„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka 1.Úvodní otázky nBlahoslavenství obvykle chápana mylně nHistorický kontext Matoušova evangelia nLiterární začlenění do kontextu evangelia nZákladní struktura nZákladní obsah 2.“Blahoslavení chudí v duchu“: o (ne)závislosti na Transcendentnu nChudí: slabomyslní? -ptochos a penes -závislost nV duchu: duch lidský nebo Duch svatý? n- … a vdechl mu svého ducha nKrálovství nebeské jako přítomnost i prostor nZávislost na Bohu je je třeba objevit n n 3.“Blahoslavení plačící“: o (ne)kultivaci vztahů k okolí nPlačící -2 hlavní důvody: smrt a hřích -oba předpokládají vztahy -vztah – otevřenost - zranitelnost nBudou potěšeni n- útěcha je dána vztahem tvor-Stvořitel nVztahy přinášejí zranitelnost, jednu z forem chudoby člověka, kterou s Bohem unese n 4.“Blahoslavení tiší“: o nepoužívání násilí nTiší – viz Ž 37,1-11 -tichost jako silné nasměrování k Bohu -tichost jako základní požadavek NZ -tichost v Mt 11; 12 a 21 nDostanou zemi za dědictví -synovský vztah -země jako symbol života nTichost jako základní postoj ke druhým 5.“Blahoslavení hladovějící a žíznící po spravedlnosti“: o potřebě kultivovat vlastní nitro nHladovějící a žíznící po spravedlnosti -hlad a žízeň jako základní potřeby -biblická symbolika hladu a žízně nSpravedlnost (Mt 5-7) jako Boží vůle vyjádřená Ježíšovým slovem nBudou nasyceni – viz Ž 17,15; J 4,34 nHlad a žízeň po spravedlnosti jako touha po vyšším životě, jemuž tedy patří první místo 6.“Blahoslavení milosrdní“: o milosrdenství jako životním stylu nMilosrdní -Žd 2,17; 4,15 -Mt 9,13; 12,7; 23,23 -Lk 10,25-37 nMilosrdenství: vidět, soucítit, účinně pomoci nJá potřebuji milosrdenství Boží, ty moje nRadikální závislost na milosrdenství Božím jako jedna z forem chudoby nMilosrdenství jako opak nadřazenosti 7.“Blahoslavení čistého srdce“: o potřebě jednoznačného nasměrování osobnosti nSrdce jako střed intelektuálního, citového i volního života člověka n„Čistý“ jako opak protibožského (démoni, malomocní, hroby a nečisté pokrmy?) n„Čisté srdce“: střed člověka zaměřen k Bohu nUzří Boha nČistý člověk a jeho životní prostor 8.“Blahoslavení šiřitelé pokoje“: o vyzařování pokoje jako vrcholu spirituálního prožívání života n„Kdo působí pokoj“ -podmínky pokoje -překonání nepokoje -pokoj jako christologický pojem n„Nazváni syny Božími“ nPůsobení pokoje jako výslednice prožívání předchozích blahoslavenství 9.“Blahoslavení pronásledovaní pro spravedlnost“: o překonání odmítnutí nPronásledování -přirozený důsledek života podle Krista -Kristův učedník má stejné „nepřátele“ jako Pán nBlahoslavenství předpokládá všechna předešlá nBlahoslavenství se neodvolává na eschatologickou budoucnost, ale platí v přítomnosti (podobně jako první) 10.Blahoslavenství: povinnost nebo pozvání? Zákon nebo Evangelium? nFormulace z hlediska třetích částí nFormulace z hlediska druhých částí nZávěr: Boží působení (tj. třetí části) je základem jak blahoslavenství, tak lidského jednání (tj. druhých částí), a proto jsou blahoslavenství především evangeliem 11. Aplikace blahoslavenství v Matoušově evangeliu nMt 5,21-48 nMt 18,15-17 n… 12. Závěr kurzu a jeho hodnocení, zpětná vazba nDěkuji za pozornost J