Improvizace Definice n Improvisus – nepředvídatelný, netušený, neočekávaný, nepředpokládaný. n Improvizace je hra, které nepředchází příprava, neočekávaná konstelace tónů a zvuků v čase a prostoru. – Nejde při ní jen o hru s melodií, rytmem a harmonií, ale jde i o podílení se na společné zkušenosti, o vzájemné sdílení a poslouchání. – Improvizace je základem některých hudebních stylů (jazz, soul). n Klinická improvizace je improvizace se specifickými terapeutickými a edukačními záměry, jejím účelem je usnadnění reakcí a interakcí. n Je prostředkem komunikace, vyjádření a reflexe mezi klientem (klienty) a terapeutem. n Jejím prostřednictvím je možné identifikovat specifické rysy osobnosti, symptomy onemocnění i dosahovat uzdravujících prožitků. n Klinická improvizace se praktikuje na jednoduché nástroje a nevyžaduje předběžné hudební vzdělání, nadání a zkušenosti. Improvizace je médiem n komunikace a interakce - kanálem neverbálních zpráv a informací, rozvíjí vztahy n kreace a rekreace - moment tvořivosti je impulzem k seberealizaci, konstituuje já n aktivizace vnitřních zdrojů – motivace, soustředění n oživení smyslů – rozvoj kognitivních schopností, n reflexe zaběhaných schémat vnímání a prožívání – umožňuje nové vzorce chování Improvizace se stává mostem mezi n Vnitřním vnímáním a vnějším vnímáním n Logickou realitou a spontánností n Levou a pravou hemisférou mozku – racionalitou a emocemi Cíle improvizace Cíle improvizace se navzájem posilují a podporují: n odstranit strach z toho, že úder v rámci společné hry může být falešný, arytmický nebo disharmonický n umožnit nový osobní zážitek (např. důvěry ostatních) n reflektovat emoce a komunikační vzorce (rozeznat subjektivní kauzalitu) n umožnit pohyblivost a flexibilitu vnímání sebe a druhých, uvolnit blokace a ustrnutí v tomto vnímání n měnit sebeobraz díky zrcadlení jiných n nastartovat a podporovat proces k autonomii a identitě (řídit vlastní chování, zodpovědně si stanovovat cíle aj.) n diagnostikovat témata, kterými je třeba se v terapii zabývat Podněty pro improvizaci Podněty pro volnou improvizaci mohou být: n Zaměřené na komunikaci ve dvojici či ve skupině – improvizační dialogy – improvizace ve skupině n Zaměřené na emocionální hudební vyjádření – nálady – konkrétní emoce – životní situace n Zaměřené na vyvolání procesu – empatie a důvěry – rozhodování – odpovědnosti n Podporující asociace – živlů – ročních období Hudební nástroje Jednoduché nástroje, vhodné pro improvizaci: bubínky, perkuse, metalofony, zvonkohry, xylofony, flétny, foukací harmoniky, lyry, kytary, klavír n umožňují vyjádření pocitů bez předchozích dovedností, zkušeností a bez nároku na hudebně-estetickou kvalitu n umožňují svobodné vyjádření přímými a úspornými prostředky n hudební nástroj nebo jiný výrazový prostředek (hlas, pohyb) zastupuje hráčovo alter ego - druhé já a bezprostředně zrcadlí vnitřní svět hráče n hráč může prozkoumat a vyjádřit pocity, které je obtížné sdělit verbálně Průběh skupinové improvizace n V průběhu improvizace se komunikuje pouze prostřednictvím hudby a rytmu, nikoliv slovně. n Nejprve si účastníci vyberou hudební nástroje a volně si je vyzkouší. n Kterýkoli člen skupiny – může to být i více členů – může hudbu zahájit. n Každý může přinášet do hry vlastní témata, ujímat se vedení. n Kdokoliv může vést skupinu k závěru. Kdokoliv však může v závěru začít nové téma, nový směr improvizace. n Trvání improvizace není žádným způsobem omezeno a její délka záleží výhradně na rozhodnutí skupiny. n Konec je naznačen déletrvajícím tichem. Reflexe skupinové improvizace Po skončené improvizaci by se členové skupiny měli zabývat následujícími otázkami: n Který člen skupiny zahájil hudbu? n Který člen skupiny improvizaci převážně vedl? Kdo byl vnímán jako dominantní? n Kteří členové skupiny hudebně podporovali ostatní? n Byli někteří během improvizace uzavření do svého hudebního vyjadřování a nezapojovali se do celkového směřování skupiny? n Kteří členové skupiny se vnímali jako pasivní a nedokázali se prosadit se svou iniciativou? n Protestovali někteří členové skupiny proti celkovému charakteru skupinové hudby, vzpírali se a snažili se ji vést vlastním směrem? n Jak se vytvářela hudební komunikace mezi konkrétními členy skupiny? Využití skupinové improvizace n Každá skupina je jedinečná. Ukazuje na specifické skupinové procesy. n Při improvizaci vznikají ve skupině různé typy hudebního přenosu – zkušenosti ve vztazích s druhými – typické postoje ve skupině – vztahové tendence n Hudební přenos se využívá – k diagnostice osobnosti i skupiny – k vyvolání procesu dynamického učení – k posilování žádoucího chování vystupováním v určitých rolích (dominantních, submisivních aj.) n Improvizace se může stát odrazovým můstkem osobního růstu – změna chování při improvizaci může přerůst ve změnu chování v životě Průběh individuální improvizace 1. část n Každý by měl mít možnost vybrat si nástroj či nástroje, kterým dává přednost při svém sebevyjádření. n Členové skupiny jsou postupně vyzváni, aby na svůj nástroj sólově improvizovali a vyjádřili tak svou náladu, myšlenku nebo pocit ze své životní situace. 2. část n Ostatní ve skupině slovem (kresbou, pohybem) reflektují – jaké pocity ve mně improvizace protagonisty vyvolala. n Po sdílení ostatních je autor požádán, aby se – pokud chce - vyjádřil k reflexi ostatních. n Interpretace pocitů ve skupině nemusí korespondovat s pocity protagonisty, ale protagonistovi může posloužit jako odrazový můstek k větší vnímavosti vůči vlastním pocitům, případně k jejich otevřenému vyjadřování. Průběh improvizace vybízí k otázkám: n Jsem dostatečně vnímavý ke svým pocitům? n Důvěřuji druhým natolik, že jsem připraven/a je vyjádřit? Naslouchání improvizaci druhého Při naslouchání hudebnímu vyjádření je dobré zaměřit se na následující prvky: n 1. Jaká je dynamika projevu dotyčného – je jeho hudba hlasitá nebo tichá? Výrazné krajnosti a kontrasty mohou svědčit o vnitřních konfliktech, kterými se dotyčný zabývá. n 2. Je hudba souvislá a plynulá, nebo trhaná a plná náhlých změn? Je organizovaná nebo chaotická? n 3. Vyvolává hudba dojem směru, sebedůvěry a odhodlání, nebo zní slabě a apaticky? n 4. Tempo je stejně jako dynamika relativní pojem, ale i to může být vypovídající. Jde o rychlý, třeba i překotný pohyb, nebo je tempo spíše zatěžkané a pomalé? n 5. Jak dlouho improvizace trvá? Je relativně dlouhá, a tedy i vypovídající, nebo očividně stručná, naznačující strach z otevření obtížného tématu? Využití individuální improvizace I jednoduchá improvizace může hodně vypovídat. Vede jedince n k uvědomování si pocitů n k vyjadřování myšlenek a pocitů n ke zpracování ohrožujících stavů n k objevování témat pro osobnostní růst Cílem je n dát prostor každému k sebevyjádření a k práci s vlastními pocity n rozvíjet schopnost členů skupiny naslouchat, soustředit se, vytvářet vzájemné vazby a hovořit o pocitech n naučit se vnímat jemné vztahy mezi zvuky a pocity n naučit se respektovat prožívání druhých Průběh improvizovaného dialogu n Protagonista má svůj protějšek dialogu ve skupině, nebo si k dialogu zvolí pomocníka, který mu důležitou osobu zastupuje. n Před dialogem je třeba si představit: jak by můj pocit, můj postoj vůči druhému zněl, kdybych jej měl vyjádřit prostřednictvím hudby n Jeden z protagonistů začne svým sdělením, druhý odpovídá, souhlasí nebo namítá, doplňuje nebo odporuje. n Při dialogu se velmi osvědčuje společný buben. Společné bubnování na jeden buben je důvěrná situace. Protivník může fyzicky vniknout do protagonistovy části plochy bubnu, může se dostávat na okraj apod. To vše zase vyvolává reakce. Protagonista a bubeník sedí každý na jiné straně bubnu. A mohou tak přímo kontrolovat své postoje. n Pokud dojde k záměně rolí, každý z nich se přesune na opačnou stranu bubnu. Využití improvizovaného dialogu Je vhodný při řešení konfliktů a napětí n v rámci skupiny n ve vztazích jednotlivců s důležitými lidmi mimo skupinu. Umožňuje n vyjadřovat své pocity vůči druhým mimoslovně, n hledat vyjádření přiměřené situaci n lépe a nově vnímat partnera dialogu n ověřit si, jakou reakci moje prožívání a jednání vyvolává n pojmenovat své pocity vůči druhému