Imaginace Imaginace nŘízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha tradičních kultur. n nJde o naslouchání hudbě v uvolněném stavu s cílem povzbudit představivost, vnímání symbolů a pocitů. n nMá podpořit kreativitu, zprostředkovat uzdravující zážitky a zvýšit porozumění vlastní osobě. n nS představami je možné pracovat v tichu, ale s hudbou se tato práce mnohonásobně usnadní. Relaxace před imaginací nPráce s hudbou a představivostí vyžaduje přípravu, která začíná progresivní relaxací. n nLežíme na zádech se zavřenýma očima. n nSoustředíme se na svůj dech a postupné uvolňování svalového napětí. Terapeut přitom může slovně vést klienty k postupnému uvolňování jednotlivých částí těla. n nSchopnost klientů zcela se při relaxaci uvolnit je třeba postupně trénovat. n nK relaxaci je vhodná klasická instrumentální hudba, která svým charakterem není příliš dramatická. Vhodná délka trvání je deset až dvacet minut. Důležitý je také terapeutův klidný a příjemný hlasový projev, v ideálním případě sladěný s hudbou. n n Slovní vodítko při imaginaci nSlovní vodítko by se mělo odvíjet od příjemného, bezpečného místa. „Představte si, že jste v krásném, teplém, zeleném údolí. Svítí slunce a zpívají ptáci…“ nDruhá projektivní fáze řízené představivosti by měla být otevřenější a nabídnout každému účastníkovi několik možností. „Stezka v lese se větví různými směry, člun na jezeře pluje do neznáma, necháváme se vést dítětem…“ Tyto návrhy by měly každému umožnit vytvořit si vlastní jedinečné představy, jež vycházejí více z jeho nitra než z vnějšího rámce. nSlovní pokyny mohou obsahovat další prvky, které umožní účastníkům vyrovnávat se s dalšími projektivními úkoly. „Jakmile člun přepluje jezero, je třeba z něj vystoupit a prozkoumat okolí, na konci stezky lesem mne někdo čeká, dítě mne vede a chce mi něco ukázat…“ nSlovní pokyny by měly být co nejjednodušší, nejjasnější a co nejméně direktivní. Měly by poskytnout promítací plátno, na které si může účastník promítnout svůj vnitřní svět. nCharakter slovního projevu by měl korespondovat s charakterem hudby. n n Slovní vodítko nPři vedení skupiny nemluvte příliš rychle. nModulujte zvuk vaší řeči přiměřeně ke zvuku hudby. nNebuďte příliš direktivní. nNevytvářejte scénáře, které mohou být těžké nebo bolestné pro představy některých účastníků. (Např: představte si šťastné okamžiky dětství…) Výběr hudby k imaginaci nVhodná je spíše instrumentální než vokální hudba, vokální hudba mívá specifický kontext a je příliš určující. nUklidňující hudba je v zásadě vhodnější k vyvolání a k podpoře zkoumání vlastního nitra a představ než hudba povzbuzující, zvláště pak než hudba výslovně rytmická. nPředstavy člověka mnohem více souvisejí s jeho vnitřním naladěním než s konkrétním hudebním podnětem. nHudba podněcující představivost slouží jako katalyzátor a pomůže ujasnit si pocity spojené s aktuálními problémy. nJe důležité si uvědomit, že samotná hudba nemůže vyvolat úzkost nebo smutek, ale rozboří ochranné valy, které brání, abychom si jej uvědomovali. Možné obtíže při imaginaci nJsou lidé, kteří se jen těžko dokáží uvolnit, zavřít oči a představit si bezpečné místo. Možná proto, že nikdy nebylo součástí jejich zkušenosti. S takovými je třeba delší dobu nacvičovat pouze uvolňovací fázi – postupný autogenní trénink. n nJiní bez potíží vstoupí do první fáze, ale nedokážou postoupit dále, opustit bezpečné místo, jít do neznáma a podstoupit riziko, které se někomu může zdát až příliš hrozivé. Rozpoznáme-li významné zablokování v této fázi, mělo by se stát součástí individuální terapie. n nNěkdy se mohou objevit představy, které jsou příliš naléhavé a vyvolávají úzkost. Klient by měl být upozorněn, že je v takovém případě možné otevřít oči a působení představ zmírnit. Reflexe imaginace n nVšechny zážitky a výzvy z hudby a představ se začínají sdělovat až po doznění hudby v zpracovávají se spolu se zkušenostmi skupiny. nJe třeba získat reakce od všech členů skupiny, nejen od těch, kteří se hlásí. nJe možné zkoušet rozvíjet myšlenky účastníků vyplývající ze zážitků při imaginaci a pomáhat jim lépe rozumět pocitům. nNěkdy je možné identifikovat společné problémy a témata, která účastníci prožívají. nTerapeut musí být otevřený a nepředpojatý k pocitům, které mohou být vyjadřovány a sdíleny. nJe třeba ujistit účastníky, že se jejich zážitky a pocity budete nadále zabývat a že budou řešeny (v dalších lekcích či v terapii). nPokud někdo ze skupiny vyjadřuje, že měl mimořádně významný zážitek při hudbě a představách, kvůli kterému je neklidný a potřeboval by čas k plnějšímu vyjádření zážitků, může pokračovat v práci s terapeutem v pozdějším čase, za použití stejné hudby.