Pátá antiteze (Mt 5,38-42) n5,38 Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Oko za oko, zub za zub'. 39 Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; 40 a tomu, kdo by se chtěl s tebou soudit o košili, nech i svůj plášť. 41 Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. 42 Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si chce od tebe vypůjčit, od toho se neodvracej. Kontext nVzdálený: viz struktura Mt a funkce HK nBlízký: řeč o spravedlnosti 5,17-20; antiteze o lásce k nepřátelům 5,43-48 n nV důsledku pak: učedníci solí země (5,13-14) a těmi, kdo stavějí dům na skále (7,24nn) Struktura n5. antiteze staví do protikladu 2 vzorce jednání: striktní spravedlnost SZ x nové priority, obětující práva a činící disponibilním k potřebám druhých n|| Lk 6,29-30 n(1) SZ učení (38) n (2) antitetický Ježíšův pohled (39a) n (3) znázornění (39b-42) Výklad nv. 38 n Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Oko za oko, zub za zub'. n (Ex 21,24; Lv 24,10 atd.); lex talionis za Ježíšovy doby: finanční náhrada nv. 39 n Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; n šokující protiklad; nestavět se proti „zlému“ (činům) n (a) neoplácením (Př 20,22; 24,9) n (b) vyhověním nepřiměřeným požadavkům, nebo prostě láskou nJežíš sám příkladem (26,67-68; 27,30; 1Pt 2,23) nŘ 12,19.21; 2K 11,20; 1Sol 5,15 nv. 40-41 n a tomu, kdo by se chtěl s tebou soudit o košili, nech i svůj plášť. 41 Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. n soudní situace; srov. 1K 6,7 n donutit: vojensky nést břemeno (27,32) nTedy: odpověď daleko převyšující požadavek = etika Božího království je radikálně jiná než etika světa nv. 42 n Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si chce od tebe vypůjčit, od toho se neodvracej. n prodloužení na všechny ostatní případy (srov. Dt 15,7-8 || L 6,34-35 v souvislostí s láskou k nepřátelům, srov. Mt 5,43nn) Závěr a aplikace nJežíšova etika Království určena nikoli společenské, ale osobní rovině; pro učedníky, nikoli pro státní legislativu nZnaky: nežádá spravedlnost, neoplácí, netrvá na osobních právech, dělá víc než je žádáno, svobodný od nízkých společenských požadavků a podřízený Otci nPrvek překvapení protivníka souvisí s milostí evangelia, která je jeho podstatou nLk 6,34-35; 1Pt 2,23 Šestá antiteze (Mt 5,43-48) nVrcholem všech šesti, uzavřená povoláním k dokonalosti podle Otce nLáska jako základní požadavek křesťanské etiky nAntiteze shrnuje všechny předchozí n|| Lk 6,27-28; Lk 6,36||Mt 5,48 Text n5:43 Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.' 44 Já však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, 45 abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. 46 Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž? 47 A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž? 48 Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec. Struktura nPodobná jako v předešlých případech, zde navíc CÍL a ZÁKLAD Ježíšova učení (v. 45 a 48) n(1) tradiční pohled (43) n (2) Ježíšova oprava (44-45a) n (3) 2 podpůrná tvrzení (45b-c) n (4) 2 ilustrace (46-47) n (5) závěrečná exhortace (48) Výklad nv.43 n Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.' n „milovat“ (Lv 19,18; srov. Mt 22,39) n „nenávidět“ (Ž 139,21-22; 26,5; Dt 7,2; 30,7) n „bližní“ – žid; „nepřítel“ – pohan; toto pojetí je ovšem v příběhu překročeno nv.44-45 n Já však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. n šokující novost (nemá paralelu v židovství; snad Ex 23,4-5; Př 25,21) n láska k nepříteli: podstata identity Ježíšova učedníka (srov. „abyste byli…“) nDěti Království mají odrážet charakter Otce (Ef 5,1); srov. Ř 12,14; 1K 4,12; 1Pt 3,9 nZákladem postoje je Boží příklad (slunce a déšť…) nv.46-47 n Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž? A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž? nIlustrativní rétorické otázky nPohan, celník v Mt důležité prototypy hříšníků nOdměna, v Mt důležité téma nv. 48 n Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec. n|| Lk 6,36! n„teleios“ logický závěr 6 antitezí; spravedlnost Království je víc než spravedlnost farizejů; jedná se o stav etické dokonalosti (např. Gn 17,1) a celistvosti (např. Lv 23,15.30); v NZ „totální, úplný“ (19,21; Ko 4,12; Jak 1,4) nLv 19,2: naplnění Zákona, Mt 5,48: naplnění Ježíšova zákona… nNaplnění zákona skrze manifestaci neohraničené lásky nNebeský Otec: transcendence+imamence, láska+milost Závěr a aplikace nLáska není emoce, ale akt vůle pro dobro a užitek druhého nV lásce neexistuje omezení; učedníci tak odrážejí Lásku Boží, která je Velkorysost nTato etika je jako světlo v temnotě