Občanský a družstevní sektor • překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru • občanská sdružení a jejich organizační jednotky • nadace a nadační fondy • církevní právnické osoby • obecně prospěšné společnosti • Forma OS Nadace NF OPS CPO Počet 76 035 437 1 212 1 660 4 503 Rada vlády pro NNO Vznik v roce 1998 – pro organizace občanského sektoru Činnost Rady vlády: • iniciuje a posuzuje koncepční a realizační podklady pro rozhodnutí vlády • iniciuje legislativní a politická opatření týkající se podpory organizací OS • sleduje, iniciuje a vyjadřuje se k právním předpisům upravujícím postavení a činnost organizací OS • koordinuje spolupráci mezi ministerstvy, jinými správními úřady a orgány územní samosprávy v oblasti podpory organizací OS, včetně dotační politiky • sleduje, analyzuje a zveřejňuje informace o postavení organizací v rámci EU • zpřístupňuje a analyzuje informace o dotacích z veřejného rozpočtu • ve spolupráci s ministerstvy a jinými úřady a orgány zajišťuje dostupnost informací o všech organizacích OS • informuje o opatřeních státní politiky vzhledem k organizacím OS Česká sociální ekonomika SE není dosud legislativně definována ani formálně ustanovena. • vládní politika spoléhá na sílu volného trhu • nedůvěra v družstva a spolky /předchozí režim/ • vysoká závislost organizací v sociální oblasti na státu • závislost na dotační politice a darech • podmínky nutí organizace 3 sektoru přizpůsobovat činnost možnostem získat finanční prostředky • legislativní nedostatky • všeobecný nedostatek důvěry v solidární jednání • problém mobilizace zdrojů /lidských i finančních/ Rozdělení subjektů SE podle právně/institucionálního přístupu 1.Právní formy organizací OS /ops, os, CPO, N a NF/ 2.Družstva 3.Obchodní společnosti 4.OSVČ ze znevýhodněných sociálních skupin 5. Sociální prospěch – SO jsou zakládány dobrovolně občany s demokratickým rozhodováním. Zapojují se do řízení jak zaměstnanci tak i dobrovolníci. Subjekty SE přispívají k veřejnému prospěchu. Uspokojují potřeby společnosti nebo jednotlivých sociálních skupin. Ekonomický prospěch – zisk je užíván pouze k vlastnímu rozvoji a pro místní potřeby. Činnost musí být soustavná a dlouhodobá. Sociální charakteristiky: • aktivita prospívající společnosti /oblast sociální, zdraví, vzdělávání a kultury/ • rozhodování není založeno na vlastnictví kapitálu • demokratický styl řízení/i se zapojením partnerů/ • sociální podnik nerozděluje zisk • cílem není zisk maximalizovat