Charakteristika studijního předmětu – Název studijního předmětu Sociální práce s rodinami č. S301 Typ předmětu P Dopor. ročník / semestr 3/LS Rozsah studijního předmětu 32 hod. za týden 2/0 kreditů Jiný způsob vyjádření rozsahu Rozsah v semestrech 1 2 Způsob zakončení KZ Forma výuky přednáška Další požadavky na studenta Vyučující PhDr. Vladimír Mašát Osnova po jednotlivých blocích ev. týdnech výuky, příp. stručná anotace předmětu Téma tohoto přednáškového cyklu je soustředěno na praktické kroky hodnocení kvality péče o dítě v rodině a pro hodnocení problémů, které vyplývají z této důležité činnosti. Aplikační část tohoto cyklu se soustřeďuje na tři otázky : A. CO ? – jaké existují problémy ve vztahu k péči o dítě, jeho bezpečí, chování a vývoji ? B. PROČ ? – proč se tyto problémy vyskytují a proč přetrvávají ? C. JAK ? – jak můžeme pomoci zmenšit nebo odstranit uvedené problémy a zabránit jejich opakování ? Jak můžeme zlepšit bezpečnost a kvalitu života dítěte ? Jak můžeme napomoci šťastnějšímu fungování rodiny jako celku ? Důraz bude kladen na práci s rodinou kde je přítomen problémový člen (somatické onemocnění, duševní onemocnění, závislost na alkoholu, návykové látce nebo na hracích automatech, zneužívané dítě atd.) 1. Změněná tvář rodiny? Vztah stát a rodina. Proměny rodinného života v rámci ČR 2. Právní rámec sociální práce s rodinou 3. Partnerství, sourozenectví 4. Kontexty, cíle a modely hodnocení rodiny, Jak pomoci rodině? Výběr služeb a postupů. 5. Metody využitelné k posuzování rodiny. Etické otázky práce s rodinou. 6. Hodnocení rizik pro děti při práci s rodinou. 7. Práce s rodinou – vymezení předmětu. Role pohlaví v péči o dítě. Systém vztahu rodič – dítě. 8. Druhy poradenské a terapeutické práce s rodinou, plánování práce s dítětem a rodinou. 9. Rodina se zanedbávaným nebo týraným dítětem. 10. Rodina se sexuálně zneužívaným dítětem 11. Rodina a tělesná nemoc, Rodina a duševní nemoc 12. Rodina s postiženým dítětem, případně dospělým 13. Rodina mladistvého delikventa, rodina s členem závislým na drogách, na alkoholu, případně s patologickým hráčem. 14. Rodina svobodné matky 15. Rozvod a rekonstrukce rodiny Základní studijní literatura a studijní pomůcky 1. Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Praha, Grada 1995 2. Elliottová, M.: Jak ochránit své dítě, Portál, Praha 1995 3. Gjuričová, Š.,Kubička, J.: Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Praha, Grada 2003 4.. Hauck, P.: Manželské mýty, Slovart 1998 6. Horský, J., Seligová, M.: Rodina našich předků, Praha 1996 7. Ludwig, K.: Systemická terapie, Palata, Praha 1994 8. Kratochvíl, S.: Manželská terapie, Mach, Praha 1992 9. Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. II. rozšířené a přepracované vydání. Slon, Praha 1997 10. Matoušek,O., Kodymová,P., Koláčková,J (eds).: Sociální práce v praxi. Praha. Portál 2005 11. Matoušek,O., Pazlarová,H.: Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha,Portál 2010 12. Možný, I.: Moderní rodina. Brno, Blok 1990 13. Sobotková,I.: Psychologie rodiny, Praha, Portál 2001 Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky De Singly, F.: Sociologie současné rodiny, Praha, Portál 1999 Simon, F. B., Stierlin, H.: Slovník rodinné terapie, Konfrontace, Hradec Králové , 1995 Warshak, R. A.: Revoluce v porozvodové péči o děti. Portál, Praha 1996 Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) celkem hodin kontaktní výuky Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly