a přirozené. Vztah umění a krásného. Estetické podle Kanta. Estetika a teologie. Rozlišení subjektu a objektu; subjektivistického a objektivistického pojetí umění (hodnoty). Pojetí krásna - Platón, Kant, Hegel, Nietzsche, Baudelaire. Literatura ke studiu: Liessmann 98-113, Scruton 115-125, Anzenbacher Některé příklady možných seminárních textů: Scruton - str.115 (hudba), Adorno (in Liessmann), Baudelaire (in Liessmann), Gadamer (Aktualita krásného), Platón (Faidros) Příklady otázek k úvaze nad texty: Je krása pouze ta, která je uměle vytvořitelná? (Baudelaire in Liessmann). Co je smyslem hudby? (Scruton) Co je to vkus a jak ho užíváme? (Kant in Baudelaire). Jaký je rozdíl mezi uměle a přirozeně krásným? (Hegel in Liessmann). Rozdíl subjektivistického a objektivistického (realistického) přístupu k hodnotám. Obecné a konkrétní. 6.blok: Antropologie Svět, člověk, tělo, duše. Privilegovaný fenomén. Fenomenologický přístup, existencialistický, personalistický oproti metafyzice a ontologii. Člověk - různá pojetí. Zvíře a odlišnost od člověka. Metoda tázání se po člověku. Literatura: Anzenabcher, Liessmann 170-186, Scruton 81-91 (svoboda), 105 – 113 (Sex), 49-60 (Osoba), Coreth Co je člověk. Některé příklady možných seminárních textů: Liessmann 170 (dialog ), Scruton 81-91 (svoboda), Scheler (O studu), Bergson (Komično in Liessmann 341), Sartre (Existencialismus je humanismus), Jaspers (Filosofická víra). Příklady otázek k textům: Je postavení člověka ve světě zvláštní? (např. Scheler in Liessmann). Je role práce nezbytná pro celkový pohled na člověka? (např.Marx in Liessmann). O čem může vypovídat slabost člověka? (např.Gehlen in Liessmann). Je vůbec možné nějak vysvětlit smrt?(Macho in Liessmann) (nebo...vysvětlit sex? Scruton). Role studu (Scheler) Poznámky ke zpracování seminárního textu jako přípravy na seminář Odpověď musí být podložena dostatečné přesnou, ale kritickou interpretací zadaného textu. Je třeba čitateli jasně sdělit, co autor textu tvrdí. Důraz je třeba klást na hlavní myšlenky a postup argumentace. Tyto náležitě vysvětlit. Je třeba vysvětlit, jak chápete zadanou otázku či námět a naznačit v jakém smyslu budete nad otázkou uvažovat, a jakou metodou odpovědi zvolíte. Zaměřit se pouze jeden úzký aspekt a vycházet z nastudovaného materiálu,případně dalších, které je třeba přiznat. Podat důvody, o které se vaše odpověď na zadanou otázku opírá. Vhodně volený konkrétní příklad vždy pomůže. Doporučuje se citovat příslušnou myšlenku; tu ale vždy vysvětlit. Je třeba dobře důsledně vysvětlit každou myšlenku. V závěru shrňte svoji odpověď.