Pedagogika 2 semestry ZS: zápočet – test z dosud probrané látky LS: zápočet – ročníková práce v rozsahu 8-10 stran na studentem vybrané téma, zkouška – písemný test z látky celého předmětu za oba semestry Anotace a cíle: Předmět poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Proto student musí - orientovat se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - znát různé metody a pedagogické přístupy včetně alternativních pedagogických směrů, umět je popsat, rozumět rozdílům mezi nimi - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice - umět teoretické poznatky využít v praxi - znát pedagogické zásady, řídit se jimi - poznávat sám sebe v roli pedagoga, rozšiřovat svoje pedagogické dovednosti - rozpoznávat a respektovat individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných - znát soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami - znát a respektovat práva vychovávaných Využívají se mezipředmětové vztahy ke speciální pedagogice, psychologii, biologii a metodickému semináři k praxi, resp. sociálně pedagogické praxi, ve velké míře i k různým výběrovým předmětům (např. Rozvoj poznávacích funkcí podle Feuersteina). Osnova: 1. Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe 2. Cíl výchovy Formální a neformální cíle, hierarchie cílových struktur; pedagogická funkce cílů výchovy; faktory ovlivňující vznik a změny výchovných cílů; úskalí při stanovování cílů výchovy; správné vytyčování cílů 3. Pedagogická diagnostika Diagnostika jednotlivce a skupiny, diagnostika v oblasti sociálních vztahů, motivace, v oblasti kognitivní a psychomotorické 4. Vyučování a obecná pedagogická východiska Podstata a úkoly vyučování; typy vyučování; učební činnosti (fáze výuky); vyučovací metody a organizační formy vyučování; výsledky vyučování a jejich hodnocení 5. Pedagogické zásady 6. Osobnost učitele – vývoj osobnosti učitele, autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly učitele, vztah učitel-žák, kauzální atribuce, postoj učitele, očekávání, stres 7. Složky výchovy, jejich cíl, metody, specifika výchova rozumová, mravní, sociální, pracovní a technická, rodinná, tělesná a zdravotní, sexuální, kulturní a estetická, náboženská, ekologická... 8. Alternativní pedagogické směry vývoj, historické souvislosti, systém Marie Montessori, waldorfská pedagogika Rudolfa Steinera, Celestin Freinet 9. Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků 10. Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o mateřských školách č.35/1991; vyhláška o speciálních školách a speciálních mateřských školách č.127/1997); program Domácí škola; řízení a správa školství, Česká školní inspekce, podpůrné systémy; vývoj české výchovně vzdělávací soustavy (školské zákony, typy škol, povinná školní docházka, vzdělávání učitelů) v letech 1774-2004 Literatura: - GRECMANOVÁ,H. aj. Obecná pedagogika I., II. Olomouc : Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7 a 80-85783-24-X - FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál,1997. ISBN 80-7178-063-4 - PETTY,G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7 - VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada 2007. ISBN 978-80-247-1734-0 - KALHOUS,Z.,OBST,O. Školní didaktika. Praha : Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X