Adam a Eva Gn 3 Text Ø3:1 Nejzchytralejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil, byl had. Řekl ženě: "Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů v zahradě?" Ø2 Žena hadovi odvětila: "Plody ze stromů v zahradě jíst smíme. 3 Jen o plodech ze stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl: »Nejezte z něho, ani se ho nedotkněte, abyste nezemřeli.«" Ø4 Had ženu ujišťoval: "Nikoli, nepropadnete smrti. 5 Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé." Ø6 Žena viděla, že je to strom s plody dobrými k jídlu, lákavý pro oči, strom slibující vševědoucnost. Vzala tedy z jeho plodů a jedla, dala také svému muži, který byl s ní, a on též jedl. 7 Oběma se otevřely oči: poznali, že jsou nazí. Spletli tedy fíkové listy a přepásali se jimi. Ø Ø8 Tu uslyšeli hlas Hospodina Boha procházejícího se po zahradě za denního vánku. I ukryli se člověk a jeho žena před Hospodinem Bohem uprostřed stromoví v zahradě. Ø9 Hospodin Bůh zavolal na člověka: "Kde jsi?" Ø10 On odpověděl: "Uslyšel jsem v zahradě tvůj hlas a bál jsem se. A protože jsem nahý, ukryl jsem se." Ø11 Bůh mu řekl: "Kdo ti pověděl, že jsi nahý? Nejedl jsi z toho stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst?" Ø12 Člověk odpověděl: "Žena, kterou jsi mi dal, aby při mně stála, ta mi dala z toho stromu a já jsem jedl." Ø13 Proto řekl Hospodin Bůh ženě: "Cos to učinila?" ØŽena odpověděla: "Had mě podvedl a já jsem jedla." Ø14 I řekl Hospodin Bůh hadovi: "Protožes to učinil, buď proklet, vyvržen ode všech zvířat a ode vší polní zvěře. Polezeš po břiše, po všechny dny svého života žrát budeš prach. 15 Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu." Ø16 Ženě řekl: "Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout." Ø17 Adamovi řekl: "Uposlechl jsi hlasu své ženy a jedl jsi ze stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst. Kvůli tobě nechť je země prokleta; po celý svůj život z ní budeš jíst v trápení. 18 Vydá ti jenom trní a hloží a budeš jíst polní byliny. 19 V potu své tváře budeš jíst chléb, dokud se nenavrátíš do země, z níž jsi byl vzat. Prach jsi a v prach se navrátíš." Ø20 Člověk svou ženu pojmenoval Eva (to je Živa), protože se stala matkou všech živých. Ø21 Hospodin Bůh udělal Adamovi a jeho ženě kožené suknice a přioděl je. Ø Ø22 I řekl Hospodin Bůh: "Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu života, jedl a byl živ navěky." 23 Proto jej Hospodin Bůh vyhnal ze zahrady v Edenu, aby obdělával zemi, z níž byl vzat. 24 Tak člověka zapudil. Východně od zahrady v Edenu usadil cheruby s míhajícím se plamenným mečem, aby střežili cestu ke stromu života. Vymezení textu ØJahvistická (a tedy optimistická) zpráva o stvoření Gn 2 (2,23-25 je jejím vrcholem) ØKain a Abel Gn 4 (šíří se zlo a začínají se naplňovat Hospodinova slova) Kontext ØCelá pasáž má důležité místo v pradějinách Gn 1-11 ØDůsledné „Hospodin Bůh“ je v kontinuitě s Gn 2, tedy podstně jahvistický pramen ØKontrast s pozitivním obsahem Gn 2 ØNáznaky pozitivního i v negativním obsahu Gn 3 Struktura Øa) Touha po bohorovnosti (3,1-7) Øb) Trest i milost (3,8-21) Ø (1) dialog Hospodina s Adamem a Evou, 8-13 Ø (2) Hospodinova řeč k hadovi, 14-15 Ø (3) Hospodinova řeč k ženě, 16 Ø (4) Hospodinova řeč k Adamovi, 17-19 Ø (5) závěr, 20-21 Øc) Vyhnání ze zahrady (3,22-24) Ø Výklad Øa) Touha po bohorovnosti Ø1 Nejzchytralejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil, byl had. Řekl ženě: "Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů v zahradě?" ØHad: Ø* ha-nachaš, tedy Had Ø* učinil ho Hospodin, člověk by se ho neměl bát Ø* je nejchytřejší (kontrast chytrý-nahý) Ø „chytrost“: ví o božích záměrech, ale zneužívá je: Ø předstírá zájem o člověka Ø oslovuje ženu Ø otřásá důvěrou v Boží vedení Ø naplňuje pochybami Ø z milostivého příkazu činí jho Ø* Člověk není postaven před neosobní, nýbrž osobní zlo 2 Žena hadovi odvětila: "Plody ze stromů v zahradě jíst smíme. 3 Jen o plodech ze stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl: »Nejezte z něho, ani se ho nedotkněte, abyste nezemřeli.«" 4 Had ženu ujišťoval: "Nikoli, nepropadnete smrti. 5 Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé." ØŽena: Ø* Dobře vystihuje Hospodinův zákaz, ale přidává „ani se ho nedotkněte“ (tabu), zvyšuje jeho přitažlivost ØHad: •Obviňuje Boha ze znesvobodnění člověka •Slibuje otevření očí jako Mesiáš (Iz 35,5; 42,1; 61,1) •Budoucnost bez Boha maluje růžovými barvami •Zasazuje člověku myšlenku bohorovnosti (rozhodování o Bohu a dobru a zlu) 6 Žena viděla, že je to strom s plody dobrými k jídlu, lákavý pro oči, strom slibující vševědoucnost. Vzala tedy z jeho plodů a jedla, dala také svému muži, který byl s ní, a on též jedl. 7 Oběma se otevřely oči: poznali, že jsou nazí. Spletli tedy fíkové listy a přepásali se jimi. Ø* jedovaté semeno zakořenilo… Ø* najednou: žena „vidí“ strom s „lákavými“ plody Ø* v jejím pohledu „žádost“ (1J 2,16) Ø - radostná poslušnost mizí Ø - od touhy blízko k činu Ø - pomocnice muže pomocnicí hada Ø - jí a dá i muži… Ø* „Jablko“ (vul.: malus – málus; ale podle rabínů jedli fíky, fík sídlem démonů; srov. fíkové listy) Ø* Co znamená zákaz jedení ze stromu poznání? Ø Gn 2: štěstí vázáno na morální příkaz, člověk nemůže být roven Bohu Ø Gn 3: „nabytí vševědoucnosti“ Ø - nejde o zákaz rozumového poznávání, nýbrž o zákaz magie Ø - Bůh sám chce člověku dávat moudrost a víru Ø - strom poznání je symbolem prostředků, kdy se člověk sám snaží určovat dobro a zlo Ø* Splnilo se, co řekl Bůh i had: Ø - otevřely se jim oči Ø - propadli smrti Ø* Člověk se postavil proti Bohu na stranu zla Ø - zřekl se milostivého vedení Ø - sám sebe zbožštil, což vede ke smrti ØFíkové listy: Ø v kulturní kontextu doby: hledání spojení se světem démonů Ø b) Trest i milost Ø8 Tu uslyšeli hlas Hospodina Boha procházejícího se po zahradě za denního vánku. I ukryli se člověk a jeho žena před Hospodinem Bohem uprostřed stromoví v zahradě. Ø9 Hospodin Bůh zavolal na člověka: "Kde jsi?" Ø10 On odpověděl: "Uslyšel jsem v zahradě tvůj hlas a bál jsem se. A protože jsem nahý, ukryl jsem se." Ø ØHospodin se procházel ØHebrejeské sloveso: „hledal společenství“ ØBůh hledá společenství – člověk se schovává („stromoví“ – fíky…) ØBůh člověka oslovuje: příležitost k návratu ØČlověk: odpovídá jako viník, bojí se, namísto předchozího společenství s Bohem nyní úzkost 11 Bůh mu řekl: "Kdo ti pověděl, že jsi nahý? Nejedl jsi z toho stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst?" 12 Člověk odpověděl: "Žena, kterou jsi mi dal, aby při mně stála, ta mi dala z toho stromu a já jsem jedl." 13 Proto řekl Hospodin Bůh ženě: "Cos to učinila?" ØBůh člověka usvědčuje z viny ØČlověk svaluje odpovědnost na Boha a na ženu ØŽena vše svádí na hada Ø Ø* Jsou tedy rozbity stvořitelské řády věcí Ø* Člověk tvor prchá před Stvořitelem Ø* Staví se proti němu a nad něj, ale zůstává osamocen a bez pomoci Ø(Kant, Schiller a Hegel zde vidí šťastnou hodinu dějin, kdy se člověk probojoval ke svobodě; Písmo ukazuje, že svoboda spočívá v poslušnosti a společenství člověka s Bohem.) Ø 14 I řekl Hospodin Bůh hadovi: "Protožes to učinil, buď proklet, vyvržen ode všech zvířat a ode vší polní zvěře. Polezeš po břiše, po všechny dny svého života žrát budeš prach. 15 Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu." Ø* Hospodin se hada na nic neptá, jen vynáší soud, v němž je odsouzeno zlo Ø* Polezeš po břiše (chodil?); plazení znamená: Ø - soud nad pokušitelem a jeho pokoření Ø - žrát prach – živel podsvětí (Jb 17,16; Ž 22,30) Ø* Nepřátelství mezi hadem a člověkem: Ø - had symbolem nebezpečí Ø * mytologické pozadí Ø - teologický záměr: stálé nepřátelství na smrt (hlava, pata) Ø - jediná naděje: konečné vítězství Mesiáše Ø* Protoevangelium (Irenej), v katolické interpretaci bylo zájmeno „ono“ změněno na „ona“ (Mariánský kult) 16 Ženě řekl: "Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout." Ø* Mezi oběma verši není spojka Ø* Žena ve v.15 slyší slovo milosti o potomstvu Ø* Očekávání poznamenáno utrpením (srov. „trápení“ pro ni i pro muže, v.17) Ø - nejde jen o porodní bolesti; „azav“ je spíše duševní trýzní marného úsilí a zklamání Ø - rodit děti v úzkosti a strachu, ohrožené hříchem a smrtí Ø - dychtit po muži, tělem i duší se mu oddá, ale ten ji opanuje a zklame, nesplní její očekávání… Ø - trápení až do Krista (2K 5,17) 17 Adamovi řekl: "Uposlechl jsi hlasu své ženy a jedl jsi ze stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst. Kvůli tobě nechť je země prokleta; po celý svůj život z ní budeš jíst v trápení. 18 Vydá ti jenom trní a hloží a budeš jíst polní byliny. 19 V potu své tváře budeš jíst chléb, dokud se nenavrátíš do země, z níž jsi byl vzat. Prach jsi a v prach se navrátíš." ØČlověk v zahradě korunován slávou a důstojností (Ž 8), nyní jej provází prokletí: Ø - v potu tváře dobývat chléb Ø - závislost na úrodě; rozsáhlé pohanské kulty plodnosti; kult „Velké Matky“; avšak ani ty nepomohou proti suchu, kroupám, kobylkám… proti neustálé úzkosti Ø - hledá útočiště v bozích, kultuře, filosofii, sobě samém, bez radosti, vděčnosti, v únavě a v potu… protože chtěl a chce být jako Bůh Ø 20 Člověk svou ženu pojmenoval Eva (to je Živa), protože se stala matkou všech živých. 21 Hospodin Bůh udělal Adamovi a jeho ženě kožené suknice a přioděl je. Ø* Pojmenoval svou ženu Eva Ø - Neměl na to právo, žena už má jméno „iššá“ (což vyjadřuje její původ, rovnoprávnost a vztah k muži) Ø - „Eva“: muž jménem vyjadřuje nadvládu nad ní a to, že chce, aby byla matkou (vztah k synům, podřízenost muži) Ø* Bůh navzdory člověka neopouští, kožená suknice místo fíkových listů: Ø - porušení spjatosti s démony Ø - znamení milosti na nebezpečné cestě: Ø zastření nahoty Ø přikrytí viny Ø* Odkud pochází zlo, bolest, utrpení, nemoci a smrt? Ø - zlo se rodí z hříchu Ø - kořen bídy a smrti je v neposlušnosti (Ř 3,12nn) Ø* Řešení: Ø - návrat k poslušnosti Bohu; na to však člověk už nestačí sám; Ø - jen tam, kde je hřích přemožen utrpením a vina vymazána láskou a smířením, vysychá kořen všeho zlého; na Kristově kříži bude přemožena i smrt c) Vyhnání ze zahrady Ø22 I řekl Hospodin Bůh: "Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu života, jedl a byl živ navěky." 23 Proto jej Hospodin Bůh vyhnal ze zahrady v Edenu, aby obdělával zemi, z níž byl vzat. 24 Tak člověka zapudil. Východně od zahrady v Edenu usadil cheruby s míhajícím se plamenným mečem, aby střežili cestu ke stromu života. Ø* Splnilo se, co slíbil had: Ø - člověk poznáním dobra a zla smazal hranici mezi jím s Stvořitelem Ø - kdyby se stal mírou všech věcí, vypuklo by peklo; proto mu Bůh brání přístup ke stromu života Ø* Člověk zůstává pouhým tvorem, v tom jeho naděje Ø -je-li na trůně, je krutý; je-li pouhé nic, je krutý také… Ø -pro hrůznou velikost a zároveň tragičnost musí opustit Eden Ø* Práce v zahradě mu byla radostí a bohoslužbou, nyní dřinou svádějící k modloslužbě; odloučen od Boha a proto smutný Ø* Cherubové (Ex 25,18nn schrána, 1Kr 6,23 chrám, Ž 18,11; 80,2) Ø* (čekání na Krista…) Závěr a aplikace ØPříběhy byly vytvořeny pozorováním toho, jak to v životě lidí vlastně chodí; od toho se pak odvíjí pochopení člověka ve všech jeho rozměrech ØPád zároveň skrývá milost ØSociální a pastorační práce by měla vnímat člověka ve všech jeho rozměrech, s jeho tragikou i velikostí ØSociální a pastorační pracovník by tuto moudrost lidí, kteří příběhy vytvořili, měl vnímat jako velmi cenný poklad