PŘÍPRAVA KE ZKOUŠCE/ZÁPOČTU – ÚVOD DO FILOSOFIE Ke zkouškovému/zápočtovému pohovoru přinést (a také umístit do odevzdávárny na ISu): - zpracované dva seminární texty formou kritického pojednání, které jste odevzdali v řádném termínu a který jste dostali v obvyklém případě zpět opoznámkovaný s výslovnou výzvou k dopracování či spíše s výzvou k zamyšlení se nad některými aspekty práce (pro kombinované studium jeden text, byl li odevzdán na druhé úterní konzultaci (8.3.2011). Texty mohou být námětem ke zkušebnímu pohovoru. - vypracovanou recenzi (cca 1NS) na přečtené dílo či jeho část. K písemnému testu (45 min) je třeba: - Znát základní fakta mající vztah k jednotlivým tématům. Rozsah a příklady těchto témat a otázek jsou rámcově uvedeny v osnově k přednášce ke každému tématu (sylabus přednášky) a mezi probíranými tématy v učebnicí Úvod do filosofie a příslušnými prezentacemi. Konkrétní pojmy lze studovat i z jiných učebnic a textů (Liessmann,Zenatý apod.) Tyto znalosti je třeba využít při stručné a věcné odpovědi na jeden ze dvou nabídnutých souborů otázek v testu. - Mít promyšlené souvislosti vybraných probíraných seminárních textů tak, aby bylo možno odpovědět na jednu z šesti možných otázek. Otázky vždy bude nějak souviset s probíranými texty a tématy; způsob zpracování zvolené otázky bude záviset na textech a znalostech, ze kterých bude pisatel schopen čerpat oporu pro své odpovědi. Lze využít i jiné než probírané texty, nakolik se lze o ně argumentačně opřít a s jejich pomocí dojít k odůvodněné odpovědi tak, aby co nejpřesněji vystihovala položenou otázku. Odpověď tedy bude vždy odpovídat pohledu pisatele a bude zdůvodněna odkazy na jinde nastudovaná fakta. Tím student prokáže schopnost se orientovat v nastudované problematice. Rozsah práce je dán časovým limitem (bývá v rozsahu 1 stránky). - Níže jsou příklady testů, které však mohou mít v reálné situaci jinak položené otázky. Ústní pohovor má formu stručné obhajoby práce v semestru i v testu, nakolik to zkoušející nebo zkoušený v rámci omezeného času zkoušky uznají za vhodné. Hodnocení (jen orientační) Test – obsahová část 8-20 Test – esejová část 10-30 Seminární text(y) 0- 20 Recenze 0-10 Ústní část 0-20 A 85-100, B 70-85, C 60-70, D 59-50, E 49-45 Úvod do filozofie - zkouška Obory: SPT, PSP . JMÉNO: ............................ Datum: . I. VYBERTE JEDEN ZE DVOU SOUBORŮ OTÁZEK. STRUČNĚ A VÝSTIŽNĚ ODPOVĚZTE NA VŠECHNY OTÁZKY VYBRANÉHO SOUBORU. Soubor A 1. "Všechny studentky se zajímají o sociální práci. Já jsem studentka, a tedy se zajímám o sociální práci." Je tento závěr vždy - nutně - pravdivý, nebo může být jen někdy pravdivý? O jaký způsob úsudku jde? 2. V čem spočívá rozdíl mezi Heideggerovým metafyzickým pohledem na předměty a Aristotelovým pohledem na předměty metafyzického zkoumání? 3. Co je to "fenomén" (jev) a co je věc "o sobě"? 4. Je se liší pojetí politiky u Hobbese od Arendtové? Uveďte jeden charakteristický rys. 5. Soubor B 1. Bytí je a nebytí není. Jak toto tvrzení nejlépe vyložit? 2. Negujte (popřete větu): Žádný ze studentů dnes není připraven. 3. Jak se liší v chápání hodnoty krásna Paltóna a Nietzscheho? 4. Dejte příklad předvědění a uveďte jeho význam. II. ZVOLTE JEDNU OTÁZKU. ODPOVĚZTE FORMOU PROMYŠLENÉ 5. A SROZUMITELNÉHO POJEDNÁNÍ. DBEJTE, ABY BYLA VAŠE ODPOVĚĎ ZDŮVODNĚNÁ A PROKÁZALA ZNALOST ZVOLENÉ PROBLEMATIKY. 1. Proč Heidegger asi považoval metafyziku za kořeny, skrz které proudí živiny do stromu filozofie? Mohli bychom pro vyjádření jeho myšlenky dneska použít např. symboliku betonové stavby a jejích základů? Vysvětlete. 2. Když někdo nepovažuje krásu hor za umělecky krásnou, znamená to, že neví, co je hezkého? Vysvětlete a doložte svůj názor odkazem na některého myslitele. 3. Jak se liší zdůvodnění zodpovědnosti svobodného člověka u některých dvou filosofů? 4. Co to je předporozumění? Ukažte svou odpověď jako prakticky důležitou v oblasti sociální práce buď s ohledem na poznání, nebo na antropologii. 5. Čeho chtěl Descartes svou úvahou "cogito ergo sum" dosáhnout? A podařilo se mu to? 6. Jakou může smích, pláč nebo jiný lidský projev posloužit při odpovědi na otázku co je člověk? Doložte odkazem na některého filozofa. Rozsah odpovědí je dán časovým limitem 45 minut. Otázku číslo II. Vypracujete na druhou stranu tohoto zadání. Úvod do filozofie - zkouška Obory: SPT, PSP JMÉNO: ............................ DATUM: _____ I. VYBERTE JEDEN ZE DVOU SOUBORŮ OTÁZEK. STRUČNĚ A VÝSTIŽNĚ ODPOVĚZTE NA VŠECHNY OTÁZKY VYBRANÉHO SOUBORU. Soubor A 1. Negujte (popřete) výrok: Všichni cizinci jsou zloději. 2. Co to je látka a forma? Který z filosofů tyto termíny především použil? 3. Co to je „kopernikánský“ obrat ve filozofii poznání? Kdo tento termín používá? 4. V čem spočívá podstata krásna, v člověku nebo v nějaké danosti věci? Zvolte jednu z alternativ, doložte příkladem filosofa. Soubor B 1. Dejte příklad výroku, který je výsledkem induktivního uvažování. Doložte, proč by takový výrok mohl být nesprávný. 2. Co to je ARCHÉ a jak je nejlépe vyložit. Bere v úvahu pozici pozorovatele? 3. Jaký je rozdíl mezi filozofickou indukcí a dedukcí? Dejte příklady. 4. Jaké jsou čtyři hlavní Kantovy otázky, kterými charakterizuje oblast filozofického zkoumání? II. ZVOLTE JEDNU OTÁZKU. ODPOVĚZTE FORMOU PROMYŠLENÉ A SROZUMITELNÉ ESEJE. DBEJTE, ABY BYLA VAŠE ODPOVĚĎ ZDŮVODNĚNÁ A PROKÁZALA ZNALOST ZVOLENÉ PROBLEMATIKY. 1. Porovnejte mezi sebou dva pohledy na roli politické svobody. Doložte odkazem na dva autory. 2. Co je smyslem metafyziky? Doložte s odkazem na Hérakleita, Platóna nebo Aristotela, nebo jiného pozdějšího filozofa. 3. Co je krásné? Ryzí autenticky žitý život se všemi lidskými těžkostmi, nebo dokonalý platónksý ideál krásy a pohody, jak jej znázorňují např.romantické obrazy? Doložte. 4. Porovnejte mezi sebou dvě pojetí člověka jako svobodného jedince v pojetí některého z filozofů. Existuje nějaká souvislost jejich pojetí svobody se zodpovědností. 5. Když Descartes během své úvahy došel k závěru, že když myslí, tak je, čeho se snažil svou úvahou dosáhnout? A podařilo se mu to? 6. Co to je předvědění? Vysvětlete tento termín a jeho význam, včetně praktických příkladů a odkazu na filosofa, který na něho odkazuje. Rozsah odpovědí je dán časovým limitem 45 minut. Otázku číslo II. Vypracujete na druhou stranu tohoto zadání.