Imaginace Imaginace n Řízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha tradičních kultur. n Jde o naslouchání hudbě v uvolněném stavu s cílem povzbudit představivost, vnímání symbolů a pocitů. n Má podpořit kreativitu, zprostředkovat uzdravující zážitky a zvýšit porozumění vlastní osobě. n S představami je možné pracovat v tichu, ale s hudbou se tato práce mnohonásobně usnadní. Relaxace před imaginací n Práce s hudbou a představivostí vyžaduje přípravu, která začíná progresivní relaxací. n Ležíme na zádech se zavřenýma očima. n Soustředíme se na svůj dech a postupné uvolňování svalového napětí. Terapeut přitom může slovně vést klienty k postupnému uvolňování jednotlivých částí těla. n Schopnost klientů zcela se při relaxaci uvolnit je třeba postupně trénovat. n K relaxaci je vhodná klasická instrumentální hudba, která svým charakterem není příliš dramatická. Vhodná délka trvání je deset až dvacet minut. Důležitý je také terapeutův klidný a příjemný hlasový projev, v ideálním případě sladěný s hudbou. Slovní vodítko při imaginaci n Slovní vodítko by se mělo odvíjet od příjemného, bezpečného místa. n Druhá projektivní fáze řízené představivosti by měla být otevřenější.Slovní pokyny mohou obsahovat prvky, které umožní účastníkům vyrovnávat se s různými projektivními úkoly. n Slovní pokyny by měly být co nejjednodušší, nejjasnější a co nejméně direktivní. Měly by poskytnout promítací plátno, na které si může účastník promítnout svůj vnitřní svět. n Charakter slovního projevu by měl korespondovat s charakterem hudby. Výběr hudby k imaginaci n Představy člověka mnohem více souvisejí s jeho vnitřním naladěním než s konkrétním hudebním podnětem. n Samotná hudba nemůže vyvolat úzkost nebo smutek, ale boří obranné valy, které brání, abychom si jej uvědomovali. n Hudba podněcující představivost slouží jako katalyzátor a pomůže ujasnit si pocity spojené s aktuálními problémy. n Vhodná je spíše instrumentální než vokální hudba. n Uklidňující hudba je vhodnější k podpoře zkoumání vlastního nitra a představ než hudba povzbuzující a výslovně rytmická. Možné obtíže při imaginaci n Obtíže s uvolněním a relaxací. Je třeba delší dobu nacvičovat pouze uvolňovací fázi – postupný autogenní trénink. n Obtíž opustit bezpečné místo. Jít do neznáma a podstoupit riziko, se může zdát až příliš hrozivé. Opakované zablokování v této fázi, může být součástí individuální terapie. n Ohrožující představy. Klient by měl být upozorněn, že je v takovém případě možné otevřít oči a působení představ zmírnit. Reflexe imaginace n Všechny zážitky a výzvy z hudby a představ se začínají sdělovat až po doznění hudby v zpracovávají se spolu se zkušenostmi skupiny. n Je třeba získat reakce od všech členů skupiny, nejen od těch, kteří se hlásí. n Je možné zkoušet rozvíjet myšlenky účastníků vyplývající ze zážitků při imaginaci a pomáhat jim lépe rozumět pocitům. n Někdy je možné identifikovat společné problémy a témata, která účastníci prožívají. n Terapeut musí být otevřený a nepředpojatý k pocitům, které mohou být vyjadřovány a sdíleny. n Je třeba ujistit účastníky, že se jejich zážitky a pocity budete zabývat a mohou být řešeny v terapii.