Různá ponaučení a zlaté pravidlo Mt 7,1-12 Text Mt 7,1-12 §1 Nesuďte, abyste nebyli souzeni. 2 Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám. §3 Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ? 4 Anebo jak to, že říkáš svému bratru: 'Dovol, ať ti vyjmu třísku z oka' - a hle, trám ve tvém vlastním oku! §5 Pokrytče, nejprve vyjmi ze svého oka trám, a pak teprve prohlédneš, abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra. § §6 Nedávejte psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás. § §7 Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno. 8 Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno. 9 Což by někdo z vás dal svému synu kámen, když ho prosí o chléb? 10 Nebo by mu dal hada, když ho prosí o rybu? 11 Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, tím spíše váš Otec v nebesích dá dobré těm, kdo ho prosí! § §12 Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi; v tom je celý Zákon, i Proroci. Kontext §Vzdálený: viz struktura evangelia a poloha Horského kázání §Blízký: o zabezpečení života; následuje „ukončení“ HK poučením ve 4 krocích (viz dále: struktura HK); pak závěr HK Struktura HK (Hagner, 84) § skenovat0001 Vymezení textu §Důležitost „nesoudit“ je nové téma §Text tvořen 4 tématicky nesourodými pasážemi §Evidentní přechod k závěru ve v. 13, text pak tvoří poměrně jednolitý celek zakončený podobenstvím o 2 stavitelích Struktura §a) 7,1-5 nesoudit druhé §b) 7,6 rozlišovat při hlásání evangelia §c) 7,7-11 odpovídající Otec §d) 7,12 zlaté pravidlo a) Nesoudit druhé §1 Nesuďte, abyste nebyli souzeni. §2 Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám. §„nesuďte“ §- nejde o zákaz rozlišovat dobro a zlo -vyvarovat se nespravedlivých a nelaskavých soudů (kontext) §„abyste nebyli souzeni“ -eschatologický soud je nevyhnutelný -člověk souzen jak on sám soudí -soudit/měřit – paralelismus (viz Žalmy) - §3 Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ? 4 Anebo jak to, že říkáš svému bratru: 'Dovol, ať ti vyjmu třísku z oka' - a hle, trám ve tvém vlastním oku! §5 Pokrytče, nejprve vyjmi ze svého oka trám, a pak teprve prohlédneš, abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra. §„tříska“: metafora pro něco zanedbatelného §„bratra“: křesťanská komunita §„trám“: hyperbola vůči třísce; namyšlenci, připraveni soudit -logika verše je při fyzické představě jasná §„pokrytec“: herec, podvod §- řešení: starat se nejprve o vlastní chyby, což vede k laskavému postoji ke druhým („prohlédneš“ v kontrastu s „vidíš“ ve v.3) § Závěrem: §Vztahy v křesťanské komunitě §Výraz etiky lásky jako shrnutí Zákona a proroků §Soudům se nevyhneme, ale musí být laskavé §Soud začíná „u sebe“ §Pokrytec jako negativní příklad b) rozlišovat při hlásání evangelia §6 Nedávejte psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás. -nezávislý výrok -paralelní struktura §Klíčové otázky: -oč se jedná ve slově „svaté“ -kdo jsou „svině“ a „psi“ §(Didaché: Eucharistie) Nejrpavděpodobněji…: §- „svaté“ a „perly“: evangelium o království § (pro židy svině: nečisté zvíře, psi: pohané) -nepravděpodobné, že jde o zákaz hlásat pohanům (28,19n) § (evangelium kamenem úrazu a bláznovstvím) -kdo jsou vůči evangeliu uzavření § Závěrem: §Hlásání evangelia je urgentní §Záleží na ochotě je slyšet §Pokud není přijato, hlasatel jde dál c) Odpovídající Otec §nesouvislost s kontextem; struktura: §1) tři výzvy + doplňující tvrzení §7 Proste, a bude vám dáno; §hledejte a naleznete; §tlučte a bude vám otevřeno. § 8 Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno. §2) dva příklady důvěry, závěr „a minori ad maius“ §9 Což by někdo z vás dal svému synu kámen, když ho prosí o chléb? §10 Nebo by mu dal hada, když ho prosí o rybu? § 11 Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, § tím spíše § váš Otec v nebesích dá dobré těm, kdo ho prosí! Výklad: §7 Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno. §8 Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu § bude otevřeno. -stejná činnost, vše směřuje k „dobrým darům“ -zdůrazněna důvěra v Otce -přítomný čas – stálost -na realitě Království může participovat každý §9 Což by někdo z vás dal svému synu kámen, když ho prosí o chléb? §10 Nebo by mu dal hada, když ho prosí o rybu? 11 Jestliže tedy vy, ač jste §zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, tím spíše váš Otec v nebesích dá §dobré těm, kdo ho prosí! -rétorické otázky – záporná odpověď -jídlo, nikoli zázraky, ale věci k životu -„zlí“ ve srovnání s Otcem… -inkluze proste-prosí §Závěr -pozvání k důvěře §- dobré věci: požehnání Království, přicházející s Ježíšem d) Zlaté pravidlo §12 Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi; v tom je celý Zákon, i Proroci. §- původně samostatný výrok, shrnutím HK -rozšířeno i v jiných kulturách -v židovství v negativní formě (Tb 4,15) §Výklad: §- exegeze Lv 19,18; srov. Mt 22,35-40 §- podobně Ř 13,8-10; Ga 5,14; srov. Mt 5,17 Závěr §láska dominantním a shrnujícím prvkem §jednat takto: Zákon a Proroci, tzn. přítomnost pouze dobra je návrat do Edenu §činit dobro druhým je zrcadlením Otce; největší, eschatologické naplnění v Synu §pokud etika BK předjímá přicházející budoucnost v přítomnosti, pak to platí zejména o etice zlatého pravidla, které je jeho podstatou §