Výstavba mluveného projevu Typy projevů Ø Pracovní projev § představení své práce, představení své firmy § referát, přednáška § úvod k diskusi § příspěvek k tématu Ø Společenský projev § projev k jubileu § na výstavě, na koncertě apod. Ø Projev v rámci církve § promluva, kázání § úvod ke čtení, úvod do liturgie § katecheze Před projevem • Ujasnit si jádro sdělení - být schopen jej formulovat jednou větou. • Zvolit si cíl – co je cílem? – formulovat problém – sdělit informaci – vyjádřit svůj názor – navrhnout něco – požádat o něco – vyjádřit díky a uznání – upozornit na důležitou okolnost • Zvolit si jednoduchou osnovu Jak začít Podle povahy proslovu je vhodné začít: • Oslovením posluchačů – je možno užít i během řeči pro upoutání pozornosti • Představením vlastní osoby – pokud mne posluchači neznají Dále je žádoucí: • Nesnižovat svou kompetenci – nejsem ten, kdo by měl mluvit, uměl mluvit, nejsem kompetentní, nebude to asi nic zvláštního co řeknu atd. • Položit návnadu – návnada volá: tady bude řečeno něco zajímavého Návnadou může být – vlastní barvitá zkušenost, setkání, zážitek – zmínka o důležitých okolnostech (právě nyní, právě tady, právě s vámi) – vtip (pouze pro schopné vypravěče) – citát či tvrzení důležitého člověka • Jít hned k jádru sdělení – vyjádřit svůj názor, své přesvědčení, svůj postřeh, svůj návrh. Zásady úspěšného projevu 1. Vcítit se do posluchače. – Ke komu mluvím. – Jaké jsou zájmy mých posluchačů. – Vžít se do jejich aktuální situace a pocitů. – Stavět na společném, na tom, co nás spojuje. • Jak lidé poslouchají – Myslíme průměrnou rychlostí 500 slov/min – Mluvíme 150 slov/min – Přebytečná kapacita 350 slov/min • Pokaždé, když řečník řekne něco, čemu posluchači nerozumění, už znají, nebo je to nudí, začnou se zabývat svými myšlenkami a problémy Zásady úspěšného projevu 2. Udržovat kontakt – Dobrý proslov je vlastně dialogem. – Hovořit k posluchačům, ne před posluchači – sledovat reakce a modifikovat projev podle reakcí publika. • Posluchač při dialogu – souhlasí a potvrzuje si vlastní názor – souhlasí a rád přijímá něco nového – objasňuje si nebo řeší problém, který ho zajímá – nesouhlasí a čeká na příležitost, aby to sdělil Zásady úspěšného projevu 3. Být srozumitelný a energický – Mluvit v kratších větách. – Nepřehánět cizí slova a slangové výrazy. – Neužívat plevelná slova ( vlastně, prostě, jaksi, jak už jsem řekl). – Přímý, vyrovnaný a energický postoj – Přiměřená mimika a gestikulace. 4. Využívat prostředky hlasové modulace – Výslovnost – Frázování – Melodie – Dynamika – Tempo řeči Zásady úspěšného projevu 5. Vyjadřovat citové zaujetí Mít odvahu vyjadřovat přiměřeně citové zaujetí patří ke spontánnosti a jedinečnosti projevu. Dobře emočně naladit své posluchače znamená užívat barvitá slova, vyvolávající silné představy. Lidé reagují nejlépe na slova související s našimi smysly: – zrakem – jasný obraz, zářivé ráno, černá představa, ohnisko problému – sluchem – zvonivý smích, tichý kout, harmonická duše, rytmus dne, spodní tón – hmatem – drsná odpověď, letmý dotyk, hmatatelná podobá, měkký polštář – chutí - cítím hořkost, kyselé ovoce, sladké nicnedělání. Univerzální osnovy Univerzální osnovy se užívají při projevech bez přípravy Pomohou nám: • Rychle reagovat • Neztratit „nit“ a udržet formu pohromadě Univerzální osnova na čtyři • Stanovisko: Myslím si toto. • Důvod: Myslím si to z tohoto důvodu. • Příklad: Obvykle to totiž bývá v praxi takto. • Stanovisko: Proto zastávám toto stanovisko. Varianta • Návrh: Chtěl bych, abychom udělali toto. • Důvod: Chtěl bych to z tohoto důvodu. • Příklad: Přineslo by to tyto důsledky. • Návrh: Proto chci, abychom udělali, co jsem navrhl. Univerzální osnovy Univerzální osnova na tři • Problém: Toto nám dělá starosti. Toto je špatné. • Příčina: Došlo k tomu takto. • Řešení: Řešení vidím v tomto. (Návrh akce.) Varianta I. • Minulost: Dříve byly věci a okolnosti takovéto. • Přítomnost: Nyní probíhají takto. • Budoucnost: V budoucnu by mohly být jinak. Varianta II. • Řekněte jim, co jim chcete říci • Řekněte jim to • Řekněte jim, co jste jim řekli • Osnovy lze mezi sebou kombinovat. • Lze je používat pro formulování jakýchkoliv krátkých výstupů, včetně odpovědí na otázky. Příprava projevu • Zvolit si téma, úhel pohledu, k čemu chceme posluchače dovést • Formulovat hlavní myšlenku jednou větou • Strukturovat 4 – 5 myšlenkových kroků a ujasnit si logickou posloupnost sdělovaných faktů • Zkontrolovat argumentaci, eliminovat sporné body. • Zvolit příklady, analogie, ilustrace ke sdělovanému a najít místa, kde si můžeme dovolit dát najevo emoce • Zrevidovat délku projevu z hlediska jeho místa a účelu, méně důležité škrtnout a zvýraznit hlavní myšlenku